شناسهٔ خبر: 65905 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام تشریح کرد:

خسارات ناشی از سیل به راه‌ها و ابنیه ایلام ۳۵۰ میلیاردتومان برآورد می‌شود/ رانش و لغزش در ۱۵۰ نقطه ایلام/ اعلام وضعیت بحرانی در ۲۳ روستای ایلام و امدادرسانی به وسیله بالگرد

سیل ایلام علی‌اصغر کاظمی با اعلام اینکه تاکنون میزان خسارات ناشی از سیل ۳۵۰ میلیاردتومان برآورد می شود، از رانش و لغزش زمین در ۱۵۰ نقطه استان خبر داد و با اعلام وضعیت بحرانی در ۲۳ روستای استان از امدادرسانی به مناطق بحرانی با بالگرد خبر داد.

علی‌اصغر کاظمی، مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اعلام سازمان هواشناسی کشور مبنی بر بارش‌های تند و سیل‌آسا در روز ۲۸ اسفندماه ۹۷ جلسه شورای راه و شهرسازی استان تشکیل و تمامی مدیران تابعه راه و شهرسازی در استان حضور دارند، گفت: جلسه مدیریت بحران در چندین جلسه تشکیل و سناریوهای پیش‌بینی شده بررسی شدند، همچنین وظایف دستگاه ها نیز مورد بررسی دوباره قرار گرفت.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام ادامه داد: به دنبال آن اطلاع‌رسانی کرده و محورها و مسیرهایی که از جمله نقاط دیدنی و پربازدید استان در ایام تعطیلات نوروز ۱۳۹۸ بودند، به دلیل بارش های فراوان که منجر به سیل شدند، مسدود شدند. همچنین، اطلاع‌رسانی شد که چادرها و کمپ‌هایی که اطراف جاده‌ها و حوالی کوه‌ها و در مسیر رودخانه‌ها بودند، جمع‌آوری شود که این‌کار نیز انجام گرفت.

این مدیر استانی با اشاره به اینکه موج اول بارش‌ها در هفته اول فرودین ماه در ۱۵۰ نقطه رانش و لغزش ایجاد کرد، گفت: در موج نخست بالغ بر ۵۰ میلیاردتومان خسارت به راه‌ها و ابنیه استان برآورد شد که در موج دوم بارش‌ها این رقم به ۳۵۰ میلیاردتومان رسیده است.

وی ادامه داد: با تمهیداتی که انجام شد، از جمله استقرار ماشین های راهسازی پیمانکاران و عوامل راهداری، ارتباط تنگاتنک با سازمان هواشناسی، پلیس راه و سایر دستگاههای تابعه و همچنین با مجموعه استانداری، موج اول را پشت سر گذاشتیم.

کاظمی افزود: برای موج دوم که از دو روز گذشته آغاز شده است و اوج آن دیروز و امروز بوده که تقریبا شدت بارش‌ها نسبت به موج اول تقریبا دو برابر بود. ما در موج اول، در ایلام ۱۳۰ میلیمتر بارندگی داشتیم در این بارش در مدت کمتر از ۲۴ ساعت دو برابر موج اول بارش داشتیم.

گاومیشان تخلیه شد

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: این میزان بارش منجر به این شد که محورهای ارتباطی ما به سمت لرستان و کرمانشاه قطع شود و محور ارتباطی ایلام به مهران در کیلومتر ۱۳ به خاطر رانش مسدود شد و راه جایگزین را از سمت محور ایلام- صالح آباد را جایگزین کردیم. محور ایلام به سمت حمیل و کرمانشاه در حوزه استان کرمانشاه به دلیل ریزش کوه و تونل نیز بسته شد. محور ایلام به سمت لرستان و خوزستان یعنی حدفاصل دره شهر به سمت پلدختر پل بزرگ ۱۲۰ متری گاومیشان دچار آب‌بردگی شد و آنجا دبی زیادی را شاهد هستیم که با توجه به حجم مسافران زیادی نیز که در آن محور بودند با پلیس راه و نیروی انتظامی و سپاه جلسه داشتیم که به مردم اجازه ندهند که به سمت آن محور بروند.

وی هشدا ر داد: محور گمیشان امواج خروشانی دارد که عموما مردم برای تهیه عکس و فیلم به آن محورها می روند مانع شدیم و آنجا تخلیه می شود و راه ها مسدود شده اند تا اتفاقی برای کسی نیفتد. با توجه به اینکه دریچه های سدهای منطقه نیز باز شده اند به خاطر سرریز نکند رواناب فراوانی در آن منطقه جاری شده است.

تخریب دو پل ارتباطی ایلام به پلدختر

کاظمی همچنین اعلام کرد: محور سرابله به سمت سیمره مسدود شده است. دره‌شهر به سمت ماژین نیز که یک مسیر ارتباطی به سمت پلدختر و خوزستان بوده آن محور دو پل بزرگ داشتیم که بیش از ۱۰۰ متر طول داشتند که آن دو پل متاسفانه تخریب شده‌اند. تا روستای دره شهر وضعیت بحرانی است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: در ۲۳ روستای ایلام وضعیت بحرانی داریم و راه های ارتباطی تقریبا مسدود شده اند و امدادرسانی از طریق هوا انجام می شود. ما هم‌اکنون در صدد هستیم تا راه جایگزینی بتوانیم برای ماژین از سمت گرز لنگر ایجاد کنیم که بتوانیم از طریق آن محور امدادرسانی را انجام دهیم.

کاظمی ادامه داد: خسارت هایی که تاکنون وارد شده است بالغ بر ۳۵۰ میلیاردتومان برآورد ما است. خوشبختانه به رغم بارندگی هایی که داشتیم و رتبه نخستن را در میزان بارندگی داشتیم خسارت جانی تا این لحظه گزارش نشده است.

وی همچنین از نجات جان دو مادر باردار به وسیله بالگرد در سیل ایلام خبر داد و گفت: بازدید میدانی در حال انجام است و برآورد خسارت ها به طور کامل انجام می شود که گزارش آن به معاونت حمل و نقل وزارتخانه ارسال خواهد شد.