شناسهٔ خبر: 66252 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

استاندار چهارمحال و بختیاری مطرح کرد؛

خسارت ۶۰۰ میلیارد تومانی سیل به استان چهارمحال و بختیاری/مهندس اسلامی مدافع چهار محال و بختیاری باشد/ سه اقدام استان در بحران سیل

اقبال عباسی اقبال عباسی با اعلام اینکه میزان خسارات سیل به استان چهارمحال و بختیاری در سیل اخیر ۵۵۹ میلیاردتومان برآورد شده است این خسارات را به سه بخشِ کشاورزی، زیرساختی و مسکن تفکیک کرد و گفت: در سه بخشِ کشاورزی ، زیرساختی و حوزه مسکن خسارات زیادی بر اثر بارش‌های سیل آسا به این استان وارد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری، ضمن محکوم کردن اقدامات استکبار جهانی در تروریست خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تبریک روز پاسدار، گفت: استکبار جهانی را محکوم می‌کنیم که با پاسداران انقلاب ما مخالفت می‌کند. این اقدام استکبار جهانی یعنی اینکه آنها با کسانی که از انقلاب اسلامی پاسداری می‌کنند، مخالف هستند و این مخالفت بدان معناست که استکبار جهانی با انقلاب اسلامی مخالف است.

استاندار چهارمحال و بختیار ضمن تاکید بر اینکه همگی پاسدار و حامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، حضور مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی را در استان مغتنم شمرد و افزود: در سیل اخیر، اعضای شورای بحران استان، شامل شورای تامین استان، بخشداران و شهرداران سنگرداران استان در زمان بحران بودند.

عباسی با اعلام اینکه چهارمحال و بختیاری بلندمرتبه‌ترین استان است و بارش‌های سیل‌آسای اخیر با شدت بیشتری در استان فوق نسبت به سایر استان‌ها آثار تخریبی خود را به جای گذاشته است، توضیح داد: میزان خسارت هایی که در استان بر اثر بارش های سیل آسا وارد آمد در سه بخشِ کشاورزی ، زیرساختی و حوزه مسکن بود. در بخش های کشاورزی به ۷۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی با ۲۳۷ میلیاردتومان خسارت وارد آمد. همچنین در بخش زیرساخت ها نیز ۲۴۹ میلیاردتومان و در حوزه مسکن ۱۱۲ میلیاردتومان که در مجموع ۵۵۹ میلیاردتومان در سیل اخیر به استان چهارمحال و بختیاری خسارت وارد شد.

استاندار همچنین از اعلام گزارش فوق به وزیر کشور خبر داد و گفت: گزارش میزان خسارات واردآمده به استان با امضای وزیر کشور به هیات‌دولت رفته است و خوشبختانه تصمیمات خوبی نیز برای استان گرفته شده است. دولت اعلام کرده است که هر آنچه به استان گلستان تعلق می‌گیرد به استان چهارمحال و بختیاری نیز تعلق خواهد گرفت.

بارش‌های یک و نیم برابری یکساله در کوهرنگ ظرف ۴۸ ساعت

عباسی با اعلام اینکه میزان خسارت جانی در سیل اخیر صفر بوده است، اعلام کرد: در هنگام پیش بینی بارش‌ها اعلام شد که بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیمتر بارندگی در استان پیش بینی شده است و این میزان بارندگی ظرف ۲۴ یا ۴۸ ساعت در استان به معنای وقوع سیل است که باید تمهیدات مناسبی هم برای آن اندیشیده شود که خوشبختانه اینکار انجام شد.

وی ادامه داد: به اندازه یک و نیم برابر متوسط بارندگی یکسال در عرض ۴۸ ساعت در کوهرنگ بارش داشتیم که در ابتدا ۲۸۰ میلیمتر، در مرحله بعد ۱۵۰ و در مرحله پایانی ۱۰۰ میلیمتر بود که همه آنها روی برف فرود آمد و موجب شستگی برف ها نیز شد و در عین حال به افزایش حجم آب نیز ختم شد.

استاندار استان چهارمحال و بختیاری تصمیمات مهمی که در استان پیش و هنگام بحران انجام شد را تصمیماتی تاثیرگذار و مناسب ارزیابی کرد که در کاهش میزان خسارات نقش داشتند. وی گفت: در نخستین جلسه مدیریت بحران است اولین تصمیمی که گرفتیم حضور همه مسئولان و سلسله مراتب اداری در محل کار مستقر باشند که خوشبختانه تمامی همکاران در تمامی ادارات، نهادها و سازمان ها، بخشداران، دهیاران، شهرداران و سایر مسئولان در محل کار خود حضور به هم رساندند.

عباسی افزود: بدین معنا دهیار در منطقه دهستان، بخشدار در مرکز بخش، فرماندار در مرکز شهرستان، مدیران اعضای شورای هماهنگی در استان و همه آماده باش و تمامی مرخصی ها لغو شد. تمامی مسئولان در محل حاضر شدند. با این وضعیت و انگیزه همه وارد شدند و مردم وقتی خادمان خود در کنار خود به صورت شبانه روزی در حال کار دیدند، دلگرم شدند.

وی با اعلام اینکه در زمان وقوع سیل در کوهرنگ تلفن ۶۳ روستا و برق ۹ استانی که قطع شده بود در زمان اضطرار با تلاش و حضور شبانه روزی مسئولان ذیربط وصل شد، اعلام کرد: چه بسا اگر در همان زمان بحران، تلفن و برق روستاهای قطع شده کوهرنگ را وصل نمی کردیم چه بسا بحران ۲۰۰ روستای منطقه را درگیر می کرد که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

احصای ماشین‌آلات سنگین بخش‌های دولتی و خصوصی برای امدادرسانی

عباسی از دیگر تصمیمات استان را تامین ماشین آلات سنگین تمامی بخش های دولتی و خصوصی عنوان کرد و گفت: یکی از تصمیمات این بود که تمامی ماشین آلات سنگین دولتی به همراه تمامی ماشین آلات بخش خصوی احصا شود و لیست آنها نیز در خدمت فرماندار باشد و فرماندار هرجایی که نیاز داشت آنها را به کار بگیرد که اینکار نیز انجام شد.

جلوگیری از تردد عشایر در مناطق پرخطر

استاندار افزود: همچنین، تصمیم گرفتیم تا از تردد عشایر در خارج از منطقه چه خارج از استان و چه در درون استان جلوگیری شود.اگر در این مورد سهل انگاری می شد و عشایر به داخل منطقه سیل زده می آمدند، در همان دره ها و تپه ها کلی از دام ها و احشام از بین می رفتند و جان عشایر در معرض خطر جدی قرار می‌گرفت.

استقرار دو فروند بالگرد در استان

وی گفت: درخواست کردیم تا دو فروند بالگرد به استان بیاید و در استان مستقر شود. هلال احمر را پیگیری کردیم و همکاران هلال احمر نیز اعلام کردند که انبارها پر است و نگران نباشید. از سوخت هم جویا شدیم که مسئولان مربوطه اعلام آمادگی کامل کردند. برای سایر ادارات نیز همانگونه بود.

استاندار تصریح کرد: حضور همه همکاران و مسئولان در بخش ها، سازمان ها، ادارت و نهادهای مختلف و اعلام همکاری بسیار تاثیرگذار بود.

عباسی تصمیم دیگری را که در استان گرفته شد خبررسانی صحیح عنوان کرد و گفت: تصمیم در استان بر آن شد تا هیچ مسئولی به غیر از روسای شورای هماهنگی حق مصاحبه کردن نداشته باشد تا بتوانیم اخبار واقعی را به دور از تحلیل های شخصی به مردم اطلاع رسانی کنیم. بدین معنا در شهرستان ها فقط فرماندار و در استان، استاندار، معاون عمرانی استاندار و مدیرکل بحران حق مصاحبه داشته باشند. تلاش کردیم تا با این شیوه، جلوی یاس و ناامیدی بیشتر را بگیریم که موفق هم عمل کردیم.

وی در عین حال استان چهارمحال و بختیاری را یکی از استان های محروم کشور برشمرد و از مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی خواست تا در مورد راه ها و جاده ها و سایر امکانات به این استان توجه بیشتری شود. عباسی گفت: مهندس اسلامی مدافع حق و حقوق چهارمحالی ها باشد.