شناسهٔ خبر: 66865 - سرویس فایل‌ خبری
نسخه قابل چاپ

مدیر کل خدمات، پشتیبانی و رفاه وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد:

صرفه‌جویی ۵۵ درصدی آب و ۱۰ درصدی برق در ستاد وزارت راه و شهرسازی / کاهش ۴۰۰ میلیون تومانی مصرف انرژی

محمدصادق دست‌فروشان با اشاره به برخی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در حوزه خدمات، پشتیبانی و رفاهی وزارت راه و شهرسازی از صرفه‌جویی ۵۵ درصدی آب و ۱۰ درصدی برق در ساختمان ستاد وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت: با اقدامات صورت گرفته در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی در این وزارتخانه ۴۰۰ میلیون تومان کاهش داشته است.

مهندس محمدصادق دست‌فروشان، مدیرکل خدمات، پشتیبانی و رفاه وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری این وزارتخانه با اشاره به گستردگی حوزه کاری اداره کل خدمات، پشتیبانی و رفاه به برخی از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه اشاره کرد و گفت: ازجمله اقدامات تأثیرگذاری که از اواخر سال گذشته در ساختمان وزارتخانه آغاز کردیم می‌توان به تعویض لامپ‌های فلورسنت با لامپ‌های کم‌مصرف به علت طول بیشتر این لامپ‌ها اشاره کرد و به‌منظور کاهش مصرف برق دیماند مصرفی وزرتخانه را از ۲۵۰۰ کیلووات ساعت به ۱۵۰۰ کیلووات ساعت کاهش داده‌ایم که ضمن بستانکاری ۱۷۰ میلیون تومانی از برق منطقه‌ای، ماهانه ۶ میلیون تومان از هزینه‌های جاری برق را کاهش داده‌ایم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص بهینه‌سازی مصرف از نصب پنل های خورشیدی در ساختمان وزارتخانه خبر داد و گفت: با نصب این پنل ها در طبقه پانزدهم روزانه در حدود ۱۰۰ کیلووات برق پاک تولید و در طبقات فوقانی وزارتخانه به مصرف می‌رسد. همچنین به‌منظور بهینه‌سازی مصرف آب در ساختمان وزارتخانه با راه‌اندازی سپتیک تصفیه‌خانه که خروجی آن در بخش‌های فضای سبز، کارواش و برج‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود، صرفه‌جویی قابل‌توجهی صورت گرفته و به‌صورت ماهانه نیز آب مورداستفاده در این بخش‌ها به‌منظور جلوگیری از هرگونه آلودگی آزمایش می‌شود.

دست‌فروشان به اقدامات صورت گرفته در حوزه تأسیسات ساختمان وزارتخانه نیز اشاره کرد و تعویض عایق‌بندی‌ها، نصب سخت‌گیری‌های الکترونیکی به‌جای سختی گیرهای رزینی، تعمیر و اصلاح هواسازها، تعویض برج‌های خنک‌کننده و صرفه‌جویی ۱۲۰ کیلوواتی مصرف برق این برج‌ها را از مهم‌ترین این اقدامات عنوان کرد.

مدیرکل خدمات، پشتیبانی و رفاه وزارت راه و شهرسازی در بخش دیگر سخنان خود بازسازی تجهیزات و فضاسازی ورزشگاه ستاد وزارتخانه، بازسازی و ارتقاء آشپزخانه، رنگ‌آمیزی ۱۴ هزار مترمربع از فضاهای ساختمان ستاد وزارتخانه و تعمیر و تجهیز مهمان‌سراهای تهران و کیش را ازجمله اقدامات صورت گرفته در حوزه عمرانی این اداره کل برشمرد و اظهار کرد: در حوزه تدارکات نیز خرید اقلام و تدارکات به مبلغ بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال از طریق سامانه تدارکات الکترونیک دولت صورت گرفته است.

دست‌فروشان با قدردانی از تلاش همکاران دبیرخانه این اداره کل گفت: همکاران این بخش سالانه بیش از ۱۰۰ هزار فرآیند اداری شامل ثبت نامه‌های وارده درون و برون‌سازمانی، نامه‌های اداری، پاسخ به مکاتبات مردم و یا قسمت‌های زیرمجموعه را انجام می‌دهند که حجم بسیار بالایی از فعالیت‌ها را شامل می‌شود.

وی در توضیح اقدامات رفاهی صورت گرفته در این حوزه نیز گفت: در بخش بیمه تکمیلی همکاران، با توجه به گران شدن هزینه‌های درمان با برگزاری مناقصه میان شرکت‌های بیمه‌گر ترتیبی اتخاذ کردیم که بیشترین سقف پرداختی بیمه تکمیلی در این حوزه را برای همکاران فراهم کنیم تا دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند. در این بخش همچنین حدود ۲۵۰ فقره وام از طریق بانک توسعه تعاون و سایر بانک‌ها در اختیار همکاران رسمی و قراردی قرار گرفته است

مدیرکل خدمات، پشتیبانی و رفاه وزارت راه و شهرسازی به گزارش وزارت نیرو در خصوص مصرف انرژی اشاره کرد و گفت: بر اساس اعلام وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی در مصرف آب ۵۵ و در مصرف برق کاهش ۱۰ درصدی مصرف داشته و بر اساس محاسبات وزارت نیرو از کاهش ۴۰۰ میلیون تومانی مصرف انرژی در وزارت راه و شهرسازی است. درحالی‌که ما معتقدیم کاهش مصرف انرژی وزارت راه و شهرسازی با توجه به اقدامات صورت گرفته در طول ۸ ماه گذشته عددی بسیار بیشتر است و برآوردمان کاهش ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومانی هزینه‌های این بخش است.

وی عنوان کرد: بر اساس اعلام وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، رتبه چهارم در کاهش مصرف برق و رتبه سوم در کاهش مصرف آب را در میان دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی کسب کرده است و پیش‌بینی می‌کنیم با اقدامات زیربنایی که در ماه‌های گذشته صورت گرفته است شاهد ارتقاء این رتبه‌ها در سال جاری خواهیم بود.

دست‌فروشان در پایان با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته به‌منظور کاهش مصرف انرژی وزارت راه و شهرسازی از همکاران ستادی این وزارتخانه خواست این اداره کل را در کاهش مصرف انرژی در ساختمان وزارتخانه یاری کنند.