شناسهٔ خبر: 65873 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی دربرنامه زنده "تیتر امشب" مطرح کرد

۱۴ هزار راهدار با ۱۰ هزار ماشین آلات مشغول بازگشایی راه‌ها هستند

اسلامی اسلامی گفت: ۱۰ هزار کیلومتر از راه‌های روستایی، فرعی و شریانی کشور دچار آسیب‌هایی همچون ریزش کوه، رانش زمین و خرابی پل‌ها شده است که ۱۴ هزار راهدار با ۱۰ هزار ماشین آلات مشغول بازگشایی راه‌ها و تسهیل کمک رسانی به سیل زدگان هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در ارتباط زنده تصویری از استان لرستان با برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر گفت: بارش ها، خسارت های زیادی به زیرساخت های استان لرستان وارد کرده است که امیدواریم تا فردا بعد از ظهر بتوانیم این وضعیت را به ثبات برسانیم.

 وی بیان کرد: در تعدادی شهرهای این استان پیش بینی ها خوب پیش رفته و عوامل بحران ساز و تشدید کننده سیل ها حذف شده است.

وزیر راه و شهرسازی هشدار داد: مردم به صحبت های ستاد بحران توجه کنند و در مناطقی که هشدار تخلیه داده شده حتما اقدام کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: به سایر استان ها نیز بر اساس مصوبات ستاد بحران، منابعی تخصیص داده شده است و تنخواه هایی در اختیار مردم آسیب دیده قرار خواهد گرفت.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص برآورد اولیه خسارات راه‌ها و تاسیسات از بارش‌های اخیر تصریح کرد: ۱۰ هزار کیلومتر از راه‌های روستایی، فرعی و شریانی کشور دچار آسیب‌هایی همچون ریزش کوه، رانش زمین و خرابی پل‌ها شده است. برآورد اولیه حاکی از خسارت ۱۶۰۰ میلیارد تومانی سیل به راه های کل کشور است.

وی ادامه داد: در این ایام ۱۴ هزار راهدار با ۱۰ هزار ماشین آلات مشغول بازگشایی راه‌ها  و ایمن سازی آن بوده اند که به محض وقوع سیل در محل حاضر شده و مسیر‌ها را بازگشایی کردند. اطلاعات راه‌ها پیوسته از طریق سامانه ۱۴۱ به اطلاع هموطنان می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در حال حاضر راه‌های اصلی به غیر از چند محور که ریزش کوه قابل توجه داشته، باز است.

اسلامی تاکید کرد: با تامین اعتباری که با تصمیم هیات دولت صورت گرفته است، در جهت جبران خسارات گام بر می‌داریم.

عضو کابینه دولت در خصوص وضعیت ناوگان ریلی و هوایی گفت: خوشبختانه مشکل خاصی در نظام حمل و نقل ریلی و هوایی پیش نیامده است تنها برای چند فرودگاه، خطر وجود داشته که ایمن سازی سالم صورت گرفته و به جز مواردی که استاندارد پرواز اجازه فرود و پرواز نمی‌داد، مابقی پرواز‌ها انجام گرفته است.

وی افزود: محور‌های اصلی هراز و چالوس به صورت مقطعی بسته و پس از ایمن سازی بازگشایی می‌شود. محور اصلی شیراز یاسوج بسته است چراکه ۲۰۰ هزار متر مکعب ریزش کوه داشته است.

اسلامی ادامه داد: محور گرگان آق قلا هم به خاطر برش جاده بسته شده بود که با تلاش راهداران و نیرو‌های مسلح بازگشایی شده است.

بارش ها از امشب تا فردا بعداظهر ادامه خواهد داشت

وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سخنانش ضمن تبریک روز دوازدهم فروردین به عنوان روز جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: در این سفر در ابتدا همراه با دکتر جهانگیری سفری به استان کرمانشاه داشتیم و بازدیدهایی از چند نقطه در نزدیکی آن داشتیم و بعد هم در ستاد بحران استان لرستان شرکت داشتیم.

وی افزود: در این جلسه کل مسائل از قبیل آخرین وضعیت استان و تمهیداتی که اتخاذ شده و همچنین برنامه هایی که برای  جلوگیری از تخریب ها در استان اتخاذ شده بود را مرور داشتیم. همان طور که مردم عزیز کشورمان مستحضر هستند شدت بارش ها و به ویژه بخش نگران کننده آن که سیلابی شدن به واسطه شدت بارش ها است از امشب تا فردا بعداظهر ادامه خواهد داشت.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: در این جلسه این اطمینان حاصل شد که ستاد بحران استان با مدیریت استاندار و همکاری نیروهای مسلح، کل دستگاه های اجرایی و دیگر نهادها در حال آماده باش بوده و تمهیدات لازم را اتخاذ کردند. بارش ها در این چند روز گذشته خسارات زیادی را به زیرساخت های استان وارد کرده است و ما امیدواریم با شرایطی که ایجاد شده و وضعیتی که در کرمانشاه وجود دارد تا فردا بعدازظهر بدون کوچکترین حادثه ای که آثار جانی برای مردم نداشته باشد از این وضعیت عبور کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به شرایط استان لرستان و احتمال وقوع سیلاب یا آبگرفتگی در مناطقی از جمله دلفان، نورآباد، شهرستان دورود و برخی مناطق حاشیه رودخانه ها درخصوص بازدید از این استان و وضعیت آن گفت: استان لرستان خدا را شکر همچون دیگر استان های کشور با رحمت الهی مواجه است و شاکر هستیم که از یک دوره سخت خشکسالی به دوره جدید ترسالی وارد شدیم.

بالاترین حجم بارش کشور در استان لرستان

وی افزود: این رحمت الهی است که برای مردم ما نازل شده است و استان لرستان در صدر دریافت کننده بارش ها قرار دارد و بالاترین حجم را در این استان شاهد بودیم. در این استان از روز پنجم فروردین رودخانه ها سیلابی شده و به تعدادی از شهرستان های استان خسارت های قابل ملاحظه ای وارد شده است.

اسلامی تصریح کرد: با توجه به پیش بینی های دقیق و پیشگیری های انجام شده تمام موانعی که در رودخانه ها وجود داشت و می توانست عاملی برای تشدید سیلاب باشد به دستور ستاد بحران و استاندار محترم تخریب شدند. تخلیه منازل و مراکزی که در حاشیه رودخانه ها بودند در دستور کار قرار گرفت و این تمهیدات و اقدامات موجب شد که خدا را شکر با تلفات انسانی و جانی مواجه نشوند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون در استان لرستان هستیم و بارش های سنگینی در جریان است. این بارش ها به ویژه در شهرستان دورود است که طبق اطلاعات کسب شده حجم بارش ها و سیلابی شدن رودخانه ها قابل ملاحظه است. در همین خصوص از مردم کشورمان که در حاشیه رودخانه ها قرار دارند به ویژه هموطنان عزیزمان در استان لرستان عاجزانه درخواست دارم که به درخواست های ستاد بحران استانی و نیروهای امدادی توجه داشته باشند. این نهادها در حال تخلیه واحدهای مسکونی یا واحدهای فعال در حاشیه رودخانه ها هستند و به این موضوع توجه کنند. این تخلیه ها در راستای حفظ جان هموطنان بوده تا خدای ناکرده با مشکل مواجه نشده و غافلگیر نشوند.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: شرایط که در استان لرستان وجود دارد شرایط ویژه ای از نظر حجم بارش هاست و مقام نخست را با بیش از ۷۰۰ میلی متر دارد. امیدوار هستیم که با این تمهیدات اتخاذ شده و شرایطی که امروز در استان لرستان مشاهده کردیم مشکل خاصی را شاهد نباشیم.

وزیر راه و شهرسازی که به همراه معاون اول رئیس جمهوری در ستاد بحران استان لرستان شرکت داشت با اشاره به مصوبات هیات دولت درخصوص وقوع سیل در استان های کشور و کمک های دولت در این زمینه گفت: در دولت و در اولین جلسه در سال جدید که هفتم فروردین ماه بود و در جلسه ای که امروز داشتیم دو مصوبه کامل و جامع برای جبران خسارت در نظر گرفته شد. در این مصوبات تمهیداتی برای استان های مختلف داشتیم که با بارش های سنگین و سیل مواجه شده اند.

وی ادامه داد: این تمهیدات دولت شامل اراضی کشاورزی، باغات، آبزی پروری و دیگر فعالیت هایی است که متاثر از سیل آسیب دیده اند و درخصوص واحدهای مسکونی، معیشت و وسایل زندگی این تمهیدات در قالب کمک های بلاعوض و تسهیلات تصویب شدند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان تاکید کرد: البته در این بین این مصوبه دولت در اذهان به شکلی مطرح شد که این مصوبه دولت تنها برای استان گلستان و مازندران است در حالی که به هیچ وجه این طور نیست و این مصوبه برای کل استان هاست. این یک تخصیص روشن از سوی دولت است که چون ابتدا سیل در استان گلستان و مازندران اتفاق افتاد این موضوع برای آنها مطرح شد و بعد برای سایر استان ها نیز این تمهیدات تعمیم داده شد. در این خصوص تمام ستادهای بحران با توجه به دستوراتی که رئیس جمهور محترم دادند و اقداماتی که به لحاظ کیفیت و ارزیابی هایی که صورت گرفته بود تنخواه هایی در اختیارشان قرار می گیرد تا بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی این منابع را در اختیار مردم قرار دهند.

وزیر راه و شهرسازی به همراه معاون اول رئیس جمهوری امروز در ابتدای ورود به استان لرستان از برخی مناطق سیل زده و میزان خسارت های وارد شده به شهر خرم آباد بازدید کرند و گزارش های میدانی مختصری از وضعیت استان ارائه شد.

۷۰۰۰ واحد مسکونی روستایی لرستان دچار خسارت شد

بنابراین گزارش نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان لرستان با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان در این نشست گفت: در سیلاب های اخیر هفت هزار واحد مسکونی روستایی این استان دچار خسارت شد که با توجه به مصوبات دولت، ۱۳۵ میلیارد ریال اعتبار بلاعوض برای جبران بخشی از خسارت‌ها باید تأمین شود.

وی تصریح کرد: در بخش ذلقی و ززو ماهرو، میربگ و سپیددشت بیشترین خسارات را شاهد هستیم.
مدیرکل بنیاد مسکن لرستان ادامه داد: ۴۹ روستا دچار رانش زمین شده‌ و تا امروز اهالی ۶ روستا اسکان موقت شده اند.
وی اضافه کرد: ۱۷۳ هزار خانوار روستایی در ۱۵۳ هزار واحد مسکونی زندگی می کنند که احداث ۲۰ هزار واحد جدید در استان ضروری است.

رضایی با اشاره به مقاوم سازی ۱۰۳ هزار واحد مسکن وستایی لرستان افزود: ۵۰ هزار واحد نیز نیازمند بهسازی و مقاوم سازی هستند.