شناسهٔ خبر: 66688 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد؛

تاکید بر مزیت اقتصادی روسازی‌های بتنی نسبت به روسازی‌های آسفالتی/اختصاص ۱۰ درصدی روسازی راه‌های کشور به روسازی‌های بتنی

محمد شکرچی زاده محمد شکرچی‌زاده در سومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی ضمن تاکید بر مزیت اقتصادی روسازی‌های بتنی نسبت به روسازی‌های آسفالتی در کشور، اعلام کرد: در چند سال آینده، ۱۰ درصد از روساز‌ی راه‌های کشور با به روسازی‌های بتنی اختصاص می‌دهیم که اینکار به موازات اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سومین کنفرانس ملی رویه‌های بتنی که در محل دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، به نقش بتن در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: در عرصه تولید، سازندگی و اجرا، شاهد استفاده فراوان از بتن در ساخت ساختمان‌ها، راه‌ها، اسکله‌ها، بنادر و انواع ابنیه هستیم که نشان هنده اهمیت بتن در کشورمان را دارد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به افزایش قیمت قیر در سال‌های گذشته اشاره کرد و با اعلام اینکه اعتبار تخصیصی قیر توسط وزارت راه و شهرسازی از ۱۰ به ۴۰ درصد افزایش یافته است، افزود: هم‌اکنون برای ساخت هر کیلومتر راه اصلی نزدیک به ۱۲۰ تن قیر و هر کیلومتر بزرگراه ۲۴۰ تن قیر نیاز است که این افزایش هزینه به کاهش نرخ ارزش افزوده حمل ونقل در اقتصاد کلان و کند شدن سرعت توسعه راهسازی و نبود توازن در کشور می انجامد.

به گفته شکرچی‌زاده، با توجه به شرایط به وجود آمده در افزایش قیمت قیر در کشور ضرورت توجه به روسازی‌های بتنی در کشور و تدوین آیین نامه های مرتبط با آن با ابلاغی که وزارتخانه راه و شهرسازی در سنوات گذشته داشت به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی واگذار شد.

وی یادآور شد: ویرایش نخست دستورالعمل اجرا و کنترل کیفی روسازی‌های بتن غلتکی که توسط مرکز تدوین شده بود، از سوی وزارتخانه ابلاغ شد.

شکرچی‌زاده استفاده از رویه‌های بتنی را در کشورهای دیگر متداول برشمرد و تصریح کرد: با توجه به آزادنشدن حامل‌های انرژی و افزایش قیمت ناشی از حذف یارانه‌ها، مزیت اقتصادی روسازی‌های بتنی نسبت به روسازی‌های آسفالتی انکارناپذیر است. همچنین به نظر می‌رسد که با توجه به وضعیت تولید سیمان در کشور و شرایط اقلیمی، روسازی‌های بتنی می‌توانند در بسیاری از راه‌های اصلی و فرعی کشور مورد استفاده قرار بگیرند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: در چند سال آینده، ۱۰ درصد از روساز‌ های راه های کشور با به روسازی‌های بتنی اختصاص می دهیم که اینکار به موازات اقدامات تحقیقاتی و پژوهشی انجام می گیرد.

شکرچی‌زاده تحقق استفاده از رویه‌های بتنی را در صورت همکاری وزارت راه و شهرسازی با وزارت صنعت، معدن و تجارت عملیاتی دانست و گفت: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی حمایت‌های لازم را برای عملیاتی و اجرایی‌شدن رویه‌های بتنی انجام خواهد داد.

وی از ورود شرکت‌های مشاوره و پیمانکار در این عرصه و تاکید وزارتخانه راه و شهرسازی و همکاری مستمر با مرکز خبر داد و چندین هدف را برای اینکار برشمرد. شکرچی زاده، ابلاغ دستورالعمل های مرتبط، ارایه استانداردهای لازم جهت آزمایش های کنترل کیفی روسازی های بتنی، ارزیابی عوامل ذیربط و ارایه گواهینامه فنی، فعال سازی استان های هدف و ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق و کامل در  زمینه اجرای روسازی های بتنی را بخشی از هدف گذاری های عنوان کرد.