شناسهٔ خبر: 66131 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات راهبردی سازمان بنادر خبر داد:

انتشار سند چشم‌انداز سازمان بنادر و دریانوردی

علی مرادی مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی از انتشار «سند چشم‌انداز» سازمان بنادر و دریانوردی پس از مشورت با نخبگان و تصویب در هیأت عامل این سازمان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی مرادی؛  مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی درباره ویژگی های این سند اظهار داشت: وجود یک چشم‌انداز در سازمان به مانند وجود ستاره قطبی است. ستاره‌ای که با نشان دادن هدف آرمانی، فعالیت‌های سازمان را در هر بخشی از حوزه‌های مرتبط با فعالیت‌های دریایی و بندری؛ بر اساس «چشم‌انداز» منطبق و با توجه به آن منسجم و هدایت می‌کند.

مرادی با بیان اینکه از این پس اهداف و برنامه‌های سازمان با سند چشم‌انداز تنظیم و عملیات اجرایی و نتایج به دست آمده را با توجه به «سند » قابل ارزیابی، کنترل و مدیریت خواهد بود، افزود: امروزه اهمیت چشم‌انداز برای سازمان‌های بزرگ و به منظور نیل به اهداف، برنامه‌ها و ادامه فعالیت‌ها حیاتی است. 

وی خاطرنشان کزد: در دنیای مدرن امروزی بنادر همانند یک صنعت، نقشی فعال در مدیریت زنجیره عرضه دارند و به همین دلیل است که به آنها بازار گفته می‏‏‌شود نه بارانداز . بنادر جایگاهی فراتر از یک زیرساخت یا حتی یک ابرسازه را دارند. از این رو نه تنها به عنوان حلقه‏‏‌ای از زنجیره حمل و نقل، بلکه به عنوان حلقه واسط تجارت داخلی و بین‌‏‏المللی به شمار می‌آیند. 

 

مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: با توجه به روند روبه تزاید سهم تجارت در تولید ناخالص ملی کشورها و نیز افزایش اهمیت حمل و نقل دریایی در مبادله تجاری بین کشورها، بنادر نیز از اهمیت ویژه‏‏ای برخوردار شده‏‏اند؛ به گونه‏‏ای که دسترسی به آب‌های آزاد به عنوان یک موهبت تلقی شده و نقش مهمی را در برنامه‏‏ریزی های منطقه‌‏‏ای، ملی و بین‌‏‏المللی ایفا می‌کند.

مرادی با اشاره به اینکه ساختار بنادر نقش کلیدی در شکل‏‏دهی به جایگاه بنادر در بازار دارد ، گفت: این ساختار می‏‏تواند نقش عمده‌ای را در تعیین قیمت و کیفیت ارائه خدمات داشته باشد. در چنین شرایطی است که نخستین هدف اصلاح ساختار حاکمیتی بنادر را باید ارتقای کارایی و بهره‏‏ وری دانست. اقدامی که نتیجه آن کاهش درگیری‌‏‏های دولت در این بخش، کاهش محدودیت‏‏‌های مالی، دسترسی به منابع جایگزین سرمایه‌گذاری و مقدمه‌‏‏ای بر مدیریت تجاری‏‏‌سازی بنادر می‌تواند باشد.