شناسهٔ خبر: 65882 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد:

عملکرد خوب سازمان بنادر در سیل گلستان و آغاز لایروبی گرگان‌رود/ لزوم ایجاد زهکشی های مناسب بعد از اتمام فعالیت ها

محمد رضا اله یار محمدرضا اله یار گفت: پیرو دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و همچنین تاکید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به درخواست استاندار گلستان بابت سیلی که در گمیشان و آق قلا خسارت های زیادی را به وجود آورد، نیاز بود که هرچه سریع تر آب از این دو شهر خارج شود و با عملیات لایروبی آب با سرعت بیشتری تخلیه شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا اله یار، معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص سفر به استان گلستان و بازدید از مناطق سیل زده آق قلا و گمیشان اظهار کرد: پیرو دستور مقام عالی وزارت راه  و شهرسازی و همچنین تاکید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به درخواست استاندار گلستان بابت سیلی که در گمیشان و آق قلا خسارت های زیادی را به وجود آورد، نیاز بود که هرچه سریع تر آب از این دو شهر خارج شود.

وی ادامه داد: در این مسیر یکی از موارد رودخانه هایی بود که منتهی به دریا هستند و مهمترین آن گرگانرود بود. دراین رودخانه دهنه آن و جایی که آب به دریا می رسد نیازمند لایروبی بود تا آب با حجم بیشتر و سرعت بالاتری تخلیه شود. در این خصوص سازمان بنادر و دریانوردی با توجه به این تاکید بابت لایروبی و با توجه به مسئولیت اجتماعی خودش وارد صحنه شد تا پس از بررسی دیداری منطقه قسمتی که نیازمند لایروبی است کار روی آن انجام بگیرد.

اله یار افزود: با توجه به کمبود امکانات مورد نیاز برای لایروبی در استان در نهایت قرار شد از سایر امکانات دیگر استان ها بهره برده و از ظرفیت های بخش خصوصی هم استفاده شده و کمک بگیریم. در این مدت لجستیک کار انجام و بعد از اولین بیل مکانیکی دومین آن هم مشغول به کار شده است. در همین خصوص لایروب کاتر یا کاتر ساکشن که یک لایروب خاص این مناطق است از استان گیلان فراهم و به محل رسیده تا بتوانیم منطقه ای که نگرانی بابت آن وجود دارد را لایروبی کنیم. البته در این مدت زحمات زیادی توسط ارتش، سپاه و سایر دستگاه ها انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: در این مدت توسط این نهادها مسیرهای انحرافی زده شده و امید به خدا با کار تکمیلی سازمان بنادر که برعهده آن گذاشته شده کاری انجام شود که دیگر نگرانی بابت موضوع بارندگی نباشد و رودخانه تخلیه شود.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص مرحله دوم بارندگی ها در سراسر کشور و پیش بینی سیلابی شدن مجدد رودخانه ها و اینکه این مساله تداخلی در مسیر کمک رسانی های در حال انجام ایجاد نمی کند، گفت: تمام سعی همه همکاران و مدیران منطقه این است که مشکلی پیش نیاید تا کار با قدرت پیش برود. طی چند روز شاهد تلاش های شبانه روزی در راستای کمک و امدادرسانی هستیم و ادارات کل بنادر و دریانوردی گلستان و مدیریت بندر امیرآباد کمک زیادی داشتند.

وی افزود: آب به دریا راه پیدا کرده است، اما آن قسمتی ورود به دریا اگر باز شود با خیال راحت و اطمینان بیشتر می توانیم شاهد تخلیه آب از آق قلا و گمیشان باشیم و شاهد پس زدگی آب نباشیم.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص پیشبینی زمان تخلیه کامل آب از آق قلا و گمیشان با پیگیری های در حال انجام، اظهار کرد: آب از طریق رودخانه به هرحال به سمت دریا در حال حرکت است اما این دو شهر تراز ارتفاعی زیادی نسبت به دریا نبوده و کاملا مسطح هستند. همین موضوع باعث شده که آب سریع تخلیه نشود و شیب این دو شهر نسبت به شهرهای دیگر کمتر است و این مساله سبب ماندگاری آب در منطقه شده است. قطعا بعد از اتمام این فعالیت ها باید مسئولان متولی اقدام به زهکشی مناسب کنند و با طراحی مناسب دیگر شاهد این مشکل نباشیم.

وی در مورد اینکه آیا این سیل خسارتی را به بندر ترکمن  و گز وارد کرده است، گفت: تاسیسات ما در بندر ترکمن خسارتی ندیده است و مشکل خاصی نیست. بیشترین خسارتی که وارد شده به خود شهر آق قلا و گمیشان است.

اله یار با توجه به آسیب های رسانده شده از سوی سیل و اینکه چه برنامه هایی می توان برای کاهش اثرات مخرب آن می توان در زیرساخت های کشور داشت با اشاره به فعالیت سازمان بنادر در این عرصه به عنوان یک مسئولیت اجتماعی این نهاد در چننی شرایطی اظهار کرد: در جلساتی که با مهندس اسلامی، مقام عالی وزارت داشتیم بحث ما درخصوص کاهش تراز آب دریای خزر طی چند سال گذشته است که با آن روبه رو بودیم. اینکه خلیج گرگان عملا آب آن پایین رفته و امکان انسداد تنگه ارتباطی بین خلیج گرگان و دریای خزر وجود دارد و این نگرانی وجود داشت که بسته شده و ماندگاری آب با کاهش تراز آب را در این خلیج شاهد باشیم.

وی افزود: در همین زمینه یک بررسی مفصل طی دو، سه سال گذشته با همکاری مجموعه های دستگاه مرتبط از جمله کارگروه ساماندهی سواحل، بنادر و جزایر صورت گرفت و پروژه ای برنامه ریزی شد که سازمان محیط زیست و آب منطقه ای در کار سایر دستگاه ها پای کار آمدند. در این جلسات وزیر راه و شهرسازی تاکید داشتند که به مسیری برسیم که تنگه چپاولی باز شود و سازمان بنادر این سطح را لایروبی کنند. مطالعات از زمان دستور مقام عالی وزارت انجام گرفته و بررسی های کامل تری صورت گرفت.

وی ادامه داد: امیدواریم با توجه به منابع مقرر شده از سوی سازمان برنامه و بودجه و بخش دیگر که توسط سازمان بنادر و دریانوردی است لایروبی انجام گرفته تا خیال مان از خلیج گرگان راحت شود تا با کاهش تراز خزر با مشکل مواجه نشود. در این زمینه بندر ترکمن یکی از بنادر قدیمی و مستعد منطقه است که ساخت آن تقریبا چند سال انجام شده است. این بندر ظرفیت های خیلی خوب گردشگری برای استان گلستان دارد که سازمان بنادر و دریانوردی در حال مطالعه یک طرح جامع گردشگری برای این بندر است.

اله یار تصریح کرد: توسعه این زیرساخت ها در کنار حضور بخش خصوصی کمک می کند یک منطقه نمونه گردشگری ایجاد شود. با لایروبی پیش بینی شده حوضچه بندر ترکمن آماده و مهیا می شود تا شناورهای گردشگری بتوانند نسبت به جابه جایی مسافران دریایی اقدام کرده و شاهد رونق و رشد توسعه در آن منطقه باشیم و  این مساله به نفع استان خواهد بود. مطالعات آن توسط سازمان بنادر شروع شده و با رایزنی که با استانداری گلستان داشتیم و همکاری خوبی که وجود دارد امیدواریم با کمک، بستر برای رشد و توسعه مسافری دریایی و گردشگری فراهم شود.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی در پایان درخصوص آمادگی این سازمان جهت امدادرسانی به دیگر بنادر و مناطق دریایی کشور در صورت بروز مشکل گفت: خوشبختانه بنادر ما در شمال و جنوب با طراحی هایی که روی آنها صورت گرفته و ساخت و سازهای انجام گرفته عملا جای نگرانی بابت حوادث نداریم. با این حال اگر مشکلی به وجود آید سازمان بنادر همچون الان در آن زمان هم وظیفه و مسئولیت اجتماعی خودش را به بهترین شکل انجام خواهد داد و در کنار ستاد بحران فعال خواهد بود.