شناسهٔ خبر: 66873 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از آمار پروازهای کشور در سال ۹۷ گزارش می‌دهد:

انجام بیش از ۴۲۷ هزار نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور در سال ۹۷ / جابه‌جایی بیش از ۵۱ میلیون مسافر داخلی و بین‌المللی

هواپیما هما در سال ۱۳۹۷، بیش از ۴۲۷ هزار نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور به ثبت رسیده و بیش از ۵۱ میلیون مسافر با استفاده از این پروازها جابجا شده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد که در سال ۹۷، مجموعا ۴۲۷ هزار و ۸۰۳ نشست و برخاست در فرودگاه‌های این شرکت و ۵ فرودگاه اختصاصی کشور انجام شده و ۵۱ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۸۱۳ مسافر و ۵۱۵ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۱۱۱ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابجا شده‌اند. این آمار نسبت به سال پیش از آن به ترتیب ۱۴، ۱۶ و ۱۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در سال ۹۷، رتبه نخست فرودگاه‌های کشور از نظر میزان نشست و برخاست هواپیما و جابجایی مسافر متعلق به فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران بوده است که با ۱۲۶ هزار و ۳۰ نشست و برخاست، ۱۴ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۱۰۷ مسافر را جابجا کرده است. رتبه‌های دوم و سوم نیز متعلق به فرودگاه‌های مشهد و امام خمینی (ره) است که هرکدام به ترتیب ۶۰ هزار و ۳۳۵ و ۴۷ هزار و ۴۴۶ نشست و برخاست و جابجایی ۸ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۶۴۶ و ۷ میلیون و ۲۷۱ هزار و ۳۳۸ مسافر را در کارنامه خود ثبت کرده‌اند.

گفتنی است در سال ۹۷ مجموعا از ۵۵ فرودگاه کشور پرواز انجام شده است و کمترین میزان پرواز متعلق به فرودگاه سمنان با ۴ پرواز و جابجایی ۱۹۸ نفر مسافر بوده است.

جابجای بیش از ۴۱ میلیون مسافر داخلی

در سال ۹۷، مجموعا ۳۵۷ هزار و ۴۱۱ نشست و برخاست برای پروازهای داخلی در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و فرودگاه‌های اختصاصی کشور به ثبت رسیده است و ۴۱ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۴۲۹ مسافر و ۳۱۵ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۷۹۱ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابجا شده‌اند.

از آنجا که فرودگاه مهرآباد تهران تنها مختص به پروازهای داخلی است، این فرودگاه با آماری که بالاتر ذکر شد، در رتبه نخست برقراری پروازهای داخلی کشور ایستاده است.

رتبه دوم پروازهای داخلی متعلق به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد با ۴۹ هزار و ۷۲۸ نشست‌وبرخاست و جابجایی ۷ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۸۳۷ مسافر بوده است. فرودگاه شهید دستغیب شیراز نیز با انجام ۲۷ هزار و ۶۲۱ نشست و برخاست و جابجایی ۲ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۲۶۳ مسافر داخلی، در رتبه سوم فرودگاه‌های پرتردد کشور برای پروازهای داخلی در سال ۱۳۹۷ ایستاده است.

بیش از ۷۰ هزار نشست و برخاست بین‌المللی در فرودگاه‌های کشور

در سال ۱۳۹۷ در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و ۵ فرودگاه اختصاصی کشور، مجموعا ۷۰ هزار و ۳۹۲ نشست و برخاست بین‌المللی شامل ۵۷ هزار و ۲۸۵ پرواز خارجی، ۱۱ هزار و ۸۵۵ پرواز عتبات عالیات و هزار و ۲۵۲ پرواز انجام شده است و در مجموع ۱۰ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۳۸۴ مسافر و ۱۹۹ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۳۲۰ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابجا شده‌اند.

از آنجا که فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) تهران تنها مختص پروازهای خارجی است، این فرودگاه با ۴۶ هزار و ۶۲۱ نشست و برخاست و جابجایی ۷ میلیون و ۲۵۱ هزار و ۸۲۶ مسافر، در صدر فهرست فرودگاه‌های پرتردد بین‌المللی کشور ایستاده است.

رتبه دوم این فهرست متعلق به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد با ۱۰ هزار و ۶۰۷ نشست و برخاست و جابجایی یک میلیون و ۵۷۱ هزار و ۸۰۹ مسافر و رتبه سوم متعلق به فرودگاه شهید دستغیب شیراز با ۳ هزار و ۷۰۲ نشست و برخاست و جابجایی ۴۴۴ هزار و ۵۰ نفر مسافر است.

گفتنی است در سال ۱۳۹۷ از فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، لارستان، کیش، قشم، اهواز، بندرعباس، ارومیه، کرمان، ساری، آبادان، چابهار، یزد، گرگان، همدان، بیرجند، کرمانشاه، زاهدان، رشت، زنجان، بوشهر، اردبیل و عسلویه پرواز بین‌المللی انجام شده است.