شناسهٔ خبر: 6617 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشروح مناظره معاون وزیر راه و شهرسازی و نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس؛

مظاهریان: طرح بزرگی به نام مسکن مهر از دولت قبل روی دوش دولت یازدهم افتاد/ رضایی‌کوچی: گزارش کمیسیون نافی تلاش‌های وزارت نیست

مناظره مظاهریان و رضایی کوچی معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در برنامه «تیتر امشب» شبکه خبر با اشاره به جهش بخش مسکن با تصویب ۵۰۰ هزار وام بازسازی بافت فرسوده، گفت: کاهش ساخت‌و‌ساز در سال‌های ۹۲ و ۹۳ به کاهش قدرت وام‌دهی بانک‌ها برمی‌گردد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی و محمدرضا رضایی کوچی نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی و نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در برنامه زنده «تیتر امشب» شبکه خبر که شب گذشته یکشنبه ۶ اردیبهشت در خصوص سیاست دولت تدبیر و امید در بخش مسکن پخش شد، به پرسش‌های مردم و مجری برنامه پاسخ گفتند.

رضایی با بیان اینکه در بخش مسکن در دولت ناهماهنگی وجود دارد، گفت: ساخت و ساز مسکن و مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در حد انتظار نیست و با وجود مصمم بودن وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، عملکرد بانک مرکزی و دیگر بخش‌های اقتصادی در این حوزه متفاوت است.

در مقابل، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در عملکرد دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به بخش مسکن شده و طرح جامعی نیز در بخش مسکن برای افق ۱۴۰۵ دیده شده است تا همه نیازهای قشرهای مختلف در آن  شناسایی و پاسخ داده شود.

مظاهریان تصویب ۳۰۰ هزار وام برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ۲۰۰ هزار وام روستایی را دو اقدام مهم دولت در سال گذشته در زمینه مسکن بیان کرد.

وی درباره کاهش ساخت‌و‌ساز در سال های ۹۳ و ۹۲ گفت: این رکود ناشی از وضعیتی بود که بانک‌ها درگیر آن بودند و به علت معوقات، قدرت وام‌دهی بانک‌ها کاهش پیدا کرده بود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی افزود: ما طرح جامع مسکن را بازنگری کردیم که سند آن آماده شده و به زودی انتشار می‌یابد.

مشروح این برنامه به این شرح است:

مجری برنامه: گزارش کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره عملکرد دولت یازدهم در تامین مسکن دهک‌‌های پائین و میزان عمل به تعهدات پذیرفته شده در زمان اخذ رای اعتماد توسط وزیر راه و شهرسازی منتشر شد. با توجه به این گزارش گفتگو می‌کنیم با محمدرضا رضایی کوچی، نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس و حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی.

محمدرضا رضایی کوچی نایب‌رئیس کمیسیون عمران مجلس: کمیسیون عمران یکی از کمیسیون‌های تخصصی است که از وظایف آن رسیدگی به بخش مسکن است. نباید تصور کرد که تقابلی میان این کمیسیون و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد. با این حال وظیفه داریم به بخش مهم مسکن ورود و طبق قانون اساسی به این زمینه رسیدگی کنیم.

بر اساس برخی تاکیدها و در جلسات مختلف خواسته بودیم که به وضع مسکن پرداخته شود. با وجود گذشت ۱۸ ماه از آغاز کار دولت یازدهم هنوز طرح مشخصی در زمینه مسکن به صورت عملی ارائه نشده و باید کار جدی در این زمینه صورت گیرد.

حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی: ما منظم‌ترین برنامه را برای مسکن در نظر گرفته‌ایم و در افق ۱۴۰۵ تقویت عرضه و تقاضا را تدوین کرده‌ایم. ما در سال گذشته، ۳۰۰ هزار وام مسکن فرسوده را تصویب کردیم و ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی؛ در مجموع دولت برنامه تامین کمک مالی برای ۵۰۰ هزار مسکن را تدوین و برنامه‌ریزی کرده است.

رضایی: در حالی که دولت متعهد به ساخت ۳۰۰ هزار واحد شده، در عمل برای ۸ هزار واحد مسکونی فرسوده سیاست‌گذاری کرده است. در حالی که ۷۰ هزار واحد فرسوده در کشور داریم، این وضع فاصله بسیار زیادی با واقعیت دارد و سال‌ها زمان می‌برد.

مظاهریان: ۳۰۰ هزار وام را تصویب کرده‌ایم که رشد و جهش بسیار جالب توجهی را در آینده ایجاد خواهد کرد و با توجه به مصوبه مجلس این اقدامات صورت گرفته است.

رضایی: این موضوع از کاهش عملکرد دولت در سال ۹۳ در مقایسه با سال ۹۲ حکایت دارد و با توجه به پروانه‌های ساخت صادر شده این کاهش به خوبی مشهود است.

مظاهریان: این وضع به علت ناتوانی بانک‌ها بوده است. همان طور که در گزارشی که امروز منتشر شد، بانک‌ها میزان بدهی‌های کلانی داشته و در سال گذشته وضع مناسبی نداشتند.

رضایی: بخش مسکن وضع مناسبی ندارد. گرچه وزیر مسکن آقای آخوندی صحبت‌های خوبی را مطرح می‌کند، بانک مرکزی حرف دیگری می‌زند و وزیر راه و شهرسازی ساز دیگری می‌زند. به نظر می‌رسد یک‌صدایی وجود ندارد و یک مجموعه واحد و هماهنگی در دولت برای سامان‌دهی بخش مسکن وجود ندارد.

مظاهریان: ما در دولت در حال هماهنگی هستیم. وظیفه دولت نظارت و هماهنگی و سامان‌دهی میان بخش‌های مختلف در این زمینه است و نمی‌خواهد همانند یک شرکت مسکن‌ساز وارد شود، چرا که دولت خانه‌ساز خوبی نیست. در گذشته هم شاهد بودیم که با وجود نقشی که داشته فقط ۳ درصد مشارکت داشته و وضع مناسبی ندارد. مردم بیشتر خودشان خانه‌هایشان را می‌سازند. مسکن اشتغال‌زایی می‌آورد. سهم مسکن از بودجه خانوار ۳۳ درصد است. در واقع قشر کم‌درآمد دسترسی کمی دارد؛ اگر هر خانوار ایرانی ۱۲ سال تمام درآمد خود را جمع‌آوری کند و هیچ مبلغی را هزینه نکند، می‌تواند صاحب‌خانه شود. درحالی که در میانگین جهانی، ۳ تا ۵ سال زمان در این زمینه نیاز است. این نشان می‌دهد که وضع مناسب نیست و تلاش می‌کنیم در انتهای برنامه تدوین شده، این دوره انتظار را به ۸ سال کاهش دهیم.

رضایی: چرا با وجود گذشت ۱۸ ماه از آغاز کار دولت، دولت هنوز حتی طرح مسکن اجتماعی را که بارها از آن یاد کرده، ارائه نکرده و آن را به پیش نمی‌برد.

مظاهریان: دولت در این زمینه برنامه‌ریزی دقیقی صورت داده و محاسبات را صورت داده است. طرح جامع مسکن را اگر در نظر بگیریم، چنانچه در ۱۲ سال آینده، اگر سالی ۱میلیون و ۵۰ هزار مسکن ساخته شود، همه افراد با توجه به افزایش جمعیت و بالا رفتن شمار افرادی که خانه ندارند، در این مدت مسکن‌دار خواهند شد.

رضایی: کی دولت می‌خواهد این کارها را اجرایی کند؟

مظاهریان: فراموش کرده‌اید که یک طرح بزرگ مسکن به نام «مسکن مهر» (از دولت قبلی) روی دست دولت یازدهم باقی مانده است.

رضایی: طرح جامع مسکن کی اجرایی وعملیاتی می‌شود؟

مظاهریان: مراحل آخر آماده سازی این طرح جامع است و به زودی به صورت رسمی منتشر می‌شود. بخش‌هایی از آن اجرایی شده و بخش‌هایی از آن به صورت غیر رسمی منتشر شده و در اختیار دوستان ارائه شده است.

مظاهریان: اگر ۵۰۰ هزار مسکن روستایی و فرسوده در کشور ساخته شود، از مجموع یک میلیون و ۵۰ هزار به پیش می‌رود و تعهد امسال محقق می‌شود.

مظاهریان: هدف از مسکن اجتماعی این است که دو دهک پایینی جامعه را از مسکن برخوردار کند.

مجری: به نظر می‌رسد این طرح‌ها در حد حرف باقی مانده است.

رضایی: خوشحال می‌شویم که این طرح مسکن اجتماعی آغاز شده، اما طبق گزارش در حد حرف مانده است. همامن طور که می‌دانید اگر در بخش مسکن فعالیت صورت گیرد، زمینه تحرک بخش‌های دیگر فراهم می‌شود. میزان پروانه‌های مسکن در بهمن ۹۳ در مقایسه با بهمن ۹۲ به یک سوم کاهش یافته، نشان می‌دهد که رکود حاکم است. بسیاری می‌خواهند ببینند دولت چه سیاستی را در بخش مسکن دارد. برای ازدواج ابتدا از جوان می‌پرسند که اول خانه دارد یانه. امکان تحقق این طرح وجود دارد و دولت اگر عمل کند، این طرح‌ها شدنی است اما به نظر می‌رسد این طرح وارد بخش اجرایی نشده است.

مظاهریان: بله بخش مسکن فرابخشی است. قرار است سالی ۱۲۵ هزار مسکن اجتماعی و طی ۶ سال ۷۵۰ هزار مسکن ساخته شود. قرار است برای مسکن اجتماعی زمین فراهم شود. حدود ۲۰ هزار تن از محرومان یعنی خانوارهایی که ۲ فرزند معلول دارند، آغاز شده و شناسایی آن را با همکاری کمیته امداد و بهزیستی انجام می‌دهیم. این ۲۰ هزار تا از نظر تخصیص زمین و شناسایی گروه‌ها از پارسال آغاز شده و اکنون راستی‌آزمایی آن در حال اجراست. کمیسیون از اینکه دل‌نگران مسکن است موضوع خوبی است؛ اما گله ما این است که گزارش کمیسیون بخش‌هایی از آن واقع‌بینانه نبوده است. بخش‌هایی از آن جو بسیار سیاه و نگران‌کننده‌ای را بیان می‌کند که ناامیدکننده است. در زمینه مسکن مهر، در هیچ دوره‌ای آمار فروش اقساطی اینچنین رونق فروش نداشته است. از مجموع ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، ۱میلیون و ۵۰۰ هزار به مرحله نازک‌کاری رسیده است.

رضایی: همه بحث کمیسیون این است که سیاست دولت در بخش مسکن روشن نیست. در حالی که باید برای سال ۹۴ مشخص کنید. در بخش اجاره‌بها افزایش قیمت داشته‌ایم. با اینکه دولت توانسته است قمیت مسکن را ثابت نگه دارد، اما نگرانی مردم پابرجاست و با سیاست ترغیب ازدواج هم‌خوانی ندارد و نوعی سردرگمی دیده می‌شود و می‌خواهیم دولت به صورت شفاف بیان کند که چه کاری می‌خواهد انجام دهد.

مظاهریان: آمار داریم. در قیمت‌ها می‌خواهیم بگوییم که قیمت مسکن کاهش داشته است. نمی‌خواهیم بگوییم دولت در این زمینه اثر اصلی داشته، اما ثبات ایجاد کرده است.

رضایی: ثبات به چه قیمتی؟

مجری: آیا رکودی که در مسکن در گزارش آمده است را قبول دارید؟ برخی می‌گویند سیاست دولت در این زمینه اثرگذار بوده است؟

مظاهریان: می‌خواهیم ۵۰۰ هزار واحد را دولت بسازد. دولت نقش تسهیل‌کننده را در بخش مسکن دارد. ۱۲۵ هزار مسکن اجتماعی را نیز دارد.

رضایی: در مسکن مهر بخش زمین به صورت رایگان ارائه شد. اما نمی‌دانیم در طرح مسکن اجتماعی اینچنین باشد. اما این موضوع قانون است.

مظاهریان: این موضوع افسانه است که بخواهیم زمین را رایگان بدهیم. اگر هزینه‌های آماده‌سازی، ساخت مدرسه، کلانتری و بیمارستان و راه و دیگر امکانات را در نظر بگیریم، هزینه‌ها بسیار بالا می‌رود. در صورتی که در بافت فرسوده همه این امکانات وجود دارد و هزینه پایین می‌آید. سیاست زمین خیلی عرصه مهمی است. زمین در کشور ما محدود است و هر گسترش افقی، هزینه‌بر است و مشکلات بسیار بزرگی را به وجود می‌آورد. باید در بافت‌های فرسوده شهرسازی کنیم تا هزینه‌ها کم شود.

رضایی: درست است. با اینکه تعهد ساخت ۳۰۰ هزار را در بافت فرسوده داشته‌اید، فقط ۸ هزار واحد را اجرایی کرده‌اید؟

مظاهریان: اگر این میزان را می‌توانستیم با بودجه بسازیم که مشکلی نبود؛ مشکل نبود بودجه است که در سال ۹۳ برای سال ۹۴ در مجلس تصویب شده و آغاز اجرای آن از سال ۹۴ است.

مجری: چه تضمینی وجود دارد که باز هم در آینده این مشکل بودجه مطرح نشود؟

مظاهریان: با توجه به مشکل بودجه موضوع به درآمدهای دولت بستگی دارد و اگر این درآمدها از فروش نفت مثلا به قیمت بشکه‌ای ۲۰۰ دلار تأمین شود، مشکل حل می‌شود. اگر درآمد کمتری تأمین شود، بودجه کاهش می‌یابد.

رضایی: در بخش مسکن مهر قرار بوده که ۲ و نیم میلیون مسکن مهر ساخته شود. مسکن ۱ و نیم میلیون خانوار تحویل داده شده و ۱ میلیون خانوار دریافت نکرده‌اند. در همه برنامه‌ها، خانه‌های مسکن مهر مشکل کمبود همه‌جانبه زیربنایی دارد.

مظاهریان: اولویت یک ما (دولت یازدهم) این است که مسکن مهر را به سرانجام و نتیجه برسانیم. قصد داریم بخش مهمی از مسکن مهر را امسال تحویل دهیم. اما این طرح در سال‌های آینده مشکلات فراوانی خواهد داشت که لازم است بودجه‌ای ویژه برای آن در نظر گرفته شود.

رضایی: به هر حال گزارش کمیسیون نافی تلاش‌های وزارت‌خانه نیست.

مظاهریان: ما هم این گزارش و برنامه را زمینه‌ساز همکاری بیشتر با کمیسیون می‌دانیم.

مجری: مسکن مهر بحث بسیار گسترده‌ای است و به برنامه‌ای جداگانه نیاز دارد. از حضور شما عزیزان در برنامه و همچنین از بینندگان گرامی که برنامه را تماشا کردند، سپاسگزارم. /

نظر شما