شناسهٔ خبر: 66727 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران:

نیازمند بازنگری در آیین‌نامه‌ها و انجام دقیق‌تر نظارت‌ها هستیم/ ارائه گزارش اقدامات مقابله با سیلاب از طریق پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

راهداری سیل رضا نفیسی اظهار داست: برای جلوگیری از تکرار خسارت‌های وارده بر مناطق مسکونی،‌ زیربناهای حمل‌ونقل و ابنیه فنی باید پس از فروکش کردن سیلاب بر روی طراحی‌ها و جانمایی آن‌ها تمرکز کرد که چنین اقداماتی نیازمند بازنگری در آیین‌نامه‌ها و انجام دقیق‌تر نظارت‌ها است.

رضا نفیسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمان وقوع سیلاب از اواخر اسفندماه سال گذشته تا اواسط فروردین ماه سال جاری گفت: اقدامات باید در سه مرحله پیش‌گیرانه، در حین بحران و پس از بحران انجام ‌شود و در صورتی که اقدامات پیشگیرانه به درستی انجام شود، بحران‌ها خسارت‌های کمتری به زیربناهای حمل ونقل و مناطق مسکونی وارد می‌کند.

وی افزود: اگر چه نمی‌توان از وقوع بلایای طبیعی از جمله سیلاب جلوگیری کرد اما می‌توان با مدیریت صحیح از حجم خسارت‌ها کم کرد که با توجه به تجربیات کسب شده لزوم و ضرورت طراحی و اجرای سیستم و ساختار مدیریت جامع بحران و همچنین مدیریت جامع خطرپذیری، ضروری و از اولویت بالایی برخوردار است.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی گفت: از سه اقدام بررسی میزان و نوع خسارت حوزه حمل‌ونقل و مسکن، ارزیابی دقیق برای جبران و برنامه‌ریزی بازسازی پیش‌رو، برنامه جایگزین و احداث، مورد اول در قبال سیلاب اخیر تحقق یافته است.  

نفیسی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اطلاع رسانی بیان داشت: سازمان هواشناسی کشور در دوره طرح نوروزی سال جاری ضمن درج اخبار در سامانه سازمان نسبت به ارسال ۱۵۰ اطلاعیه و ۹۰ اخطاریه به دستگاه‌های اجرایی، ۱۹۵۰ گزارش رادیویی و تلویزیونی، خبری و برنامه‌ای در ستاد و استان‌ها در راستای اطلاع رسانی شرایط نا مساعد جوی و رخداد شرایط مخاطره آمیز وضع هوا در زمینه هشدار وقوع سیلاب، روان‌آب، آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید، رگبار، رعد و برق با هدف حفاظت از جان و مال مردم اقدام کرد.

وی افزود: مرکز مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی نیز پس از دریافت گزارش‌های پیش‌بینی و اخطاریه‌ها، نسبت به تشکیل نشست‌های مدیریت بحران، هماهنگی با سازمان‌های تابعه در ستاد، استان‌ها و ارسال آنها به سازمان‌های تابعه برای انجام اقدامات ضروری در مقابله با هرگونه بحران و اطلاع‌رسانی عمومی از طریق سامانه‌های ۱۳۴ سازمان هواشناسی، ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌های کشور، ۵۱۴۹ شرکت راه‌آهن، ۱۹۹ اطلاعات فرودگاه‌ها و ۰۹۶۳۳۰ اطلاعات شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اقدام کرد.

این مقام مسئول در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: در اواخر سال ۹۷ مرکز فرماندهی مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی شامل بخش‌های اتاق فرماندهی و کمیته مشترک خبری و اطلاع‌رسانی راه اندازی شد و با توجه به پیش‌بینی‌های مربوط به احتمال وقوع بحران ناشی از بازندگی‌های شدید و سیلاب، اقدامات ضروری در این مرکز به صورت شبانه‌روزی برنامه‌ریزی و مورد پیگیری قرار گرفت.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: بیشترین آسیب‌ها به استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان، مازندران، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بیر احمد و ایلام وارد شده است.

نفیسی در خصوص خسارت وارد بر شبکه حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: بر اساس برآورد اولیه میزان خسارت وارد بر ۱۴۹۷۸ کیلومتر از جاده‌ها، ۱۰۹۶۸ ابنیه فنی، ۷۱۹ دستگاه ماشین‌آلات، ۱۰۸۸۶ متر مربع از ساختمان‌ راهدارخانه‌ها و ۷۵۰ ابنیه فنی کاملا تخریب شده بالغ بر ۳۵۲۰ میلیارد تومان است. 

وی با بیان اینکه «اهداف وزارت راه و شهرسازی برقراری عبور و مرور ایمنی در شیوه‌های چهارگانه  حمل‌ونقل است» تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی تلاش می‌کند با بهره‌گیری از تمامی امکانات خود و توان بخش خصوصی اهداف مذکور را محقق کند که مهمترین هدف، بازگشایی سریع محورهای مواصلاتی با اولویت تردد نیروهای امدادی و در نظر گرفتن مسیر‌های جایگزین به مناطق آسیب دیده همچنین بازسازی زیرساخت‌های آسیب دیده حمل‌ونقل در شقوق چهارگانه جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی است.

رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل، پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به تخریب کامل برخی روستاها، جاده‌ها و ابنیه فنی باید پس از فروکش کردن سیلاب، بر روی طراحی‌ها و جانمایی آن‌ها تمرکز کرد تا مجدد دچار حوادث مشابه نشوند. البته چنین اقدامی نیازمند بازنگری در آیین‌نامه‌ها و انجام دقیق تر نظارت‌ها است. زیرا در برخی نمونه‌ها مشاهده شد که مشکل از سازه نبوده بلکه عوامل انسانی و ساخت و سازهای غیر مجاز بر تخریب جسم راه و ابنیه فنی تاثیر گذاشته است.

نفیسی در پایان خاطرنشان کرد: گزارش اقدامات وزارت راه و شهرسازی در مقابله با بحران سیلاب حدفاصل اسفند ۹۷ تا فروردین ماه سال جاری به تفکیک حوزه‌های راه و شهرسازی از طریق پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

گفتنی است رضا نفیسی با صدور حکمی از سوی وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس مركز تدوین مقررات، ایمنی حمل ونقل، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران منصوب شد.