شناسهٔ خبر: 66302 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد:

تأمین سیستم‌های رادار برای پایش‌یاب سنجنده گرد و خاک، مهم‌ترین نیاز سازمان هواشناسی است / تلاش برای داخلی‌سازی تجهیزات هواشناسی با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری

سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی عمده نیاز سازمان هواشناسی را در حوزه سخت‌افزار، ایستگاه‌های خودکار اعلام کرد و افزود: در این راستا تأمین سیستم‌های رادار (لیدار و سودار) نیز برای پایش‌یاب سنجنده گرد و خاک نیز مورد نیاز سازمان بوده که در دستور کار قرار خواهد گرفت.

سحر تاجبخش مسلمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اعلام آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای تأمین تجهیزات و خدمات مورد نیاز سازمان هواشناسی در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خبر داد و گفت: طبق توافقات انجام شده سازمان هواشناسی در ابتدا اعلام نیاز کرده و معاونت، نهادها و شرکت‌های سازنده را معرفی خواهد کرد.

تاجبخش ادامه داد: براساس مذاکرات انجام گرفته نسخه اول تولیدات از سوی معاونت حمایت و تأمین منابع شده و در صورت بررسی و صحت استانداردهای محصولات طبق استانداردهای هواشناسی، سازمان آن‌ها را برای تجاری‌سازی از شرکت خرید خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود عمده نیاز سازمان را در حوزه سخت‌افزار، ایستگاه‌های خودکار اعلام کرد و افزود: در این راستا تأمین سیستم‌های رادار (لیدار و سودار) نیز برای پایش‌یاب سنجنده گرد و خاک نیز مورد نیاز سازمان بوده که در دستور کار قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول همچنین ادامه داد: تهیه سامانه‌ای جامع برای پایش و پیش‌بینی وضع هوا نیز در حوزه نرم‌افزاری از مهمترین نیازهای فعلی سازمان به شمار می‌رود که به معاونت اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان هواشناسی کل کشور درخصوص ساخت نمونه داخلی تجهیزات بیان کرد: درحال حاضر تصمیم داریم هماهنگی‌هایی را برای ساخت تجهیزاتی که هم‌اکنون از نمونه خارجی آن استفاده کرده و می‌خواهیم داخلی‌سازی کنیم انجام داده و به نتایج مثبتی برسیم.

وی در ادامه در زمینه تولید رادار و رادیوسوند با اشاره به اینکه فعالیت‌هایی برای تولید این تجهیزات صورت گرفته است، گفت: اخیراً برای تولید رادیوسوند که برای ایستگاه جو بالا به آن نیاز داریم، توسط شرکت‌های دانش‌بنیان کارهایی انجام شده و در مراحل آخر است. همچنین پژوهشگاه فضایی هم در زمینه ساخت رادیوسوند فعال است که طبق آخرین خبرها، تا آخر بهار آماده و تحویل می‌دهند. کارآزمایشی آن هم چند بار انجام شده است.

تاج‌بخش ادامه داد: در حوزه رادار از سه سال پیش در مورد رادارهای نسل جدید با پژوهشگاه فضایی اقداماتی را شروع کرده‌ایم. تقریباً در این زمینه تا ۵۰ درصد رشد داشتیم و پیش‌بینی می‌کنیم که این روند ادامه داشته باشد و بتوانیم تا سال آینده به نتیجه مطلوب برسیم. همچنین در مورد بویه‌های هواشناسی برای اندازه‌گیری داده‌های دریایی با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان اقداماتی شروع شده است اما هنوز به مرحله تولید بویه نرسیده‌ایم.

وی با تاکید بر تلاش سازمان هواشناسی برای خودکارسازی ایستگاه‌های هواشناسی گفت: هنوز هیچ شرکتی ایستگاه خودکار کامل را به ما پیشنهاد نداده است که توان تولید چنین سنجنده‌هایی را داشته باشند. در مورد پایش گرد وغبار در غرب و شرق کشور نیز اقداماتی انجام شده است ولی باید این تجهیزات توسعه پیدا کند. همچنین توسعه سامانه‌های سنجش گازهای آلاینده شهری جز ضروریات سازمان هواشناسی است. سامانه پیش‌بینی سیل نیز می‌تواند توسعه بیشتری پیدا کند. افزون بر این می‌توانیم برای سایر مخاطرات سامانه‌هایی ایجاد کنیم و تولیدات داخل می‌تواند در این موارد کمک زیادی به سازمان هواشناسی کند./

برچسب‌ها: