شناسهٔ خبر: 66197 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

خسارت سه هزار میلیاردتومانی به راه‌های کشور / مطالعات راه‌آهن اصفهان-اهواز تکمیل شد / آغاز عملیات بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده استان در روزهای آینده

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه به راه‌های کشور اعم از روستایی، فرعی، شریانی و اصلی که آزادراه‌ها هم شامل می‌شود ۳هزار میلیاردتومان خسارت وارد آمده است از تکمیل مطالعات راه آهن اصفهان- اهواز خبر داد و گفت: در سراسر کشور بیش از ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌ها در ۶۸۰۰ نقطه آسیب دیده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در پایان بازدید خود از مناطق سیل‌زده استان چهارمحال و بختیاری، اعلام کرد: در استان چهارمحال و بختیاری در مجموع خساراتی که به زیرساخت‌ها و همچنین مردم وارد آمده است ۵۹۹ میلیاردتومان برآورد شده است که استاندار استان گزارش آن را به ستاد بحران کل کشور ارایه کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در همین راستا، توضیح داد: خساراتی که به بخش کشاورزی و آبزی پروزی استان وارد آمده است ۴۶۰ میلیاردتومان است که این بخش همراه با خساراتی که به واحدهای مسکونی وارد آمده، توسط دولت، تعیین تکلیف شده است.

اسلامی با اشاره به اینکه ارزیابی دقیق تر خسارات نیز در دستور کار است از تعیین منابع برای آغاز بازسازی های خبر داد و افزود: تسهیلات در دو بخش بلاعوض و وام‌های با بهره کم به سیل زدگان، واگذار می شود و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند و وضعیت خود را به حالت اول برگردانند.

وی تصریح کرد: کسانی که در حریم رودخانه و یا در بستر رودخانه ساخت وساز کرده اند باید جابه جا شوند. از مردم می خواهم که همت داشته باشند و همکاری کنند تا جابه جایی‌ها در اسرع وقت صورت بگیرد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص اصلاح زیرساخت‌هایی که در استان چهارمحال و بختیاری آسیب دیده و برآوردهای آن نیز انجام گرفته و برنامه‌ها نیز مشخص هستند، گفت: آغاز عملیات بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده استان طی روزهای آتی آغاز می‌شود و این مهم از جمله موضوعات مهمی است که دولت برای آن تصمیم‌گیری کرده و منابع آن در جلسات آینده تعیین می‌شوند تا با پشتوانه مالی مناسب عملیاتی و اجرایی شود.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه های اصلی راه و خدمات زیربنایی حمل ونقل استان چهارمحال و بختیاری از بودجه مناسبی که در سال ۹۸ برای استان در نظر گرفته شده خبر داد و افزود: بخشی از پروژه های اصلی راه و خدمات زیربنایی حمل ونقل از جمله جاده لردگان، جاده شلمزار- خوزستان هستند که پیمانکار ندارند و یا مطالعات آن تکمیل نشده است که انتخاب پیمانکار و همچنین تکمیل مطالعات در دستور کار است.

اسلامی در خصوص پروژه‌های راه‌آهن نیز اعلام کرد: راه‌آهن جزو پروژه‌های پراهمیت ماست. یکی از محورهای ترانزیتی راه آهن است که امیدواریم مطالعات راه آهن اصفهان- اهواز تکمیل شود و بتوانیم سرمایه‌گذاری را پیدا کنیم تا از محل بودجه فاینانسی که از صندوق توسعه ملی دارد، قرارداد این پروژه را بنویسیم. در حال حاضر مطالعات آن انجام شده و در ردیف برنامه‌های اولویت‌دار وزارتخانه است.  

اسلامی همچنین در جمع بندی خود از کل خسارات واردآمده از سیل، گفت: در سراسر کشور بیش از ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌ها از روستایی، فرعی و شریانی و اصلی که آزادراه ها هم در آن دیده شده‌اند در ۶۸۰۰ نقطه آسیب دیده‌اند.

وی آسیب‌ به راه‌ها را از جنس رانش برشمرد و افزود: این آسیب‌ها از جنس رانش زمین، تخریب پل‌ها، آسیب دیدگی پل‌ها و تخریب آب نماها و آب روها، آب‌شستگی و آب بردگی و زمین لغزشی که موجب رانش زمین شده است و مسیر جاده را در کل غیرقابل استفاده کرده است.

اسلامی میزان برآورد خسارات سیل به تمامی راه‌های کشور را ۳ هزار میلیاردتومان برآورد کرد و گفت: بر اساس اولویت هایی که داریم به ویژه جاده های روستایی، آنها را با اولویت بیشتری دنبال خواهیم کرد تا با سرعت بیشتری بازگشایی و تکمیل شوند.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: یکسری از جاده‌های ما هستند که باید با واریانت جدید کار شوند. محور قدیم برخی از جاده‌ها قابل استفاده نیستند به ویژه محور خرم آباد به پلدختر که چند کیلومتر از جاده را رودخانه کنده و با خود برده است. دیگر از کنار رودخانه نمی‌توان عبور کرد. برآورد اولیه و نظر کارشناسان و مهندسان مشاوری که خسارات را بررسی کرده اند این است باید با تونل و مسیر جایگزین بتوانیم بریدگی جدیدی، جایگزین کنیم که اینکار عملا با سرعت قابل انجام نیست.

وی افزود: پروژه سنگینی است که زمانبر است و فعلا باید با کنارگذر موقت مسیر را برقرار کنیم تا بعدها بشود مسیر جایگزین آن را ایجاد نمود.

اسلامی فرصت پیش رو را فرصتی برای تغییر مفروضات مهندسی عنوان کرد و گفت: مفروضات مهندسی و شرایط جدید که بارش ها ایجاد کرده اند ایجاب می کند تا مسیرهایی را مجددا طراحی کنیم.