شناسهٔ خبر: 6674 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مطرح كرد:

پیشنهاد تشکیل شورایعالی توسعه و عمران روستایی/ ارجاع ۵۲ هزار پرونده تخلف ساخت‌وساز در روستاها به مراجع قضایی

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این‌که تاکنون برای ۵۶ درصد املاک روستایی سند صادر شده است میزان نیاز سالانه برای اجرای طرح‌های هادی روستایی را دو هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با این حال سالانه فقط ۳۰ درصد اعتبارات مورد نیاز تخصیص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا شاملو در نشست خبری معاونت عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که صبح امروز سه‌شنبه هشتم اردیبهشت‌ماه در محل این بنیاد برگزار شد، گفت:‌ فعالیت‌های بنیاد مسکن در حوزه عمران روستایی عمدتا در تهیه و اجرای طرح‌های هادی، سنددار کردن املاک روستایی، گردشگری روستایی، ارائه خدمات فنی و همچنین مطالعات طرح‌های ساماندهی و تدوین طرح‌های راهبردی است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان این‌که ۳۸ هزار روستا در کشور وجود دارد اظهار کرد:‌ از این تعداد بیش از ۳۲ هزار و ۸۰۰ روستا تحت پوشش طرح هادی قرار گرفته‌اند، به عبارت دیگر ۸۶ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار تحت پوشش این طرح قرار دارند.

وی ادامه داد: اگر در سال جاری منابع مالی مورد نیاز تامین شود تمام روستاهای بالای ۳۰ خانوار کشور تحت پوشش طرح هادی قرار می‌گیرند که در این زمینه امسال پنج هزار و ۲۰۰ روستا در برنامه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های هادی بیان کرد:‌ بخش بهسازی معابر روستایی مانند ایجاد میادین و پیاده‌روسازی در ۱۴ هزار و ۲۸۰ روستا به اجرا در آمده که شاخص برخورداری در این بخش ۳۷ درصد و پوشش جمعیتی در این طرح حدود ۱۰ میلیون نفر است.

شاملو ادامه داد: بهسازی روستاها به لحاظ هزینه‌بر بودن همواره با میزان اعتبارات مورد نیاز فاصله داشته؛ به‌عنوان نمونه سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصد از اعتبارات مورد نیاز تامین شده است. علی‌رغم این مسئله، کار بسیار بزرگی در روستاها انجام شده است.

وی یادآور شد: خوشبختانه بر اساس ارزیابی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همواره بنیاد مسکن به لحاظ کیفیت اجرایی جزو سه دستگاه اول در استان‌ها بوده است. از اوایل دهه ۷۰ تاکنون در بخش‌های اجرایی بیش از ۱۴ هزار کیلومتر معابر روستایی بهسازی شده است.

بهسازی ۱۶۴۰ کیلومتر از معابر روستایی در سال گذشته

شاملو با بیان این‌که سال گذشته ۱۶۴۰ کیلومتر معابر روستایی بهسازی شده است، افزود: در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع پیاده‌روسازی در روستاها انجام شده است.

وی با بیان این‌که دو میلیون و ۸۰۰ هزار ملک در روستاها تاکنون سنددار شده است، تاکید کرد: امروز حدود ۵۶ درصد املاک روستایی کشور سنددار شده‌اند و امیدواریم بتوانیم برای سال‌های آینده کارهای گسترده‌ای در این زمینه انجام دهیم.

وی فعالیت‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را فرابخشی دانست و گفت: تلاش شده هماهنگی خوبی در این رابطه با دستگاه‌های مختلف داشته باشیم. در این راستا تفاهمنامه‌های مختلفی با دستگاه‌‌ها امضا شده که آخرین آن امضای تفاهمنامه با سازمان امور اراضی در اسفند ماه سال گذشته بود.

نیاز سالانه دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح‌های هادی روستایی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن درباره اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح‌های هادی روستایی بیان کرد: سالانه حدود دو هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های هادی روستایی نیاز است که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد این مبلغ تخصیص می‌یابد.

شاملو با یادآوری این‌که از زمان برنامه سوم توسعه پیشنهادی را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وقت دادیم که مورد تایید قرار گرفت و بر اساس آن بهسازی بافت‌ها آغاز شد گفت:‌ تاکنون در ۶۱ روستا عملیات بهسازی انجام شده است. همچنین در بخش گردشگری روستایی تلاش کرده‌ایم روستاهای هدف در اولویت قرار بگیرند. برای ۱۵۰ روستا هدف‌گذاری شد تا اقدامات اجرایی برای تامین زیرساخت‌های گردشگری روستایی انجام شود.

وی با بیان این‌که از سال ۸۷ تاکنون حدود ۵۲ هزار تخلف ساخت‌و‌ساز در روستاها به مراجع قضایی ارجاع داده شده است، گفت: اعتبارات ملی عمران روستایی تقریبا دو برابر شده است و مانند سال‌های گذشته هشت درصد از تملک دارایی استان‌ها به عمران روستایی تخصیص می‌یابد. همچنین مقرر شده تا سقف ۴۰۰ هزار تن برای آسفالت معابر داخلی روستاها در اختیار بنیاد مسکن قرار گیرد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن با اشاره به این‌که پیش‌بینی می‌کنیم اعتبارات امسال به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد افزود: به این ترتیب میزان اعتبارات سال ۹۴ در مقایسه با سال ۹۳ حدود دو برابر افزایش یافته است.

وی با تأکید بر تلاش بنیاد مسکن برای حفظ معماری سنتی روستاها علی‌رغم تمایل ساکنان آنها برای استفاده از مصالح ساختمانی مدرن گفت: غیر از ۲۰۰ روستای دارای بافت ارزشمند، تعداد زیادی نیز روستای دارای هسته‌ها و محلات تاریخی و ارزشمند داریم که کارشناسان و ارزشیابان بنیاد مسکن در حال شناسایی این هسته‌های تاریخی و معرفی به ادارات کل استانی برای حفظ و نگهداری از این بافت‌ها هستند.

هماهنگی دستگاه‌های مسئول با تشکیل شورایعالی توسعه و عمران روستاها 

شاملو با اشاره به ارائه پیشنهادی از سوی بنیاد مسکن به دولت مبنی بر تشکیل شورایعالی توسعه و عمران روستاها برای ایجاد هماهنگی میان دستگاه‌های متولی و دست‌اندرکار این حوزه، افزود: در این شورا معاون‌اول رئیس‌جمهور ریاست را بر عهده خواهد داشت و معاون توسعه و عمران روستایی رئیس‌جمهور نیز در جایگاه دبیری خواهد نشست.

وی با اشاره به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر توسعه پهنه‌ای روستاها به جای عمران نقطه‌ای و روستا به روستا با هدف ایجاد هماهنگی بیشتر میان فعالیت‌ها و خدمات دستگاه‌های خدمات‌رسان در حوزه روستایی در پاسخ به پرسشی در خصوص صدور مجوز باغ‌شهرها خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن به هیچ عنوان با تبدیل باغات و اراضی کشاورزی به ویلا موافق نیست؛ ولی به هر حال باید نیاز مردم به تفریح نیز پاسخ داده شود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: پیشنهاد این بنیاد در خصوص ایجاد باغ‌شهرهای تفریحی این است که مردم با سرمایه‌گذاری شخصی در اراضی لم‌یزرع با استفاده از آبیاری و انرژی نوین واحدهای ویلایی بسازند که هم کمک به آبادانی نقاط کم جمعیت‌تر است و هم برای بسیاری از جوانان کشور اعم از تحصیلکرده، نیروی ماهر و نیمه ماهر و حتی کارگر ساده اشتغال‌زایی در پی دارد./

نظر شما