شناسهٔ خبر: 6627 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهرآبادی در جمع خبرنگاران مطرح کرد:

یک روز وقفه در ساخت مسکن مهر ایجاد نشد/ تکمیل ۹۰ درصد واحدهای مسکن مهر تا پایان سال۹۴/ تعیین مهلت براي سازندگان مسکن مهر درباره وام ۳۰ میلیونی

نشست خبری قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از پایان اردیبهشت ماه به عنوان مهلت دریافت تسهیلات ۳۰ میلیونی مسکن مهر از سوی سازندگان یاد کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد اصغری‌مهرآبادی امروز دوشنبه هفتم اردیبهشت ماه در نشست خبری با بیان این‌که از ابتدای شروع طرح مسکن مهر یعنی از اواسط تابستان سال ۸۶ تاکنون قرارداد دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نوشته شده است افزود: از این تعداد، ساخت یک میلیون و ۷۴۵ هزار واحد تمام شده و ۵۵۷ هزار واحد باقی مانده است. همچنین از مجموع واحدهایی که کار ساخت آن‌ها به پایان رسیده به عدد یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد افتتاح شده و ۶۴ هزار واحد آماده افتتاح است. همچنین افتتاح سایر واحدها از هفته جاری آغاز خواهد شد و تا پایان خردادماه ۱۰۰ هزار واحد دیگر افتتاح می‌شود.

وی از افتتاح ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکن مهر به مناسبت سفر روز چهارشنبه هیئت دولت به استان فارس خبر داد و گفت: در دهه فجر سال گذشته طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود ۲۰۰ هزار واحد را افتتاح کنیم که طبق برنامه پیش رفتیم و این تعداد واحد را تا پایان اسفند ۹۳ افتتاح کردیم. با این رقم کل افتتاح‌های ما در سال گذشته به بیش از ۳۰۰ هزار واحد رسید.

مهرآبادی گفت: در دولت یازدهم از مجموع یک میلیون و ۴۸۰ هزار واحد، ۴۸۰ هزار واحد مسکن مهر را با تکمیل تمامی خدمات زیربنایی، محوطه سازی و آماده‌سازی به مرحله اتمام رساندیم. این آمار ۳۲ درصد کل افتتاح‌هایی به شمار می‌آید که در دولت یازدهم صورت گرفته و عدد بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با بیان اینکه به دلیل افزایش قیمت‌ها از اواخر سال ۹۱ شاهد کاهش پیشرفت پروژه‌ها بودیم ادامه داد: از سه ماهه آخر سال ۹۱ سیر صعودی پروژه مسکن مهر مسیر خود را تغییر داد و کاهشی شد و در شهریورماه به پایین‌ترین حد اتمام پروژه‌ها رسید اما از مهر و آبان ماه باز این منحنی سیر صعودی به خود گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم دریافت تسهیلات افزایش یافته ۳۰ میلیون تومانی مسکن مهر تاکید کرد سازندگان تا پایان اردیبهشت ماه مهلت دارند برای دریافت وام اقدام کنند در غیراین صورت این تسهیلات به اولویت‌های دیگر واگذار خواهد شد.

این مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در آبان سال ۹۲ طبق ارزیابی‌ها ساخت حدود ۳۴۰ هزار واحد مسکن مهر به علت قرار گرفتن در سیر نزولی پیشرفت کاملاَ متوقف شد اظهار کرد: با این حال با تلاش همکاران در سطح کشور و هماهنگی وزیر راه و شهرسازی برخی از این واحدها یعنی تعداد ۲۳۰ هزار واحد فعال شد و برنامه‌ریزی‌های لازم برای تکمیل سایر واحدها تا پایان سال انجام شده است. این موضوع از طریق شیوه‌نامه‌هایی که تدوین و توسط سازمان ملی زمین و مسکن به استان‌ها و از طریق شرکت عمران شهرهای جدید به شهرهای جدید ابلاغ شده، پیگیری شد؛ همچنین امروز از نمایندگان هشت استان برای پیگیری پروژه‌هایی که فاقد متقاضی بودند، دعوت کردیم.

در ساخت مسکن مهر یک روز هم وقفه ایجاد نشد

وی با بیان اینکه کار مسکن مهر به طور جدی دنبال می‌شود و یک روز هم وقفه در آن ایجاد نشده تاکید کرد: هر هفته از پروژه‌های مسکن مهر بازدید می‌کنم و وزیر راه و شهرسازی پیگیر این موضوع است و اعداد و ارقامی که برای تکمیل واحدها در استان‌ها نیاز داریم را بررسی و دستورات لازم را برای اعلام موافقت یا اقدام صادر می‌شود.

این مقام مسئول اضافه کرد: در دولت یازدهم ۴۸۰ هزار واحد کامل افتتاح شده در حالیکه در دو دولت نهم و دهم یک میلیون و ۱۰ هزار واحد افتتاح شد. از ۹۰۰ هزار واحد خودمالک نیز ساخت ۷۵۰ هزار واحد به اتمام رسیده است.

مهرآبادی در بخش دیگر سخنانش با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی مصمم و پیگیر است که مسائل مسکن مهر با سرعت مناسب پیش برود اضافه کرد: در این شرایط سخت و دشوار کار خارق‌العاده‌ای صورت گرفته است. افتتاح این تعداد واحد کار کمی نیست و بدین معناست که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را سرپناه داده‌ایم.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر درباره دلایل پیشرفت بهتر واحدهایی که قرارداد خودمالکی دارند گفت: خود مالکی‌ها داخل شهرها قرار دارند و خدمات را بهتر و سریعتر دریافت کرده‌اند. ضمن این‌که این واحدهای ۵۱ درصد افتتاح‌های ما را به خود اختصاص داده‌اند.

فاز جدید افتتاح واحدهای مسکن مهر پیش از ماه رمضان

به گفته مهرآبادی، قراردادهای خود مالکی‌ها بیشترین سهم افتتاح را دارند و ۴۹ درصد قراردادهای سه جانبه و تعاونی‌ها نیز افتتاح شده‌اند.

وی افزود: همچنین از اردیبهشت ماه تا آغاز ماه رمضان مرحله دوم افتتاح‌ها آغاز می‌شود. مرحله بعدی‌ افتتاح‌ها نیز در هفته دولت خواهد بود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر با اشاره به فروش اقساطی مسکن مهر گفت: امسال قرار است ۴۵۰ هزار واحد به فروش اقساطی برسد. کار ساخت و ساز را از یک میلیون و ۷۴۵ هزار واحد تا پایان سال به بالای دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد می‌رسانیم و ۱۰ درصد باقیمانده سال آینده تکمیل خواهد شد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص گزارش روز گذشته کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر به برخی نکات اشاره کرد و گفت: در قرائت آن گزارش همه اعضای کمیسیون به این نتیجه نرسیدند تا آن گزارش خوانده شود بلکه تعدادی گزارشی دادند در حالیکه در این گزارش عملکرد ما درج نشده بود. کجای گزارش به عملکرد ما اشاره و اعلام شده که 470 هزار واحد به اتمام رسیده است؟ 

وی ادامه داد: در مورد مطالبی که وزیر راه و شهرسازی هنگام رای اعتماد ارائه داده بود چهار بند شامل حوزه من می‌شد که من گزارش ارائه دادم، در پایان سال دولت تصمیم خوبی گرفت و هزار میلیارد تومان برای تامین خدمات زیربنایی و آماده‌سازی تصویب کرد. سپس با حضور در مجلس به نمایندگان اعلام کردیم که از این یک میلیون و 745 هزار واحد، ساخت 300 هزار واحد ما تمام شده اما فاقد خدمات زیربنایی است و این واحدها در حال از بین رفتن است. کمیسیون عمران به ما کمک و رقمی را تصویب کرد که برای کمیسیون تلفیق ارسال شد.

مهرآبادی اظهار کرد: من با نمایندگان کمیسیون تلفیق صحبت کردم ولی به هر حال نتیجه نگرفتیم. یکی از بحث‌هایی که ما باید به آن پاسخ می‌دادیم خدمات زیربنایی و بحث دیگر همکاری با شهرداری‌ها بود که ما اعلام کردیم در شهرهای کشور با 250 شهرداری تعامل خوبی داریم که گزارش آن را ارائه کردیم. بحث دیگر یارانه‌های مسکن مهر بود که برای این مورد توضیح کامل ارائه شد یعنی در واقع به تمام سوالات پاسخ داده‌ایم.

وی با بیان اینکه برای توضیح متن این گزارش هم آمادگی داریم که به صورت کتبی گزارشی ارائه دهیم اظهار کرد: من این گزارش را مکتوب برای رئیس کمیسیون عمران ارسال خواهم کرد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن به دو مصوبه‌ای که در دولت قبل تصویب شده بود اشاره کرد و گفت: دولت گذشته در انتهای مردادماه مصوبه‌ای را تصویب کرد که باید به تایید شورای پول و اعتبار می‌رسید و در نهایت در شورای پول و اعتبار تصویب شد؛ همچنین افزایش مدت زمان پرداخت تسهیلات از 15 سال به 20 سال در آن دولت تصویب شد ولی طی چهار تا پنج ماه توانستیم مصوبه شورای پول و اعتبار را دریافت کنیم.

مهرآبادی اظهار کرد: روز گذشته آقای لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مصاحبه‌ای عملکرد وزارت راه و شهرسازی را تایید کرد و گفت که مسکن مهر با وجود مشکلات فعلی اصلاَ با وقفه‌ای مواجه نشده است و موانع موجود باعث نشده وزیر راه و شهرسازی کار را پیگیری نکند. در گزارش کمیسیون عمران آمده که وزیر راه و شهرسازی از پروژه‌های کمی بازدید کرده است این در حالیست که من قائم‌مقام وزیر هستم و به عنوان نماینده وزیر از پروژه‌ها بازدید می‌کنم. از ابتدای شروع پروژه‌ها تاکنون حضور داشته‌ام و شناخت کاملی از پروژه‌ها دارم. ضمن این‌که اتفاقاَ در اغلب سفرها نمایندگان استان‌ها در مجلس نیز حضور دارند./

نظر شما