شناسهٔ خبر: 66164 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

جبران خسارات مردم در اولویت دولت است/ حریم و بستر رودخانه‌ها آزاد می‌شود

محمد اسلامی محمد اسلامی با اشاره به اینکه جبران خسارات وارد شده به مردم در جریان سیل در اولویت دولت قرار دارد، گفت: در جریان بازسازی‌ها، باید حریم و بستر رودخانه‌ها آزاد شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، روز گذشته در جریان بازدید از جاده یاسوج-شیراز که در جریان بارندگی‌های اخیر مسدود شده بود، با اشاره به خسارات وارد شده به زندگی و کسب‌وکار مردم گفت: در بارش‌های اخیر خداوند در رحمتش را کریمانه باز کرد تا این سرزمین تشنه ایران سیراب شود و از غصه و غم کم آبی نجات پیدا کردیم، و باید شکرگذار این نعمات الهی باشیم.  هر چند متأسف هستیم و ابراز همدردی می‌کنیم با عزیزانی که جان خود را در این وقایع از دست دادند یا مردمی  که خسارت مالی دیدند.

وی ادامه داد: اولویت دولت در هر دو سیل هفت و یازدهم فروردین، جبران خسارات مردم و خساراتی که به  منازل مسکونی، مزارع، باغات، مزارع پرورش ماهی، دامداری ها و هر آن چیزی که به زندگی و کسب و کار مردم ارتباط دارد، بوده است.

اسلامی افزود: به منظور جبران خسارت، دولت دو مصوبه داشت. یکی مربوط به کمک‌های بلاعوض برای وسایل زندگی و کسب و کار است و دیگری ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای احداث یا بازسازی منازل مسکونی را شامل می‌شود. همچنین پرداخت های علی الحساب از محل تنخواهی که به سازمان برنامه و استانداری ها داده شده، بعد از ارزیابی خسارات آغاز خواهد شد.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به ضرورت بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده گفت: بخشی از منازل مسکونی، چه روستایی و چه شهری و بخشی از کسب‌وکارها، در بستر یا حریم رودخانه احداث شده بوده است. این مسیل‌ها باید آزاد شود و احداث‌ها در محل جایگزین ضورت بگیرد که با این حوادث مجددا مواجه نشویم.

۳ اقدام اساسی وزارت راه و شهرسازی برای جبران خسارت به راه‌ها

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به خسارت وارد شده به راه‌ها و ابنیه فنی کشور در جریان سیل اخیر گفت: خساراتی که به زیرساخت‌ها وارد شده است، به دلایل گوناگون بسیار است. در جریان این سیل با توجه به حجم بارش‌ها، آب تنها از خط القعرها حرکت نمی‌کرد، بلکه در خط الراس هم به علت فعال شدن چشمه‌ها، آب روان بود.

وی با بیان اینکه در سیل‌های اخیر به دلایل گوناگون خسارت زیادی به زیرساخت‌ها وارد شد، افزود: با جاری شدن آب و با توجه به تنوع خاک‌ها با ریزش‌های سنگ و رانش‌های زمین و فرونشست، آب شستگی و آب‌بردگی مواجه شدیم به همین دلیل تعداد زیادی پل و ابنیه فنی از بین رفت و آسیب دید. همچنین در برخی نقاط نیز جاده به کلی کنده شد و در مسیر سیل قرار گرفت.

اسلامی ادامه داد:  در مجموع در سیل‌های اخیر حدود ۱۲ هزار کیلومتر از جاده‌های کشور در ۶ هزار و ۷۰۰ نقطه آسیب دید که خسارت‌ها از همین انواعی است که نام بردم.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اینکه  ۳ اقدام به صورت موازی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد، گفت: اقدام اول این است که مانند همین جاده اصلی یاسوج به شیراز که اکنون در آن قرار داریم، به هر طریق ممکن عبور تثبیت شده و ایمن مردم را برقرار کنیم، این اقدام در ۲۴ استان درگیر سیل در حال انجام است.

وی اضافه کرد: اقدام دوم این است که طرح‌های بهسازی و تکمیلی را هم باید به گونه‌ای انجام دهیم که مسیرهای احداث شده مقاوم باشند و جایگزین مسیر قبلی شوند.

اسلامی اقدام سوم را تغییر مفروضات مهندسی دانست و گفت:  با توجه به تغییر حجم بارش‌ها، در مفروضات مهندسی تجدید نظر کنیم که به این منظور کمیته فنی تشکیل شده است. با توجه به شرایط ترسالی که تجربه کردیم و بارش‌هایی که در ۵۰ سال گذشته بی سابقه بوده است، با این اصلاحات طرح‌های جایگزین احداث خواهد شد تا از حوادث آتی مصون باشند.