شناسهٔ خبر: 6604 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عقبایی مطرح کرد:

ظرفیت افزایش اجاره‌بها برای مردم وجود ندارد/ فعالیت ۱۱۸ هزار مشاور املاک دارای پروانه در کشور

حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با توجه به بالا نرفتن قیمت مسکن افزایش اجاره‌بها را مقوله‌ای غیر منطقی دانست و گفت: ظرفیت افزایش اجاره بها برای مردم وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسام عقبایی در گفتگویی تلویزیونی در شبکه خبر با بیان این‌که حدود ۱۱۸ هزار مشاور املاک دارای پروانه کسب در کشور وجود دارد افزود: مطمئنا رویکرد همه همکاران ما این است که بازار پایداری را حفظ کنند. در مواقعی که شاهد گرانی قیمت مسکن هستیم ممکن است در کوتاه مدت شاهد افزایش معاملات مسکن باشیم و به نوعی درآمد مشاوران املاک به دلیل افزایش حجم معاملات مسکن افزایش پیدا کند اما در مرحله بعد شاهد رکود طولانی مدتی در این بازار خواهیم بود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور با بیان این‌که هرچه این افزایش قیمت غیرمنطقی‌تر باشد رکود طولانی‌تر خواهد بود اظهار کرد: فلذا این پایداری بازار مسکن است که می‌تواند درآمد خوبی را برای مشاوران املاک داشته باشد. مشاوران املاک نیز تمام تلاش خود را می‌کنند تا با رویکردی دانشگاهی قیمت واقعی مسکن تبیین شود.

وی افزود: امید داریم در سال جاری بتوانیم با حمایت‌هایی که اتاق اصناف ایران و مرکز اصناف دارند قیمت واحدی را برای نرخ حق‌الزحمه مشاوران املاک به دست آوریم. حدود ۱۴ سال این نرخ تغییر نداشت و در سال جاری شاهد تغییری در آن خواهیم بود. البته در حال حاضر این نرخ در شهرهای مختلف کشور متفاوت است و در شهرستان‌ها کمیسیون‌های نظارت هر شهر این نرخ را تعیین می‌کنند.

وی درباره تعرفه کمیسیون دریافتی مشاورین املاک در شهر تهران گفت: این مبلغ تا ۳۰ میلیون تومان نیم درصد، از ۳۰ میلیون تا ۵۰ میلیون ۰.۷۵ درصد، از ۵۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون نیم درصد و از ۱۰۰ میلیون به بالا ۰.۲۵ مبلغ مورد معامله است. این اعداد به این معنی است که برای مثال اگر فردی خانه‌ای به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کند به ازای ۱۰۰ میلیون تومان اول باید ۵۵۰ هزار تومان و به ازای ۲۰۰ میلیون تومان بعد باید ۵۰۰ هزار تومان بپردازد، به این مبلغ ۹ درصد ارزش افزوده نیز اضافه خواهد شد. یعنی در مجموع هر طرف معامله در چنین معامله‌ای باید حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حق کمیسیون بپردازد.

عقبایی خاطرنشان کرد: چنانجه هر مشاور املاکی بیش از این رقم را دریافت کند با تلفن ۷۳۳۴ پاسخگوی شکایت‌های مردمی در سراسر ایران هستیم تا اجحافی در حق مردم نشود.

وی درباره صحبت‌هایی که درباره افزایش مدت قراردادهای اجاره به دو سال شده بود توضیح داد: طبق قانون نمی‌توانیم مدت زمان اجاره را افزایش دهیم زیرا مالکیت مردم محترم است و نمی‌توانیم تکلیف کنیم که مدت اجاره حتما دو سال باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور اصلی‌ترین شاخص تعیین اجاره در کشور را قیمت مسکن دانست و گفت: با توجه به این‌که افزایش قیمت مسکن را تا پایان ۶ ماهه نخست سال رصد نمی‌کنیم افزایش اجاره‌بها در بخش مسکن مقوله‌ای غیر منطقی است که با هیچ اصولی سازگار نیست. رویکرد برخی مالکان به مسکن سرمایه‌ای یا بعضا رویکرد تامین معاش است. آن‌ها تورم در حوزه‌های دیگر را در بخش مسکن و تعیین اجاره‌بها محاسبه می‌کنند ولی این قاعده با انصاف قابل پذیرش نیست. مشاوران املاک نیز در سطح کشور تلاش دارند این موضوع را برای موجران و مالکان تبیین کنند که مهمترین شاخص تعیین مبلغ اجاره‌بها قیمت مسکن است.

وی درباره پیش بینی خود از قیمت مسکن در سال جاری اظهار کرد: با توجه به خیز خروج از رکودی که از ۶ ماهه دوم سال ۹۳ برداشته شده و ما شاهد افزایش حجم معاملات بودیم و رونقی که به بازار مسکن در حوزه خرید و فروش بازخواهد گشت پیش بینی می‌کنیم بازار اجاره بازاری آرام باشد و واقعیت هم این است که ظرفیت افزایش اجاره بها نیز برای مردم وجود ندارد.

عقبایی به افزایش ۱۷ درصدی حقوق کارمندان و دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه اشاره کرد و گفت: باید واقعیت جامعه را در نظر بگیریم و بار اضافی بر مردم تحمیل نکنیم./

نظر شما