شناسهٔ خبر: 66222 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

یک مقام مسئول در سازمان هواپیمایی کشوری تشریح کرد:

اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری برای مدیریت بحران سیل در کشور

سازمان هواپیمایی کشوری مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردي سازمان هواپیمایی کشوری اقدامات این سازمان را برای مدیریت بحران سیل در کشور تشریح کرد.

علی‌اصغر باریکانی، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردي سازمان هواپیمایی کشوری، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به نقش صنعت هوانوردی در جریان سیل اخیر در کشور گفت: صنعت هوانوردی به غیر از وظیفه حمل‌ونقل بار و مسافر، در مواقع بحران به کمک سایر حوزه‌ها می‌آید. و با جابجایی امدادگران، آسیب دیدگان، افراد فعال و اقلام ضروری، فرآیند امدادرسانی را تسهیل می‌کند.

وی ادامه داد: در ایام عید نوروز و همزمان با سیل اخیر در کشور، فرودگاه‌ها به طور کامل عملیاتی بودند و در فرآیند امدادرسانی مشارکت فعال داشتند. تنها در دو مقطع 11 و 12 فروردین، وضعیت جوی نا مناسب شد و تعدادی از پروازها با تاخیر و کنسلی روبرو شدند و همچنین در یک مدت زمان کوتاه، فرودگاه خرم‌آباد دچار آبگرفتگی سطوح پروازی شد که پرسنل و مسئولان فرودگاه‌های درگیر شرایط مذکور تمام تلاش خود را برای عملیاتی نگاه داشتن فرودگاه‌ها به کار بردند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردي سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه با اشاره به اقدامات این سازمان در زمان سیل در کشور گفت: با دستور مقام عالی وزارت و پیگیری رییس سازمان هواپیمایی کشوری، این سازمان بخشنامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن تمام شرکت‌های هواپیمایی مکلف شدند که اگر مسافری از بازه زمانی 5 تا 9 فروردین، درخواست ابطال سفر خود را داشت، این درخواست بدون اجرای دستورالعمل‌های CRCN بپذیرند و بدون اخذ جریمه، مبلغ بلیت را مسترد کنند.

وی ادامه داد: CRCN یک قانون عمومی برای شرکت‌های هواپیمایی است که شرایط استرداد بلیت، ابطال پرواز، تاخیر و ... را شامل می‌شود. بر اساس این قانون در صورت استرداد بلیت، شرکت هواپیمایی بخشی از مبلغ بلیت را حسب موضوع کسر و باقی مبلغ را به مسافر عودت می‌دهد.  با توجه به درگیری تعدادی از استان‌های کشور با سیل و احتمال گسترش این شرایط، این اقدام اتخاذ شد تا تعداد سفر کاهش یابد و از بروز تلفات احتمالی بیشتر جلوگیری شود. در واقع این اقدام مشوقی بود که مسافران سفرهای غیر ضروری خود را باطل کنند.

باریکانی پیگیری برای برقراری پروازهای فوق‌العاده را دیگر اقدام سازمان هواپیمایی کشوری برای مدیریت بحران سیل دانست و گفت: سازمان با پیگیری از  فرودگاه‌ها و مقامات استانی ، نیاز به برقراری پرواز فوق‌العاده را رصد می‌کرد. این اقدام به ویژه درباره استان‌های لرستان، خوزستان و گلستان انجام شد. همچنین هماهنگی با شرکت‌های هواپیمایی نیز برای برقراری پرواز فوق‌العاده انجام می‌شد تا در صورت نیار اقدام لازم صورت بگیرد.

وی افزود: طی روزهای  گذشته یکی از شرکت‌های هواپیمایی، یک پرواز فوق‌العاده به صورت رایگان به خرم آباد برقرار کرد. همچنین هواپیماهای بخش نظامی، شامل پرنده های سبک و سنگین شامل هلی‌کوپترها، بویینگ 747 نیروی هوایی و ایلوئوشین 76 سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اقدام به جابجایی اقلام مورد نیاز برای امدادرسانی به مناطق سیل‌زده کردند.