شناسهٔ خبر: 66129 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد:

تکمیل لایروبی ۵۰هزار مترمکعب مصب گرگانرود توسط سازمان بنادر/ ارائه گزارش آخرین وضعیت حوزه حمل و نقل مناطق سیل زده آق‌قلا و گومیش‌تپه به وزیر راه/ مهمترین اولویت؛ تخلیه آب از اماکن شهری است

جلسه مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه گزارشی از سوی وی در ارتباط با آخرین وضعیت زیرساخت های حمل و نقل در مناطق سیل زده آق‌قلا و گومیش‌تپه به وزیر راه و شهرسازی ارائه می‌شود،‌ اعلام کرد: در حداقل زمان ممکن، تکمیل لایروبی ۵۰ هزار متر مکعب مصب گرگانرود توسط این سازمان انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی که در اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان برگزار شد، با اشاره به اینکه طبیعتا آثار و تبعات ناشی از سیل کماکان وجود دارد و باید در راستای بهبود وضعیت مناطق سیل‌زده آق قلا و گومیش تپه برنامه ریزی منسجمی را مدنظر قرار داد، اظهار کرد: به تمامی افرادی که در سیل اخیر تلاش کردند؛ خدا قوت می‌گوییم و برای آنان آرزوی سلامتی و تندرستی داریم، وزارت راه و شهرسازی نیز با تعیین چارچوبی مشخص پیگیری مشکلات مهم مناطق سیل زده را مدنظر قرار داده است و در این رابطه گزارش آخرین وضعیت این دو منطقه سیل زده از سوی بنده به وزیر راه و شهرسازی ارائه می شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه « برای مدیریت بحران، برنامه مشخص و مکانیزم درست مدیریتی لازم است »، گفت: آثار و تبعات ناشی از سیل کماکان وجود دارد ؛ لذا باید یک چارچوب برنامه ریزی مناسب برای پیگیری و ساماندهی مسائل و مشکلات ناشی از سیل و آبگرفتگی طراحی کرده و متناسب با آن اقدام کنیم.

وی ادامه داد: باید برنامه ریزی درست و منسجمی به منظور پیگیری مسائل و مشکلات مهم مردم منطقه در دستور کار قرار گیرد و نقاط بحرانی به عنوان اولویت فعالیت ها تعریف شود.

مهمترین اولویت؛ تخلیه آب از اماکن شهری آق قلا و گومیش تپه

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تداوم آبگرفتگی منجر به ایجاد هزینه‌های بیشتر در راستای بهسازی و بازسازی مناطق سیل زده خواهد شد، گفت: مهم ترین اولویت و حساسیت در ارتباط با تخلیه آب از اماکن شهری آق قلا و گومیش تپه است و در همین راستا در شهر آق قلا کانالی به سرعت در حال احداث است تا بتوان ورود آب را ساماندهی و شرایطی فراهم کرد که تخلیه آب موثر واقع شود.

راستاد با تاکید بر اینکه اگر تخلیه آب در نقاط آب گرفته صورت گیرد اما همزمان با آن، ورود آب به شهر مدیریت نشود نتیجه ای حاصل نخواهد شد، بیان کرد: اولویت اصلی و جدی که در حال حاضر مطرح بوده و نباید نسبت به آن کم توجهی کرد، مسئله آبگرفتگی نقاطی است که همچنان در آق قلا و گومیش تپه با آن روبرو هستیم.

وی افزود: برای رفع مشکلات در این زمینه باید بر مبنای مطالعات دقیق عمل کنیم و بدانیم که شاید یکسری تجهیزات و اقدامات در کوتاه مدت نتوانند برخی از مسائل به وجود آمده را حل کنند.

آخرین وضعیت زیرساخت های حمل و نقل در مناطق سیل زده آق قلا و گومیش تپه

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد آخرین وضعیت زیرساخت های حمل و نقل در مناطق سیل زده آق قلا و گومیش تپه و خسارات وارد شده در این حوزه نیز، تصریح کرد: حل مشکل آبگرفتگی اماکن مسکونی، آسیب وارد شده به مسیرهای جاده ای و راه آهن در مناطق سیل زده به عنوان مهمترین اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی تعریف شده است و باید برنامه ریزی مشخص و برآورد دقیقی صورت گیرد تا بتوان پشتیبانی لازم را از سوی این وزارتخانه مدنظر قرار داد.

   محمد راستاد با بیان اینکه در حوزه تخصصی حمل و نقل در استان گلستان نقیصه و صعوبت جدی ایجاد شده ، تاکید کرد: در زیر ساخت های حمل و نقل و برای احیا و اصلاح این بخش ، باید مکانیزم و برنامه زمان بندی مشخص داشته باشیم تا بتوانیم با یک "پکیج پروژه قوی" ، علاوه بر اصلاح و احیای مسیرهای مواصلاتی، از تکرار چنین غافلگیری جلوگیری کنیم.

وی اضافه کرد: در زیرساخت های حمل و نقل شامل راه ، راه آهن و فرودگاه باید به ترتیب اولویت برنامه زمان بندی احیا داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شاید خسارت سنگین و بالایی در بخش جاده ای رخ نداده باشد اما سیل اخیر ترددهای جاده ای را با مشکل مواجه کرده است و بریدگی هایی در جاده ها به وجود آمده است که طبق برآوردها تعداد آنها به ۱۰۰ مورد می رسد، گفت: در بخش راه آهن نیز باید پروژه یکپارچه ای تعریف شود و با تدوین طرحی مطالعه شده و تعیین برآوردهای لازم بدانیم که در هر یک از بخش‌هایی که در حوزه حمل و نقل به آن آسیب وارد شده است چگونه عمل کنیم.

وی ادامه داد: اگر در بخش فرودگاه نیز بر حسب نیاز آن لازم است، باید اقدامات لازم انجام شود تا مجددا شاهد تکرار چنین وقایعی نباشیم، در خصوص زیرساخت های حمل و نقل نیز باید مطابق با شرایط موجود برنامه ریزی کرد تا دوباره غافلگیر نشویم، چرا که امکان رخداد وقایع بزرگتری وجود دارد و باید در این زمینه آمادگی کامل داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه رادار هواشناسی مورد بسیار مهمی است که باید مکانیزم تأمین آن مدنظر قرار گیرد، اظهار کرد: با توجه به تجربه موفق سازمان بنادر و دریانوردی در بخش لایروبی بنادر نیز بر اساس اطلاعاتی که در اختیار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است در راستای انجام مأموریت محوله گام برداشته‌ایم و با وجود تجهیزات مستقرشده توانسته‌ایم با استاندارد مناسبی فعالیت خود را پیش ببریم، امیدوار هستیم با تجهیزات جدید بتوانیم ۵۰ هزار متر مکعب برآوردی را که در خصوص لایروبی کامل مصب گرگانرود اعلام شده است در حداقل زمان ممکن انجام دهیم.