علی آزاد در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدام خودجوش و دواطلبانه بخش خصوصی راهسازی به استانهای سیلزده کشور اظهار کرد: از ابتدای وقوع سیلابها در کشور نامهای از سوی انجمن شرکتهای راهسازی ایران به شرکتها برای کمک به مناطق سیلزده ارسال شد و پس از اقدام سریعالسیر آنها مجدد نامهای در جهت تقدیر و تشکر از این حرکت خدا پسندانه و نوع دوستانه برای هر یک از شرکتها ارسال شد.
وی افزود: اقدام به موقع شرکتهای راهسازی در بازدید نیمه شب دکتر خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل از معمولان استان لرستان قرار گرفت.
دبیر انجمن شرکتهای راهسازی ایران اقدامات خودجوش پیمانکاران راهسازی را یادآور سالهای هشتسال دفاع مقدس توصیف کرد و گفت: در جریان کمک و یاری رساندن به سیل زدگان هیچگونه برنامهای برای جمعآوریآمار و اطلاعرسانی برای معرفی اقدامات خود نداشتهایم که ریشه در فرهنگ غنی خاص ایران زمین دارد.
آزاد در خصوص نقش پیمانکاران حوزه ساخت راه و راهآهن کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی راهسازی و راهداری کشور میتواند برنامه و نقشههای جدید را ارائه کند و در کنار آن مذاکرات مربوط به نحوه پیمان و قراردادها انجام شود.
وی با بیان اینکه «بازسازی راه و راهآهن تخریب شده بر اثر سیلابهای فروردینماه ۹۸ کار سادهای نیست» تصریح کرد: بحث بازسازی شبکه راه و راهآهن کشور به طور کامل متفاوت از کمکهای حین بحران بوده و نیازمند برنامهریزی، مطالعات و ساعتها کار کارشناسی است تا طی دورههای بلند مدت و کوتاه مدت ساخته شوند.
آزاد انتقادهای وارده به بدنه پیمانکاری کشور را نادرست دانست و گفت: سال ۱۳۳۹ مهندس احمد حامی استاد راهسازی ایران تاکید داشت: رودخانه یعنی خانه رود و اگر به حریم آن تجاوز شود در مقابل روزی خانه شما را ویران میکند. در واقع اکثر تخریبها و خسارتهای وارده به خاطر صدور مجوز برای تعرض به حریم رودخانهها بوده است.
وی خسارتهای وارده بر شهرها و راههای کشور را تاوان تعرض به حریم رودخانهها خواند و افزود: صدور مجوز برای ساخت و ساز در حریم رودخانه موجب تنگ شدن مقطع رودخانه و حجوم آب به داخل شهر معمولان استان لرستان شد اگرچه میزان بارندگیها در ۷۰ سال گذشته مشابه نداشته است.
دبیر انجمن شرکتهای راهسازی ایران با اشاره به انتشار مطالبی در شبکههای اجتماعی مبنی بر مقایسه ابنیهفنی ساخته شده در سالهای دور با مقایسه پلهای ساخته شده در سال گذشته تصریح کرد: باید توجه داشت در آن زمان به حریم رودخانه تجاوز نشده بود. البته خسارت وارده بر بخشی از پلها مربوط به مهندسی سازه نبوده بلکه خاک زیر پایه پل در کنار جادهها بر اثر بارشها سست و موجب واژگونی پل شده است.
آزاد یادآور شد: در سالهای ۱۳۴۰ و ۱۳۴۱ در جادههای معمولان و خرم آباد فعالیت داشته ام. جادهای در دوره پهلوی اول در کنار رودخانه قرار داشت و سپس آسفالت شد که حاکی از توانمندی کشور در آن زمان است. اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و توامندسازی مردم با مشارکت بخش خصوصی آزادراه پل زال-خرم آباد احداث شد که با توجه به انسداد جادههای استانها بار ترافیک بر دوش این جاده است.