شناسهٔ خبر: 65974 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛

بازگشایی مسیر پلدختر از سمت پل زال و خوزستان برای دسترسی به شهر معمولان/فعالیت ۲۲۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین جهت امدادرسانی به مناطق سیل‌زده لرستان/تلاش برای ایجاد دسترسی به شهر معمولان جهت امدادرسانی

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از تلاش وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد دسترسی به شهر معمولان برای امدادرسانی خبر داد و با اعلام اینکه مسیر پلدختر از سمت پل زال و خوزستان بازگشایی شده است، گفت: بسیاری از ابنیه و پل‌های بزرگ بر روی رودخانه کشکان و سایر رودخانه‌ها و جاده‌های استان قطع شده‌اند که امیدواریم تامین اعتبار شود و بتوانیم در برنامه‌ای ضربتی رفع مشکل کنیم.

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور که هم اکنون در استان لرستان به سرمی برد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تشریح وضعیت موجود و اقداماتی که آن شرکت در استان لرستان به منظور بازگشایی نقاط آسیب دیده از سیل از جمله شهر معمولان انجام داده است، پرداخت.

خادمی با اشاره اینکه به همراه عبدالهاشم حسن‌نیا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در استان و در جلسه مدیریت بحران به ریاست رییس مجلس شورای اسلامی شرکت کرده است، در خصوص اقداماتی که در استان لرستان انجام گرفته است، گفت: در بارش‌های سیل‌آسای اخیر، بیشترین خسارت به استان لرستان وارد آمد. در حال حاضر، کل استان دچار اشکال شده است و در عین حال مسیرهای ارتباطی و راه‌های استان دچار مشکلات عمده‌ای هستند و خسارت جدی دیده‌اند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: تمرکز بارندگی های اخیر و خسارت ها را در محورهای خرم‌آباد- معمولان، معمولان-  پلدختر و از آنجا به سمت جنوب و مسیر ارتباطی شمال به جنوب کشور است شاهد هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسیر پلدختر از جهات گوناگون و از سمت خورستان، ایلام و همچنین مرکز استان یعنی خرم آباد قطع بوده است، گفت: با تلاشی که توسط راهداران انجام شد مسیر پلدختر از سمت جنوب یعنی از سمت پل زال و خوزستان بازگشایی شده است. همچنین مسیری روستایی به سمت آزادراه که به دلیل ریزش ها مسدود شده بود، بازگشایی و ریزش برداری شد و هم اکنون مسیر ارتباطی به پلدختر در حد مسیر دسترسی باز است.

وی ادامه داد: مسیر اصلی به پلدختر اگرچه قطع است اما در مسیری که ایجاد شده است امکان تردد زمینی از دو راه عنوان شده یعنی از سمت پل زال و خوزستان و همچنین مسیر روستایی به آزادراه وجود دارد.  

خادمی مشکل اصلی را دسترسی به شهر معمولان عنوان کرد و گفت: مشکل اصلی که وجو دارد دسترسی به شهر معمولان است. شهر معمولان عملا بین خرم آباد و پلدختر قرار گرفته است که هم از سمت پلدختر مسیر قطع است و همچنین از سمت شمال که خرم آباد است این مسیر قطع است.

وی ادامه داد: از سمت شمال معمولان که پلدختر است، آب بردگی های شدیدی به طول ۶۰ کیلومتر از مسیر از قسمت جنوبی و شمالی معمولان وجود داشته است که این مسیر را به کلی دچار تخریب کرده است. بنابراین نیاز به احجام کاری بسیار بزرگ، ابنیه های فنی، دیوارهای حائل و حجم خاکریزی بزرگی است تا مسیر به معمولان بازگشایی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: آزادسازی مسیر زمینی به دلیل ریزش هایی که شده بود برای ارتباط با معمولان از طریق پرسنل راهداری استان، اداره کل راه  و شهرسازی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در حال انجام است. امیدواریم از طریق جاده روستایی مسیر دسترسی به معمولان توسط همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی و راهداری برقرار شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش های فراوانی در حال انجام است و کلیه دستگاه ها و ماشین آلات سنگین بخش های راهداری استان و سایر استان های مجاور به استان اعزام شده و کار در حال انجام است. همچنین بخش خصوصی و پیمانکارانی که پروژه بزرگ راهسازی و زیرساختی را دارند تمام دستگاه های خود را بسیج کرده اند تا بتوانیم مسیرهای ارتباطی را بازگشایی کنیم.

خادمی یادآور شد: مردم استان بسیار در عذاب هستند و مسیرهای ارتباطی قطع است. با برنامه ریزی انجام شده در تلاش هستیم تا با سرعت بیشتری بازگشایی را انجام دهیم و تردد مردم با حداقل به صورت مجدد برقرار کنیم.

حجم خرابی‌ها در بخش زیرساخت جاده‌ای لرستان بسیار بالاست

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: حجم خرابی‌ها در بخش‌های زیرساخت جاده‌ای لرستان در بازدیدهای اولیه بسیار بالاست اما چون دسترسی به کل استان مقدور نیست این میزان هنوز برآورد نشده است. اما امیدواریم با تامین اعتبار بتوانیم بلافاصله کار احداث زیرساخت ها را شروع کنیم.

خادمی افزود: بسیاری از ابنیه و پل های بزرگ بر روی رودخانه کشکان و سایر رودخانه های استان و جاده ها قطع شده اند. امیدواریم تامین اعتبار شود و بتوانیم در برنامه‌ای ضربتی رفع مشکل کنیم.

وی با اعلام اینکه هم‌اکنون ۲۲۰ دستگاه ماشین‌آلات در سراسر استان در حال فعالیت هستند تا مسیرها بازگشایی شوند، گفت: قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار مجری شرکت ساخت در پروژه هایی همچون بزرگراه خرم‌آباد-اراک و راه آهن درود-خرم‌آباد بسیاری از ماشین آلات خود را جهت امدادرسانی در اختیار ما قرار داده است.