شناسهٔ خبر: 66752 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی مطرح کرد؛

ناوگان دریایی ایران در لیست سفید ایمنی دریانوردی دنیا / ممانعت از تردد شناورهای غیراستاندارد در بنادر کشور

محمد راستاد محمد راستاد، در تشریح اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در راستای ارتقای ایمنی، اعلام کرد: مجموعه اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان برای حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی موجب شد، ناوگان دریایی جمهوری اسلامی ایران از لحاظ استاندارد و ایمنی در لیست سفید سازمان بین‌المللی دریانوردی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه یکی از وظایف مهم این سازمان تامین ایمنی دریانوردی است، اظهار کرد: با توجه به اینکه آبراه های منتهی به بنادر کشور نیازمند عمق ایمن برای پذیرش کشتی ها هستند، بنابراین یکی از اقداماتی که منجر به ارتقای ایمنی دریانوردی می شود تهیه نقشه های هیدروگرافی آبراه‌های بنادر و انجام لایروبی است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از وظایف مرتبط با تامین ایمنی دریانوردی توسط سازمان بنادر و دریانوردی، استقرار علائم کمک ناوبری در ورودی های بنادر و آبراه های تحت مسئولیت این سازمان است و در عین حال باید به صورت مستمر علائم کمک ناوبری برای سرویس دهی منظم و شبانه روزی مدنظر قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایجاد ناوگان جست و جو نجات دریایی یکی دیگر از اقدامات انجام شده برای تامین ایمنی دریانوردی است، گفت: بر اساس طرح عملیاتی جستجو و نجات دریایی، ناوگان سازمان بنادر در نقاط مختلف ساحلی شمال و جنوب مستقر می شوند و مراکز هماهنگی جست و جو و نجات دریایی موظف به برنامه ریزی و اقدام برای واکنش در شرایط اضطراری در دریا هستند که خوشبختانه از طریق این ناوگان، سالانه تعداد زیادی از دریانوردان که دچار حادثه در دریا می شوند از خطر جدی نجات می یابند.

بازرسی مستمر فنی و ایمنی از انواع شناورها

راستاد افزود: همچنین به منظور تامین و ارتقای ایمنی دریانوردی، بازرسی مستمر فنی و ایمنی از انواع کشتی ها و شناورها در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد و یکی از وظایف افسران کنترل بازرسی فنی و ایمنی سازمان این است که مطمئن شوند شناورهای وارد شده به بنادر کشور دارای استانداردهای ایمنی لازم هستند و اگر کشتی یا شناوری فاقد استانداردهای لازم بود از تردد آن ممانعت بعمل آید.

وی با بیان اینکه آموزش و صدور گواهینامه های شایستگی برای دریانوردان دیگر اقدام انجام شده در راستای افزایش ارتقای ایمنی دریانوردی است، خاطرنشان کرد: در این راستا تمامی مراکز آموزشی دریایی باید از سازمان بنادر و دریانوردی مجوز کسب کنند.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی متعاقب گواهینامه هایی که برای کارآموزان صادر می شود، ارائه گواهینامه شایستگی نهایی نیز اجازه خواهد داد تا اشخاص در سمت های مختلف روی ناوگان تجاری دریایی فعالیت کنند که این مورد نیز توسط سازمان بنادر و دریانوری و بر اساس کنوانسیون مربوطه سازمان بین المللی دریانوری صادر می شود.

هدایت شبانه روزی شناورها از سوی مراکز کنترل ترافیک دریایی سازمان بنادر

راستاد با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با ایمنی دریانوردی به صورت مستمر و منظم اقدامات مختلفی را در دستور کار قرار می دهد، گفت: مراکز کنترل ترافیک دریایی سازمان بنادر در تمامی بنادر کشور به صورت شبانه روزی وظیفه هدایت ایمن کشتی ها را بر عهده دارند و راهنمایانی به کشتی ها اعزام می کنند تا از مسیری ایمن وارد بنادر شده و یا از بنادر خارج می شوند.

استفاده از سیستم مدیریت ترافیک کشتی ها در راستای تامین ایمنی دریانوردی

وی در ادامه با اشاره به اینکه سیستم مدیریت ترافیک کشتی ها که آبراه های بنادر را تحت پوشش قرار می دهد در راستای تامین ایمنی دریانوردی مورد استفاده قرار می گیرد، عنوان کرد: علاوه بر این ارائه گواهینامه و پروانه بهره برداری شناورها که متعاقب صدور گواهینامه های ایمنی توسط موسسات رده بندری ادارات ثبت و بازرسی شناورهای سازمان بنادر و دریانوردی صادر می شود دیگر اقدامی است که باید به آن اشاره داشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مجموعه اقداماتی که سازمان بنادر و دریانوردی برای حفظ و ارتقای ایمنی دریانوردی انجام می دهد موجب شده است جمهوری اسلامی ایران از لحاظ وجود ناوگان استاندارد و ایمن جز کشورهای برتر دنیا محسوب شود، گفت: این مسئله موجب شده است که ناوگان دریایی کشور در لیست سفید کنوانسیون های بین المللی مرتبط با ایمنی دریانوردی در سازمان بین المللی دریانوردی قرار گیرد.

استاندارد نبودن شناورها، سرمایه و جان آدمی را به خطر می اندازد

راستاد ادامه داد: بنابر نظر دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی، سازمان بنادر و دریانوردی و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از موثرترین اعضای سازمان بین المللی دریانوردی محسوب می شود که امیدوار هستیم با تداوم روند ارتقای ایمنی دریانوردی شاهد تردد هرچه ایمن تر کشتی ها و انواع شناورها به بنادر و آبراه های کشور باشیم و از دریاهای پاک و فاقد آلودگی در راستای معاهده نامه های بین المللی حفاظت از محیط زیست دریایی برخوردار شویم.

وی با اعلام اینکه بیشترین میزان جابجایی کالا از طریق حمل و نقل دریایی انجام می شود و با توجه به اینکه ناوگان مسافری و گردشگری در بین بنادر و جزایر داخلی و کشورهای همسایه تردد می کنند، تاکید کرد: مسئله ایمنی در دریا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و چنانچه کشتی ها فاقد استانداردهای لازم مرتبط با ایمنی دریانوردی باشند طبیعتا سرمایه و جان انسان ها را به مخاطره می اندازند.

اجرا و ارتقای ایمنی دریانوردی مطابق با معاهده نامه SOLAS

به گزارش سازمان بنادر و دریانودری، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین معاهده نامه هایی که توسط سازمان بین المللی دریانوردی مدنظر قرار گرفته شده، معاهده نامه بین المللی ایمنی جان اشخاص در دریا (SOLAS) است، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی نیز در راستای این معاهده نامه، تمامی الزامات جهت اجرا و ارتقای ایمنی دریانوردی را در دستور کار خود قرار داده است.