شناسهٔ خبر: 65969 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام؛

امدادرسانی به روستاهای گرفتار در ایلام ادامه دارد/بیش از ۱۸ هزار واحد مسکونی سیل زده نیازمند بازسازی و تعمیر هستند

سیل ایلام مدیرکل راه و شهرسازی ایلام با اعلام این مطلب که وضعیت استان از نظر خسارات ناشی از سیل و امدادرسانی به روستاهای گرفتار همچنان بحرانی است، گفت: هم‌اکنون راه ارتباطی از پل ماژین به محور پلدختر- اندیمشک قطع است که در تلاش هستیم تا این مسیر را بازگشایی کنیم.

علی‌اصغر کاظمی مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین وضعیت استان را از جهت امدادرسانی به سیل‌زدگان و سایر اقداماتی که در جزو وظایف اداره کل راه و شهرسازی است تشریح کرد.

کاظمی که هم‌اکنون در مناطق سیل‌زده استان به سرمی‌برد با تاکید بر این مطلب که هنوز ایلام در وضعیت بحرانی به سر می‌برد، اعلام کرد: به دلیل آنکه ۲۳ روستای استان در محاصره سیل بودند و پل گاومیشان بر روی رود سیمره را آب برده بود و امدادرسانی به روستاهای محاصره در سیل ممکن نبود، از روز گذشته ۱۳ فروردین‌ماه، ساعت ۵ صبح فعالیت های امدادی برای بازگشایی مسیر ورود به روستاها انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام همچنین جزئیات خسارات وارده بر اثر سیل ۱۱ و ۱۲ فروردین ماه به زیرساخت‌های استان را توضیح داد: ۱۶۴۰۰ واحد تعمیری شهری و روستایی، ۱۹۸۰ واحد احداثی شهری و روستایی، ۶۵۰ واحد تعمیری تجاری شهری، ۸۵۰۰ واحد معیشتی روستایی که مجموع خسارات به واحدهای مسکونی استان ۳۵۰ میلیاردتومان است.

وی همچنین میزان خسارت به ابنیه فنی داخل محدوده بیش از ۵۰ روستا را ۵۰ میلیاردتومان برآورد کرد و گفت: میزان خسارت به راه ها و ابنیه فنی استان ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و طول راههای خسارت دیده نیز ۳۰۰۰ کیلومتر است. همچنین تعداد ابینه فنی خسارت دیده زیر ۶ متر ۱۱۰۰ دستگاه، بین ۶ تا ۱۰ متر ۱۶۰ دستگاه، بالای ۱۰ متر ۷۹ دستگاه هستند.

به گفته کاظمی، تعداد ابنیه های بزرگ خسارت دیده ۲۰ دستگاه و تعداد ابنیه های بزرگ تخریب شده ۳ دستگاه برآورد شده است.

همچنین از ۱۶۴۰۰ واحد تعمیری شهری و روستایی ۵۴۰۰ واحد آن شهری و ۱۱۰۰۰ واحد آن روستایی هستند که برآورد درصد آسیب دیدگی ۵۰ درصد است. همچنین از ۱۹۸۰ واحد احداثی شهری و روستایی، ۲۵۰ واحد آن شهری و ۱۷۳۰ واحد آن روستایی است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام ادامه داد: منتهی‌الیه سمت راست پل گاومیشان یک مسیر روستایی قدیمی بود به طول ۴۰ کیلومتر که دچار رانش و لغزش، آب‌گرفتگی و آب‌بردگی شده بود که با ۲۰ ساعت کار مداوم بازگشایی شدند. توانستیم در همان مسیر به ۱۴ روستای گرفتار در این محور، آذوقه برسانیم و امدادرسانی های لازم انجام شد. در عین حال خود را از گاومیشان به ماژیه رساندیم.

هم‌اکنون راه از پل ماژین به محور پلدختر- اندیمشک قطع است

کاظمی با اعلام اینکه هم‌اکنون پنج روستای مسیر فوق در گل و لای گیر کرده‌اند، گفت: هم‌اکنون راه ما از پل ماژین به محور پلدختر- اندیمشک قطع است. رودخانه سیمره که رودخانه‌ای خروشان است و عرضی ۵۰۰ متر دارد بدون پل است و به همین علت نیز عملیات امدادرسانی با کندی انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در تلاش هستیم تا مسیری را از دهلران ایجاد کرده و بتوانیم دستگاه ها را به این طریق به آن سمت رودخانه به پلدختر ببریم. در حال حاضر اکثر افرادی که در آن سمت رود هستند بیشتر مسافر هستند که در تلاشیم تا راه آنها را از طریق خوزستان و لرستان باز کنیم.

کاظمی گفت: خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم. در حال حاضر، بارندگی‌ها فروکش کرده و خسارت جدید ما به دلیل رانش و لغزش زمین بوده است که آنها نیز پاکسازی شده اند.

وی مشکل عمده را تخریب پل گاومیشان اعلام کرد و افزود: مشکل اصلی این است که پل تخریب شده و نمی توانیم امدادرسانی را به آن سمت رودخانه در پلدختر برسانیم. به همین دلیل در صدد هستیم تا دستگاه ها و ماشین آلات را از سمت لرستان و یا خوزستان به آن سمت رودخانه سیمره در پل دختر برسانیم.