شناسهٔ خبر: 66168 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد:

لزوم تبدیل تهدید‌های ایجاد شده توسط سیل به فرصت و موفقیت / تصمیم گیری درخصوص خسارت به زیرساخت‌های کشور در جلسه بعدی دولت/ لزوم توقف ساخت‌وسازها در بستر و حریم‌های طغیانی یک بار برای همیشه/ لزوم توجه به فرهنگ و ایمنی روستاها در جانمایی‌های جدید

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان چهارمحال و بختیاری در دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان گفت: اولویت در رسیدگی به خسارات در بخش مسکونی و کسب‌ و کار است و استان‌ها جمع‌بندی ستاد بحران در بخش جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن را سریع‌تر اعلام کنند تا پرداخت‌ها آغاز شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی صبح امروز در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری گفت: بعد از حدود یک دهه خشکسالی در کشورکه اندوه فراوانی برای مردم کشورمان به همراه داشت خداوند متعال درهای برکت کریمانه خود را باز کرد و با نزولات آسمانی این مملکت سیراب شد.

وی ادامه داد: امروز شاهد پر شدن تالاب‌ها و سدها هستیم که  تعدادی از آن‌ها سرریز شدند و بابت این مساله خوشحالیم که از اندوه بی آبی و غصه رهایی پیدا کردیم، هرچند که در این خسارت برخی از هموطنان‌مان، عزیزان و بستگان خود را از دست دادند. جا دارد بازهم با آنها ابراز همدردی داشته باشیم و به همه آنها تسلیت بگویم.

وزیر راه شهرسازی با اشاره به حضور در استان چهارمحال و بختیاری به عنوان نماینده رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید مشکلات سیل و بحران آن تبدیل به یک فرصت شده و تبدیل به سازندگی و پیشرفت شود، گفت: با یک مشارکت یکپارچه و هماهنگ باید فرصت هایی که سیل به وجود آورده به پیشرفت تبدیل کنیم. از زمان وقوع لحظه استان ها را لحظه به لحظه رصد کردیم.  ۲۴ استان، ۲۳۱ شهرستان، ۲۶۹ شهر و بیش پنج هزار روستا در گیر سیل شدند که تا به حال حادثه‌ای به این شدت و گستردگی کشور را در حوادث غیرمترقبه درگیر نکرده بود.

وی افزود:  البته با توجه به پیش‌بینیهای هواشناسی، هشدارها و اخطاریه‌هایی که از سوی این سازمان به هنگام صادر شد در کنار درایت استانداران به خصوص استاندار چهارمحال و بختیاری تمهیدات در نظر گرفته شده باعث شد این استان تلفات جانی نداشته باشد.

این عضو کابینه دولت با تشکر از همراهی نماینده ولی فقیه در استان و همچنین نمایندگان این استان در مجلس در کمک به مردم استان چهارمحال و بختیاری جهت جبران خسارت ها با اشاره به جلسات دولت در ۷ و ۱۱ فروردین اولویت رسیدگی به خسارات را بخش مسکونی و کسب‌ و کار دانست و تصریح کرد: در این مصوبه دولت بخشی از آن بلاعوض و بخش دیگرش تسهیلات ارزان قیمت است که دارای یارانه بوده و دولت یارانه آن را پرداخت می کند.

وی ادامه داد: در استان‌هایی که ستاد بحران جمع‌بندی را در بخش جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن انجام داده‌اند هرچه سریع‌تر آن را اعلام کنند تا پرداخت‌ها آغاز شود. در بخش زیرساخت هم که به دولت و حاکمیت مربوط می شود جمع بندی آن در جلسه آتی دولت تصمیم‌گیری می‌شود تا منابعی از صندوق توسعه ملی دریافت شود. در این خصوص هم مذاکراتی و پیگیری‌هایی انجام شده تا میزان مصوب مشخص شود.

اسلامی اضافه کرد: همه دستگاه‌های خدمات‌رسان به ویژه وزارت راه و شهرسازی در شرایط بحران و پس از  بحران اولین وظیفه خود را باز نگهداشتن پل‌ها و مسیرها می‌داند تا با برقرار نگه داشتن عبور و مرور مردم بصورت ایمن رفت و آمد کنند.

وزیر راه شهرسازی تاکید کرد: در این خصوص لازم به ذکر است که وزارت راه و شهرسازی حدود ۱۴ هزار نفر از راهداران و افرادی که بصورت خودیار و همیار راهداری ما هستند که شامل پیمانکاران بخش خصوصی نیز هست با بیش از حدود ۱۰ هزار ماشین در ایام نوروز به صورت فراگیر استفاده کرد.

وی تشریح کرد: به رغم اینکه وزارت راه و شهرسازی طی چند سال اخیر تضعیف شده است و به راهداری توجه لازم از جهت تجهیزات نشد تا نوسازی شود تا کفایت شرایط کنونی را داشته باشد با این حال به رغم همه کاستی‌ها سعی شد حداکثر آمادگی را داشته باشند. این عزیزان از یک زمستان سخت در کار بودند در ایام نوروز شدند و همزمان با سیلاب در ۲۴ استان که تعدادی از معاونان و مدیران ارشد ما هنوز مشغول به کار هستند.

اسلامی با اشاره به جلسه دیدار اعضای ستاد بحران با مقام معظم رهبری اظهار کرد: باید عوامل موجب خسارت شناسایی و حل شوند. مثل ساخت و سازها در بستر و حریم طغیانی که باید برای یک بار همیشه آن را متوقف کنیم. در گذشته خیلی خشک رود و مسیل داشتیم که هیچکس باورش نمی شد که آنها رنگ آب بگیرند.

وی ادامه داد: حتی مصوبه‌ای را در نظر گرفتیم که به عنوان یک طرح در مجلس تصویب شده بود که به وزارت نیرو اجازه داده شد که این زمین ها را بفروشد که دولت با آن مخالفت کرد.

وزیر راه شهرسازی گفت: ما امروز با یک تکلیف مواجه هستیم و آن این است که دیگر اجازه ندهیم کسی در این حریم و بسترها احداثی داشته باشد و درکنار دیگر دستگاه‌ها دولت هم روی این مساله اهتمام ویژه دارد.

وی افزود: وظیفه ما در وزارت راه و شهرسازی هم به خصوص در شورای شهرسازی این است که در یک بازه بلندمدت از نظر دریافت آب مفروضات مهندسی جدیدی را برای آن مناطقی که با این شرایط روبه‌روهستند در نظر بگیریم و تاثیرگذار باشیم. در این جانمایی‌ها و جابه‌جایی‌ها در شورای شهرسازی مصوبات لازم به ادارات کل استانی و استانداری‌ها اعلام می‌شود و البته این مساله شامل روستاها نیز می‌شود.

وی گفت: موضوع روستاها به بنیاد مسکن مربوط بود و در این خصوص تاکید شده است یک تیم فنی و مشاور مشخص کنند تا اگر روستاها در مکان‌هایی قرار دارند که امکان لغزش زمین و رانش وجود دارد به نقطه مناسبی کوچ داده شوند. در همین زمینه تاکید شده است برای اهالی آن روستاها خانه‌هایی با فرهنگ و ذائقه خودشان بنا شود و در آن نقاط شرایط زندگی بهتری داشته و برابر بلایای طبیعی و در مواجهه با آنها از ایمنی لازم برخوردار باشند.

اسلامی در پایان گفت: امروز با بازدید از مناطق مختلف استان چهارمحال و بختیاری و اشراف کامل به مناطق و جمع‌بندی ستاد مدیریت بحران اقدامات اجرایی لازم را جهت رفع محرومیت انجام می‌شود.