شناسهٔ خبر: 66744 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزير راه و شهرسازى مطرح كرد؛

ساخت و ساز در حريم رودخانه‌ها عامل افزايش خسارت‌هاى سيل بود / شهرداری‌ها باید برای احیا و پاکسازی حریم رودخانه‌ها اقدام کنند

فرزانه صادق مالواجرد فرزانه صادق مالواجرد، گفت: مهم‌ترین عامل خسارت سیل اخیر در شهرها و روستاهای کشور، ساخت و سازهای واقع در بستر رودخانه هاست.

به گزارش پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، فرزانه صادق ‌مالواجرد معاون وزير راه و شهرسازي روز پنجشنبه در نشست تخصصی معاونان شهرسازی و معماری کلانشهرهای کشور، در مشهد اظهار داشت: بررسی‌های انجام شده در سیلاب اخیر استان لرستان نشان داد که ساخت و ساز در مسیر رودخانه‌ها سبب افزایش خسارت های جانی و مالی شده است.

وی با بیان اینکه مسیر رودخانه ها باید حفظ شود اظهار داشت: سیل اخیر پیامدهای حذف رودخانه‌ها در شهرها را به خوبی به ما یادآوری کرد، لذا شهرداری‌ها باید برای احیا و پاکسازی مسیل و رودخانه ها اقدام کنند. 

وی گفت: مسیر رودخانه ها در برخی شهرها تبدیل به توقفگاه خودرو یا بوستان شده است که باید اصلاح شود. 
صادق ‌مالواجرد افزود: باید برای تخریب بوستان ها یا کاربری های دیگری که در مسیر رودخانه ها احداث شده اقدام و مردم را از خطرات سیلاب آگاه سازیم تا نارضایتی ایجاد نشود زیرا جان و مال آنان برای ما اهمیت دارد. 

وی اظهار کرد: یکی دیگر از عواملی که در سیل اخیر اهواز از آن درس گرفتیم، افزایش حریم شهر با ساخت و سازها بود که قبل از هر گونه اقدام باید مطالعات بیش‌تری در این زمینه انجام شود. 
وی با بیان اینکه نمی توان در همه شهرهای کشور بلند مرتبه سازی انجام داد گفت: برخی شهرهای کشور تجهیزات و امکانات ایمنی مطلوبی ندارند لذا احداث ساختمان‌ های مرتفع، بحران اجتماعی به وجود می آورد که باید شهرداری ها به آن توجه داشته باشند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: قبل از صدور هرگونه مجوز احداث ساختمان‌های مرتفع باید به مسائلی که باعث بحران از جمله در زلزله، آتش‌سوزی و سیلاب می‌شود، توجه کرد.