شناسهٔ خبر: 66470 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

کدها و دستورالعمل‌های ساخت و ساز بازنگری می‌شوند

محمد شکرچی زاده محمد شکرچی‌زاده در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با برنامه اسکان بشر ملل متحد، اعلام کرد: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وظیفه مهمی را برعهده داریم، بدین‌معنا، کدها و دستورالعمل‌ها، بازنگری خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در مراسم امضای تفاهم نامه مشترک همکاری با برنامه اسکان بشر ملل متحد، با اشاره به رویداد سیل ویرانگر در کشور در ابتدای سال جاری، گفت: متاسفانه این رخداد و خسارات فراوان ناشی از آن در حوزه‌های مختلف راه، پل‌ها، ساختمان‌ها و ... نشان از عدم سرافرازی مهندسی ما داشت و شاهد بودیم که حتی بسیاری از اصول اولیه مهندسی مثل مهندسی رسوب و رودخانه هم به درستی رعایت نشده بود.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت اعلام شده ناشی از سیل، لطمه بسیار بزرگی برای اقتصاد کشور بود، افزود: ما در مرکز تحقیقات وظیفه بسیار مهمی را از بعد اندیشه مهندسی بر عهده داریم و باید حداکثر بهره را از این شرایط ببریم. این حادثه یک نمونه از بارگذاری بود که به طور طبیعی اتفاق افتاد که باید از آن به نحو مطلوب بهره ببریم و به کدها و دستورالعمل‌ها نگاه مجدد داشته باشیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه هبیتات در کشورهای مختلف از جمله سیل‌خیز مثل بنگلادش و هند تجربیات بسیار خوبی را دارد که می‌توانیم با برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های مشترک، زمینه لازم را برای تبادل تجربیات و آموخته‌ها فراهم کنیم.

شکرچی‌زاده در پایان اظهار امیدواری کرد که امضای این تفاهم‌نامه می‌تواند باب خوبی برای همکاری‌های مشترک میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و (هبیتات) باشد.

به گزارش مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، سیامک مقدم رئیس دفتر تهران برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) نیز در نشست امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری، امضای این تفاهم‌نامه را فرصت بسیار خوبی برای همکاری بیشتر برشمرد و خاطرنشان کرد: طرفین می‌توانند ضمن توسعه و تکمیل همکاری‌های پیشین از جمله طرح بهتاب، محورهای جدید همکاری را در حوزه‌های مختلف همچون سیاست نوین شهری، حمل و نقل شهری، بحث‌های زئوفیزیکی و زئوتکنیکی در پروژه در دست اقدام برای سیل و... برنامه‌ریزی و پیگیری کنند.