شناسهٔ خبر: 66818 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح کرد:

ضرورت جرم انگاری تخلفات شهرسازی/ تدوین نظامنامه مدیریت مخاطرات طبیعی

فرزانه مالواجرد دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن تشریح نکات به‌دست آمده از اثرات سیل در شهرسازی بر ضرورت جرم‌انگاری تخلفات شهرسازی به منظور کاهش این تخلفات تاکید کرد و گفت: نظامنامه مدیریت مخاطرات طبیعی تدوین می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق مالواجرد در نشست تخصصی درس‌هایی از سیل اخیر در حوزه راه، ساختمان و شهرسازی با اشاره به اینکه میزان بارش ها بیش از سنوات گذشته بود، اعلام کرد: به عنوان نمونه در لرستان میزان بارش‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۷۵ درصد بیشتر بود که این میزان در استان های درگیر سیل تقریبا با همین نسبت وجود داشت. در عن حال حقیقت این است که این میزان تخریب نباید با این میزان بارش رخ می داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر داشتن نگاه آمایشی برای کل سرزمین تصریح کرد: در حوزه مهندسی و همچنین تهیه طرح های آمایشی نیازمند بازنگری هستیم.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: در مورد استان‌های کشور و مشخصا لرستان، حجم انبوهی از جنگل‌ها و اراضی بالادست در ۲۰ سال گذشته از دست رفتند. گونه‌های درختی گوناگونی در منطقه از بین رفته است و کاملا مشخص است که وقتی چنین جنگل‌تراشی انجام می‌شود و جنگل‌ها به مرتع و دیگر کاربری‌ها تغییر پیدا می‌کنند مسلما تاثیرات را در فرسایش خاک و میزان تخریبی که مخاطرات طبیعی از جمله سیل می‌گذارند، شاهد باشیم.

صادق‌مالواجرد با اشاره به اینکه میزان گل و لای رودخانه ها در خرم آباد که بعضا تا ۳ متر هم می رسید، گفت: این میزان لای، نشان دهنده عدم لایروبی رودخانه ها در مدت زمان طولانی بوده است. در عین حال تغییر مسیر رودخانه‌ها و کانالیزه کردن آنها از جمله مواردی بودند که به افزایش اثرات سیلاب دامن زدند.

وی افزود: شاهد هستیم که با تغییر مسیر و بستر رودخانه‌ها و انتقال حجم بار ترافیکی شهر به بستر رودخانه هایی که تغییر مسیر داده اند میزان خسارات افزایش یابد و چندین برابر شود. در عین حال اینها حاکی از این مطلب هستند که هیچ اهمیتی به اکوسیستم رودخاه نداده‌ایم که مشخصا تبعات آن را در تخریب سیلاب اخیر دیدیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که عموما سه دسته ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها ایجاد شده‌اند. یا ساخت و سازها قبل از تعیین بستر و حریم رودخانه ها توسط وزارت نیرو احداث شده اند که بعضا تدقیق بستر و حریم رودخانه بعد از ساخت و ساز انجام گرفته که در این موارد وزارت نیرو باید تملک و جابه جایی را انجام دهد و نسبت به آن اقدام کند.

صادق مالواجرد افزود: نوع دوم ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه ها نیز بدون مجوز بوده است که بعدها مالکان در کمیسیون های مختلف نسبت به اخذ مجوز و پرداخت جریمه اقدام کرده اند و یا ساخت و سازها کاملا غیرقانونی و خلاف ضوابط و قوانین در حریم و بستر رودخانه ها انجام شده است.

وی تصریح کرد: قطعا در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بر ضرورت تقویت ضمانت اجرایی قوانین و مقررات تاکید می شود و برای تحقق این مهم اقدام خواهد شد. معتقدم اگر در کنار ضوابط و مقررات ضمانت اجرایی نیز کافی بود می توانستیم وضعیت بهتر از امروز داشته باشیم.

این مقام مسئول در عین حال تاکید کرد: تنها قوه مجریه، دولت و شورای عالی نیستند که باید بر ضمانت اجرای مصوبات تاکید داشته باشند بلکه در این راه همراهی و همکاری دیگر قوا نیز باید باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: تا زمانیکه تخلفات شهرسازی جرم انگاشته نشوند تخلفات ادامه دارد و باید دراین زمینه اقدام کنیم.

وی با اعلام اینکه در نخستین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری موضوع سیلاب در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان برخی از وزارتخانه ها و سایر دستگاه ها و سازمان های ذیربط همچون وزارت نیرو و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به ارایه گزارش در این زمینه پرداختند، گفت: ارتباط دوسویه ای بین شورای عالی شهرسازی و معماری با وزارتخانه های نیرو، سازمان میراث فرهنگی و سایر سازمان ها برای مدیریت یکپارچه در حوزه شهرسازی ایجاد شده است که امیدواریم و تلاش می کنیم تا تقویت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از بازنگری در تهیه طرح های توسعه و عمران خبر داد و افزود: در طرح های منطقه ای و ناحیه ای توجه به مخاطرات سیل وجود دارد اما وقتی به طرح جامع و طرح های پایین تر می رسیم اهمیتی به طرح های بالادست داده نمی شود که در این زمینه مقرر شده تا به سرعت بازنگری انجام شود.

صادق‌مالواجرد ادامه داد: ضابطه ۴۰-۶۰ به رغم مخالفانی که دارد توصیه می کند که حتما ۴۰ درصد ساخت و ساز باید به فضای باز اختصاص یابد، موردی که در هیچیک از ساخت و سازهای فعلی به آن رعایت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بازنگری ضوابط و مقررات و الگوهای ساخت کمک می کند تا حجم رواناب ها و سیلاب و دیگر مخاطرات طبیعی کنترل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاثیر گزارش های زیست محیطی را در تهیه تمامی طرح های شهری ضروری برشمرد و گفت: سیلاب اخیر به آموخت که جای گزارش های زیست محیطی در تهیه طرح ها خالی است و باید به این مهم توجه ویژه ای شود.

وی همچنین از تهیه و تدوین نظام نامه مدیریت مخاطرات طبیعی خبر داد و افزود: تاب آوری شهرها بسیار اهمیت دارد و باید در مسیر تاب آور کردن شهرها که یکی از آنها کاهش مخاطرات طبیعی است گام برداریم.