شناسهٔ خبر: 66886 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر حمل‌ونقل ترکیه:

تحریم‌های امریکا آسیبی به روابط ایران و ترکیه نمی‌زد

محمد جاهد توران جابر تورهان تصریح کرد: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نسبت به ایران با توجه به موازین حقوقی و بین‌المللی آسیب چندانی به روابط دو کشور نمی‌زند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جابر تورهان وزیر حمل‌و‌نقل ترکیه در هشتیمن اجلاس کمیسیون مشترک حمل‌و‌نقل ایران و ترکیه که امروز نهم اردیبهشت در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد اظهار کرد: تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نسبت به ایران با توجه به موازین حقوقی و بین‌المللی آسیب چندانی به روابط دو کشور نمی‌زند. گذشته از آن نه فقط در بُعد دوجانبه بلکه در حوزه همکاری‌ بین دو کشور و کشورهای ثالث برای تحقق اهداف اقتصادی باید به آن توجه کرد.

وی افزود: از اینکه روابط دو کشور در چارچوب همکاری‌های دوجانبه به شکل روز افزونی در حال گسترش است، خرسندیم و دو کشور صاحب اراده برای گسترش روابط در راستای تقویت و تامین منافع همدیگر هستند.

وزیر حمل‌و‌نقل ترکیه با اشاره به دیدار با محمد اسلامی در جریان دیدار رئیس جمهور دو کشور گفت: موضوعاتی در آن دیدار مطرح شد که در این دوره از اجلاس بر روی همان موضوعات تاکید داشتیم. در همان دیدار روسای جمهور دو کشور دستورات لازم به وزرای خود برای توسعه همکاری‌های دوجانبه در تمام حوزه‌ها را دادند که مورد پیگیری وزرا قرار گرفت.

تورهان گفت: در چارچوب وظایف تعریف شده برای گسترش همکاری‌ها به دنبال تقویت روابط بر پایه حسن همجواری در این اجلاس حضور داریم و این گام‌هایی که در راستای تقویت روابط برداشته شده این ویژگی را دارد که بتوانیم به حجم تجاری ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور برسیم.

وی خاطرنشان کرد: راه‌های مواصلاتی و حمل‌و‌نقلی بین دور کشور وجود دارد که این راه‌های مواصلاتی می‌توانند در راستای رفع مشکلات دو کشور اهمیت زیادی داشته باشند و در سایه این اراده مشترک امروز جامع‌ترین نشست در حوزه حمل‌و‌نقل بین دو کشور برگزار شد و کمیسیون مشترک حمل‌و‌نقلی ایجاد شد و در آن تمام کارشناسان مرتبط حضور داشتند.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه حوزه حمل‌و‌نقلی پس از برگزاری این اجلاس امضا می‌شود که این تفاهم‌نامه برای ما بسیار حائز اهمیت است.

تورهان با اشاره به تفاهمات ریلی که بین دو کشور انجام شد گفت: در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی کمیته‌ای تشکیل و در آن تصمیمات مهمی بین مقامات و مسئولان اتخاذ شد که این تفاهمات منجر به پایداری در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی هم در بخش مسافر و هم در بخش بار می‌شود.

وزیر حمل‌ونقل ترکیه یکی از مهمترین توافقات را افزایش حمل‌و‌نقل بار از طریق ریل بین دو کشور به یک میلیون تن عنوان کرد: در ماه آینده در ترکیه نشستی در این باره برگزار می‌شود و از دیگر تفاهمات امکان تردد واگن‌های دو کشور برای تامین منافع مشترک بود.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه شش جانبه با کشورهای متشرک المنافع بیان داشت: طبق این تفاهم‌نامه کشورهای مشترک المنافع،‌ایران و ترکیه می‌توانند تردد سهل‌ و سریع‌تری داشته باشند و در این باره هم کمیته مشترکی تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: درباره انجام حمل و نقل ترکیبی هم تفاهماتی انجام شد و از دیگر تفاهمات ما بحث سیستم‌های کشف و امداد ماهواره‌ای بین دو کشور بود.

تورهان با بیان اینکه شرایط سختی در منطقه حاکم است تصریح کرد: هر همکاری بین دو کشور نه فقط در راستای تامین منافع دو کشور است بلکه از نظر منطقه‌ای هم می‌تواند یک رفتار و گام معناداری باشد.

وی اداه داد: فعالیت‌های ایران و ترکیه در پرتو این حقیقت گسترش می‌یابد و از اینک امروز هشتمین اجلاس دو جانبه بین ایران و ترکیه برگزار می‌شود خرسندم و امیدوارم باز هم به بهانه‌های مختلف در کنار هم باشیم.

وزیر حمل‌ونقل ترکیه در آغاز این نشست همدردی کشور ترکیه با مصیبت دیدگان حادثه سیل را اعلام کرد و برای کسانی که جان خود را در حادثه سیلاب از دست داده‌اند طلب مغفرت کرد.