شناسهٔ خبر: 65940 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در اراک اعلام کرد

خسارت ۱۶۰۰ میلیارد تومان به راه‌ها وارد شد / ۱۲ هزار کیلومتر جاده در کشور بر اثر سیل دچار آسیب شد

اسلامی استان مرکزی وزیر راه و شهرسازی که پس از سه روز، استان لرستان را به مقصد استان مرکزی ترک کرد؛ از خسارت ۱۶۰۰ میلیارد تومانی بهراه‌ها و زیرساخت‌ها، همچنین خسارت به بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی و ۱۲ هزار کیلومتر جاده بر اثر سیل‌ها اخیر در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، محمد اسلامی پس از ترک پلدختر در استان لرستان وارد استان مرکزی و شهر اراک شد و در بدو ورود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حجم بارش‌های صورت گرفته در چند روز اخیر طی ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

وی تصریح کرد: امسال  به دنبال  ثبت رکود جدید از حجم بارش‌ها مهم‌ترین کاری که باید انجام داد بازنگری در وضعیت مهندسی زیرساخت‌ها است که در دستور کار قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: برقراری ارتباط راه‌ها در این ایام یکی از مهم‌ترین اقداماتی بوده که وزارت راه به آن تاکید داشته است، ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌های کشور که در مسیر رودخانه‌ها بودند اعم از راه روستایی، آزادراه، راه اصلی، فرعی، بزرگ‌راه و راه شریانی دچار آسیب شده که این آسیب‌ها از جنس فرونشست، آب شستگی، ریزش راه، رانش و ریزش کوه به صورت مداوم به ویژه در منطقه زاگرس و البرز بود.

اسلامی افزود: در مجموع ۱۶۰۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌ها خسارت وارد شد که این میزان غیر از هزینه ترمیم‌های اساسی و جایگزین است.

وی ادامه داد: در بخش مسکن که بنیاد مسکن کار براورد را انجام داده براورد می‌شود بیش از ۵۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور آسیب دیدند که بخشی نیازمند ترمیم و بخشی نیازمند احداث مجدد هستند.

اسلامی عنوان کرد: ۲ مصوبه جامع و کامل در نشست دولت برای استان های کشور به منظور جبران خسارات و کمک به معیشت حادثه دیدگان به تصویب رسیده که این مصوبات همه آسیب ها از جمله منازل مسکونی، زمین های کشاورزی و کسب و کارها را شامل می شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اصلاحات مهندسی در جریان تاسیسات زیربنایی راه پس از بارندگی ها در اولویت است و این وزارتخانه به صورت ویژه این اقدامات را در دستور کار قرار می دهد.

وی گفت: مقرر شده بر اساس تصمیم دولت، تنخواهی به استان های آسیب دیده از سیل اختصاص یابد تا هزینه های فوری پرداخت شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بنیاد مسکن کشور در استان هایی که بیشترین آسیب را دیده اند پرداخت علی الحساب و بلاعوض را آغاز کرده و ارزیابی ها صورت گرفته است.

اسلامی عنوان کرد: استان مرکزی با مدیریت خوب ستاد مدیریت بحران پیشگیری های لازم را داشتند و چند مسیر اصلی که دچار آسیب شده بود راهداری استان مرکزی با سرعت عملیات بازگشایی را انجام داد و در برخی مسیرها باید در انتظار فرونشست آب بود تا تردد برقرار شود.وی تصریح کرد: اطلاعیه ها و اخطاریه های هواشناسی از ۲۵ اسفندماه ۹۷ به صورت مستمر اعلام می شد و انتظار بود مردم به این اطلاعیه ها بیش از پیش توجه کنند، شرایط اقلیمی دربهار امسال متفاوت است و باید به هشدارها توجه شود تا مردم دچار آسیب نشوند.

اسلامی بیان کرد: مسایل مربوط به راه ها و زیرساخت های حمل و نقل استان مرکزی با تلاش ویژه استاندار مرکزی و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود و کارگروه تخصصی نیز در این راستا شکل گرفته و دستورات لازم برای این استان به تازگی به دستگاه های مربوطه ابلاغ شده است.

وی در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران با اشاره به شرایط استان مرکزی گفت: استان مرکزی با مدیریت خوب صورت گرفته در حوزه پیشگیری و پیش‌بینی خوب عمل کرده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: خسارت کمتری در استان مرکزی گزارش شده است، اعتماد مردم به هواشناسی و ستاد بحران بسیار جای تقدیر دارد که از مردم تشکر می‌کنیم، انتظار داریم بیشتر به هشدارها توجه کنند.

اسلامی گفت: هشدارها کارساز بود، غافلگیری نداشتیم، اگر حادثه شیراز رخ نمی‌داد د هیچ یک از این سیل‌های مهیب مردم جان خود را از دست نمی‌دادند.

وی اظهار کرد: باید قابلیت پیش‌بینی را افزایش داده و قابلیت پیش‌گیری‌ها نیز افزایش یابد، در حریم رودخانه‌ها نباید اجازه ساخت و ساز داد این ساخت و سازها کار دست مردم و کشور می‌دهد.

 

فعالیت ۳۲۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راهداریبرای مهار سیلاب در استان مرکزی

 

وزیر راه و شهرسازی به منظور بررسی خسارات وارده به حوزه زیرساخت و راههای مواصلاتی استان مرکزی و اقدامات انجام شده حوزه راه و شهرسازی استان مرکزی امروز ۱۳ فرودین از استان لرستان وارد این استان شد.

اسلامی پس از ورود به استان مرکزی از محورهای مواصلاتی  ازنا - شازند، توره - اراک ، پل دواب و... بازدید کرد.

وی سپس مورد استقبال رسمی استاندار ، نمایندگان استان ، معاونین استاندار  و مدیران حوزه راه و شهرسازی قرار گرفت و به بحث و گفتگو در خصوص بارشهای اخیر و اقدامات صورت پذیرفته و خسارتهای به بار آمده پرداختند.

مدیرکل راه و شهرسازی و رئیس شورای راه و شهرسازی استان مرکزی اعلام کرد: در روزهای پنجم ، ششم ، یازدهم و دوازدهم فروردین سالجاری با حدود ۳۲۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راهداری و حمل و نقل جاده ای ، راه و شهرسازی (بخش خصوصی) و بنیاد مسکن اقدامات موثری در خصوص هدایت آبهای سطحی ، تنقیه پل ها ، ایجاد مسیل ها و برفروبی محورهای مواصلاتی سطح استان صورت پذیرفته است .

وی گفت : هماهنگی های لازم با اداره کل راه آهن در خصوص اسکان مسافران در راه مانده نیز انجام و نسبت به ساماندهی آنان اقدام شد .

 مرزبان ادامه داد : هم اکنون همه محورهای مواصلاتی استان برای تردد باز میباشد و مشکل خاصی در حرکت خودروها نمی باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی اضافه کرد : در حوزه راه خساراتی به پلها ، آبروها ، ابنیه فنی و جاده ها وارد شده که در حال بررسی می باشد و متعاقبا میزان آن اعلام می شود. 

روز گذشته با بارش شدید باران در استان مرکزی برخی از مناطق دچار سیلاب و آبگرفتگی شدند و ۴۱۳  و سه دهم میلیمتر بارندگی در سال زراعی جاری (اول مهرماه پارسال) تاکنون در استان مرکزی به ثبت رسیده است.