شناسهٔ خبر: 6673 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

سفر استانی به فارس - ۴

بازدید آخوندی از بناهای تاریخی شیراز/ پروژه‌ تاریخی و استثنایی ۸۶ هزار متر مربعی در قلب شیراز ایجاد خواهد شد

سفر وزیر راه و شهرسازی به استان فارس وزیر راه و شهرسازی بازار تاریخی شیراز را اثری ۱۰۰ درصد مدرن دانست و از اجرای پروژه‌ای به مساحت ۸۶ هزار مترمربع در مرکز و قلب شیراز خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی صبح امروز سه‌شنبه هشتم اردیبهشت در حاشیه سفر به شهر شیراز با حضور در بافت‌ تاریخی این شهر از روند اجرای پروژه زندیه و بناهای تاریخی این شهر از جمله ارگ کریمخان زند بازدید کرد. وی همچنین وارد بازار وکیل شیراز شد و از پروژه نیکان، مدرسه خان و محل ترور شهید دستغیب نیز بازدید کرد. 

وی در جمع خبرنگاران درباره اهمیت بافت فرسوده شیراز گفت: با توجه به قدمت تاریخی شهر شیراز، همیشه و از دوره گذشته که در این سمت بودم، اندیشه‌ام این بود که احیای بافت تاریخی و بازیافت هویت فرهنگی‌ شیراز باید به یکی از اولویت‌ها تبدیل شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره دلایل ضرورت این موضوع گفت: توجه به بافت‌های تاریخی و فرسوده هم از جهت دلپذیر بودن شیراز برای مردم این شهر و هم از این منظر که جذب گردشگر داخلی و خارجی منبع درآمد مناسبی خواهد بود حائز اهمیت است. به همین دلیل به یاد دارم که از سال ۷۳ نوسازی میدان کریمخان را در دست داشتیم.

آخوندی درباره فعالیت‌های انجام شده در این حوزه توضیح داد: خوشبختانه بخشی از کارهای زیرسازی این پروژه‌ها انجام شده اما پروژه اصلی در پشت عمارت دیوانخانه قرار دارد که حدود ۸۶ هزار مترمربع آن تملک شده است. با توجه به همکاری خوبی که با شهرداری شیراز داریم در پی این هستیم که یک مسابقه بین‌المللی معماری برگزار و یک اثر جهانی از شیراز ایجاد کنیم.

وی با بیان این‌که یک پروژه بی‌نظیر، تاریخی و استثنایی به مساحت۸۶  هزار مترمربع فضا در مرکز و قلب شیراز اجرا خواهد شد گفت: بخش عمده پروژه شامل ۴۰ هزار مترمربع در اختیار فضاهای عمومی و شهری قرار می‌گیرد و فضای باقی‌مانده نیز برای احداث فضاهای ساختمانی در نظر گرفته شده است.

رونق بخشیدن به سراهای قدیمی موضوع دیگری بود که آخوندی به آن پرداخت و گفت: بهره‌برداری مناسب از بازار شیراز و مجموعه‌ ساختمان‌های با ارزش از جمله منزل دستغیب، محلاتی و خانه‌های با ارزش تاریخی از موضوعات مهمی است که مطرح شده است.

آخوندی افزود: بازار شیراز گرچه بر اساس فرهنگ و معماری شیراز ساخته شده است اما بازاری ۱۰۰ درصد مدرن به شمار می‌آید. امیدوارم اتفاقات خوبی برای شیراز رخ دهد و بتوان شیراز را به نمونه‌ای برای نوسازی تبدیل کنیم.

وی درباره اعتبار مورد نیاز برای تملک و بهسازی بافت فرسوده گفت: وزارت راه و شهرسازی عمده اعتبارات دولتی را برای تملک زمین اختصاص داد اما در گام بعدی مسابقه معماری را با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برگزار خواهیم کرد. وزارت راه و شهرسازی نیز خود را مسئول می‌داند مقررات و امکانات را برای کار کردن بخش خصوصی فراهم کند. /

نظر شما