شناسهٔ خبر: 6688 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

همایش بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری در اردیبهشت ۱۳۹۵ / محورهای همایش

همایش سکونتگاههای فقیرنشین شهری دانشگاه کردستان اردیبهشت‌ماه سال آینده میزبان همایش بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، همایش بین المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری با همکاری وزارت راه و شهرسازی و دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ در این دانشگاه برگزار می‌شود.

شناخت چندوچونی دگرگونی‌های سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری در ایران و جهان، بررسی و به اشتراک گذاشتن آموخته‌های بهسازی و بازآفرینی شهری پایدار، بررسی نقش نظام برنامه‌ریزی و مدیریت شهری در شکل‌گیری و ساماندهی پدیده سکونتگاه‌های خودانگیخته و فقیرنشین شهری و تبادل‌نظر برای نگاشتن چارچوب رویکرد فراگیر برای چاره چالش سکونتگاه‌های تهیدستان و بهسازی و بازآفرینی آن به عنوان برخی از محورهای این همایش معرفی شده‌‌اند.

سکونتگاه فقرا از تخریب تا توانمندسازی و بازآفرینی، مسکن فقرا از تامین تا تسهیلگری، از مدیریت به حکمروایی شهری و سکونتگاه‌های فقیرنشین، رویکردهای پیش نگرانه و پیش‌گیرانه گسترش محدوده‌های نابسامان شهری، سیر دگرگونی سکونتگاه‌های خودانگیخته شهری، چالش‌ها و فرصت‌های سكونتگاه‌های فقیرنشین شهری، تاب آوری شهری و سكونتگاه‌های فقیرنشین، فرهنگ شهروندی، مشاركت و ظرفیت‌سازی محلی، هویت و سكونتگاه‌های خودانگیخته شهری، تامین مالی مسکن فقرا، قوانین، مقررات، ضوابط و استانداردهای مسكن فقرا، مدیریت زمین و برنامه‌ریزی مسکن فقرا، محیط زیست و سكونتگاه‌های فقیرنشین، طرح‌های پیشگام و بهسازی و ارتقای محله‌های تهیدستان، تجارب موفق بازآفرینی و بهسازی شهری، اقتصاد فقرا، بخش غیررسمی و فقرزدایی در اجتماعات محلی، شهرهای جدید و مسكن در استطاعت فقرا از دیگر موضوعاتی است که در این همایش مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

در معرفی این همایش آمده است: «بسیاری از سکونتگاه‌های فقیرنشین و غیررسمی در چند دهه گذشته (با برنامه یا بدون برنامه) دچار دگرگونی شده‌اند بسیاری راه سامان دادن و بهبود را پیموده‌اند و برخی در شرایط ناشایست کالبدی و اجتماعی و اقتصادی مانده‌اند. پس از سال‌ها کارآزمایی بهسازی هنوز سکونتگاه‌های فقیرنشین چالشی بنیادین برای شهرها به شمار می‌روند. در برخورد با پدیده سکونتگاه‌های خودانگیخته و فقیرنشین شهری رویکردها و برنامه‌های گوناگونی به کار گرفته‌شده که تجربه نشان داده که رویکرد چیره کالبدی و بدون پرداختن به نیاز و خواست و اولویت اجتماع محلی و ضعف مشارکت اجتماعات محلی و قرار نگرفتن گروه‌های ذی‌نفع در فرایند برنامه‌ریزی و اجرا، مایه ناکارآمدی بسیاری از کارها شده است. بازآفرینی پایدار در پی مشارکت فراگیر و افزایش کیفیت و شرایط سکونت و زیست درخور است و برپایی مدیریت خوب برای بهسازی محله و توانمندسازی اجتماع محلی است. مشارکت محلی، ظرفیت‌سازی، توانمندسازی، فرهنگ‌سازی، گسترش زیرساخت و خدمات، تعریف برنامه‌های پیشگام و برانگیزنده توسعه از جمله نیازهای آغازین رویکردی پایدار برای کامیابی در بهسازی این سکونتگاه‌ها و برپایی شهرهای پایدار است.

گردهمایی بین‌المللی سکونتگاه‌های فقیرنشین شهری در نظر دارد افزون بر شناسایی توان و ظرفیت علمی و كاربردی در گستره فقر شهری، دگرگونی‌های سکونتگاه‌های تهیدستان شهری، به بررسی نیازهای آموزشی و ظرفیتی در این زمینه بپردازد. در نظر است در این همایش با شناسایی نگرش‌ها، تجربه‌های نوین و کاوش ابعاد نظری و كاربردی و آموخته‌ها، به نگاشتن چارچوب بایسته برای بهسازی و بازآفرینی پایدار یاری شود و یافته‌ها را با گروه‌های ذینفع به اشتراک گذاشت.»

شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان، شرکت عمران شهرهای جدید، شورای اسلامی شهر تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نهادهای دیگری هستند که در برگزاری این همایش همکاری دارند. /

 

 

 

 

 

نظر شما