شناسهٔ خبر: 6621 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

ایجاد تحول در شهرسازی با تجمیع منازل فرسوده/ خروج از رکود مسکن با ورود دولت به نوسازی بافت فرسوده

کمال عليپور خنکداري عضو کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از رشد بافت فرسوده در کشور و احتمال بروز خسارت‌های بی‌شمار در پی وقوع زلزله، گفت: ساخت‌و‌ساز در حریم بافت‌های فرسوده بدون رعایت قانون و چارچوب‌های مهندسی عواقبی بدتر از وقوع زلزله در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از خانه ملت، کمال علیپورخنکداری با انتقاد از رشد بافت فرسوده در کشور و احتمال بروز خسارت‌های بی‌شمار در پی وقوع زلزله، گفت: توجه به بافت فرسوده در کلانشهرهای کشور باید با مدیریتی منسجم همراه باشد تا علاوه بر ساخت و سازهای قانونی شاهد بهبود فضای شهری نیز باشیم.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه صنعت ساختمان با ۳۱ صنعت در آن واحد در ارتباط است، افزود: درصورتی که ساخت و ساز در حریم بافت فرسوده بدون رعایت قانون و چارچوب‌های مهندسی صورت بگیرد به طور حتم عواقبی بدتر از وقوع زلزله در بافت فرسوده را شاهد خواهیم بود.

نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس، با تاکید بر اینکه باید دولت به عنوان متولی اصلی برای نوسازی بافت فرسوده اقدام کند، گفت: ورود دولت به این بخش به عنوان متولی اصلی می‌تواند به بهبود بازار مسکن و خروج از رکود و در نتیجه کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها منجر شود.

وی با بیان اینکه ساخت‌و‌ساز در بافت فرسوده باید با تجمیع خانه‌ها همراه باشد، تاکید کرد: در صورتی که وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی این حوزه نسبت به ساخت و ساز اقدام کند، به طورحتم در اثر تجمیع بسیاری از منازل، تحولی را در شهرسازی شاهد خواهیم بود.

علیپورخنکداری با یادآوری ارائه گزارش‌های سازمان نوسازی به مجلس در خصوص میزان بافت فرسوده موجود در کشور، گفت: باید جلسات بیشتری با حضور مسئولان در مجلس برگزار شود تا به این ترتیب بتوان به کاهش ترس از زلزله به خاطر ناامن بودن ساختمان‌ها امیدوار بود.

وی با اشاره به فروش اوراق مشارکت از سوی سازمان نوسازی شهرداری در خصوص بافت فرسوده، افزود: در خصوص نوسازی بافت فرسوده، سازمان نوسازی در کلانشهر تهران اقدامات مثبتی انجام داده که باید این کار را در سایر نقاط شهری نیز شاهد باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بهبود وضعیت ساخت و سازها در کلانشهرهای کشور نیازمند همراهی بانک‌ها به منظور دادن تسهیلات کافی برای ساخت و سازهای قانونی است./

نظر شما