شناسهٔ خبر: 65864 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اطلاعیه شماره ۶ هواشناسی

احتمال آب گرفتگی مسیرها و جاری شدن سیلاب در برخی نقاط کشور/ توصیه برای خودداری از سفر به مناطق غرب و جنوب‌غرب

گزارش هواشناسی سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای از احتمال آب گرفتگی مسیرها و جاری شدن سیلاب در برخی نقاط کشور خبر داد و توصیه کرد مسافران از سفر به مناطق غرب و جنوب‌غرب کشور خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مرکز پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور با صدور یک اطلاعیه ویژه برای روز جمهوری اسلامی (۱۲ فروردین) و روز طبیعت(۱۳ فروردین) وضعیت آب‌وهوا در روزهای پیش رو را تشریح منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است:

دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸


رگبار باران  با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ  و  وزش باد شدید و سیلاب و  طغیان رودخانه ها در استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس.  در استانهای مرکزی، جنوب قم،  زنجان، همدان  و طی بعد از ظهر و شب  دامنه های البرز در  استانهای تهران، البرز، قزوین  و سمنان بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و  وزش باد شدید که پیامد آن آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها پیشبینی می‌شود.

بعد از ظهر و شب دوشنبه مسیرهای  کوهستانی و گردنه های برفگیر  دامنه های البرز در شمال  و  نقاط مرتفع جاده های کوهستانی زاگرس  در شمالغرب و غرب کشور  بطور موقت با بارش برف پیش بینی می شود و احتمال انسداد موقت جاده  وجود دارد  و  آبهای خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان طی یکشنبه و دوشنبه مواج و طوفانی پیش بینی می‌شود.

بنابراین برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی اقدامات زیر توصیه می‌شود:

تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوب‌غرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی  و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود.

از توقف در حاشیه و بستر رودخانه ها و مکانهای  مستعد سیلاب  جدا خودداری  و از فعالیتهای کوهنوردی  اجتناب شود. محدودیت برای حرکت شناورهای سبک در مناطق میانی تا شمال خلیج فارس اعمال شود. 

اقدامات لازم  از سوی مدیریت منابع آب ، مدیریت بحران  و سازمانهای امدادی به عمل آید.  

سه شنبه ۹۸/۰۱/۱۳:

دربرخی نقاط استانهای آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، همدان، تهران، البرز و قزوین احتمال بارش پراکنده ، در استان کرمانشاه و برخی نقاط کردستان، شمال ایلام، غرب لرستان، جنوب بوشهر، نیمه جنوبی فارس و شمال کرمان گاهی رگبار و رعدوبرق و در سایر مناطق کشور آسمان صاف تا نیمه ابری پیش بینی می شود.

لازم به ذکر است اخطاریه شماره ۶ مورخ ۹۸/۰۱/۱۰ به قوت خود باقی است.