شناسهٔ خبر: 66910 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:

دولت برای جبران خسارات سیل منابع تامین بودجه را به مجلس معرفی کند / لزوم بازنگری نوین در طراحی سازه‌ها مطابق با تاکید وزیر راه و شهرسازی

علیم یارمحمدی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه عمرانی کشور در حال حاضر ۱۵ هزار میلیارد تومان است. در حالیکه خسارت وارد شده از سیل تاکنون بیش از ۴۰ هزار میلیارد تخمین زده شده که احتمال افزایش این خسارت تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد. با این شرایط مجلس چه برنامه‌ای می‌تواند داشته باشد، این وظیفه دولت است که بودجه مورد نیاز برای جبران خسارات سیل را از منابع مختلف معرفی کند.

علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درخصوص آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای بازسازی و ترمیم‌های سیل اخیر که وزرای کشور، نیرو، راه و شهرسازی و کشاورزی در صحن مجلس توضیحاتی درزمینه آن ارائه کرند، اظهار کرد: کمیسیون عمران مجلس بازدیدهایی را از لرستان، ایلام، خوزستان، مازندران و گلستان داشتند که میزان خسارت‌ها بابت سیل در این استان‌ها نسبت به سال‌های قبل بسیار بیش‌تر بوده است.

وی افزود: بیشتر خسارت‌ها به اراضی کشاورزی بوده که در مجموع خسارت‌های وارده قابل احصا و در حال برآورد شدن در همه ابعاد و زمینه‌هاست. دراین خصوص مجلس هم از حوزه کاری خود وارد شده تا با رصد کردن چگونه اجرا شدن قوانین در این زمینه تصمیم‌گیری کند. مسئولان وزارتخانه‌های مرتبط به مجلس آمدند و در کمیسیون عمران هم در بحث زیرساخت‌های حمل و نقلی و همچنین مسکن جلساتی داشته‌ایم.

این نماینده مجلس ادامه داد: در حوزه وزارت راه و شهرسازی و مسکن نیز ابعاد مختلف بررسی شد تا با تهیه و تنظیم گزارش این موارد در صحن علنی مجلس به استحضار ملت ایران برسد.

یارمحمدی با اشاره به سخنان وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: محمد اسلامی در بحث ساخت و ترمیم خسارت‌های وارد در سیل اخیر به برخی استان‌های کشور به بازسازی‌های دوباره با مفروضات جدید مهندسی تاکید داشت. اینکه با نگاه قبلی و این حجم افزایش دبی با توجه به ورود کشور از دوره خشکسالی به ترسالی محاسبات سابق باید با مطالعات جدیدی انجام بگیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سخن وزیر در این خصوص، حرف درستی است و من به عنوان کسی که بیش از ۳۰ سال در وزارت راه در سطح مدیریتی مشغول به کار بوده‌ام این اظهارات را کاملا تایید می‌کنم.

وی افزود: این امر می‌طلبد که مشاورین قوی و مستقل داشته باشیم و بودجه‌های لازم متناسب با طرح‌ در اختیارشان قرار بگیرد. باید با پیمانکاران کار قطعی شود تا با مبلغی که در اختیار دارند براساس طرح کار را به اتمام برسانند. خوشبختانه یا متأسفانه پس از مدت‌ها خشکسالی، سیل‌های چندصد ساله که انتظارش را نداشتیم خیلی از مشکلات را ظاهر کرده و به این موضوع به برنامه‌ریزی درست کمک زیادی خواهد کرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: همان‌طور که آقای اسلامی گفتند باید در علوم مهندسی و طراحی سازه‌ها بازنگری جدید و نوین داشت تا آن‌ها با توجه به نیازها انجام گرفته و برای سالیان سال پاسخگو باشند. این موضوع یعنی اگر یک سازه سنگین مثل سد ساخته می‌شود، سیل‌های هزارساله یا بیش‌تر و همچنین آثار و تبعاتش درنظر گرفته شود تا در زمان اتفاقات اینچنینی مشکلی نداشته باشیم. قطعا آقای اسلامی باید ملاحظات جدی روی این موارد داشته باشند تا اگر لحاظ نشده از این به بعد انجام بگیرد. قطعا اگر این اتفاق نیفتد باز هم شاهد چنین مشکلاتی خواهیم بود.

یارمحمدی، در خصوص آزادسازی حریم رودخانه‌ها و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها اظهار کرد: این موضوع دقیقا احصاء شده و نقش وزارت راه و شهرسازی در شورای‌عالی معماری و شهرسازی در تصویب پروژه‌های طرح جامع شهرها مشخص شده است.

وی افزود: یکسری مشکلات وجود داشت که مشکلات گذشته حوزه وزارت راه و شهرسازی و وزارت نیرو بوده و به پاکسازی حریم رودخانه‌ها به خصوص در شهرها و روستاها توجه لازم نشد. در این جلسات اشاره‌ای به بودجه و برخی مشکلات با قوه قضاییه و همچنین ضعف‌های ماده ۱۰۰ شد در این خصوص تذکرات لازم به دستگاه‌های مربوطه داده شده تا به تعهدات قانونی خود عمل کرده تا با رسیدن به نتایج خوب در آینده مواجهه با این شرایط بحران، آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: باید تمام زیرساخت‌های کشور را بر اساس اطلاعات جدید از افزایش دبی آب، برنامه‌ریزی کنیم، چرا که تمام برنامه‌های قبلی براساس برنامه ۲۵ ساله و سیلاب‌های این دوره زمانی دیده شده بود. در همین رودخانه خرم‌آباد دیوارهای متعددی ساخته بودند و بستر رودخانه را تبدیل به جاده‌های ساحلی کرده بودند. هزینه‌های سنگینی که شهرداری‌ها برای دیوارها داخل بستر رودخانه پرداختند که متاسفانه در این سیل جدا از اینکه خسارت‌های هنگفتی به آنها وارد شده، تعدادی از هموطنان ما نیز جان باختند. انتظارمان این است که دراین خصوص با خطاکاران برخورد شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخصوص تخصیص بودجه بابت خسارت‌ها از سوی مجلس که بخش عمده‌ای از آنها به زیرساخت‌ها و موارد تحت کنترل وزارت راه و شهرسازی بوده است بابت همراهی دراین زمینه و اینکه مجلس نگاه ویژه‌ای به این موضوع خواهد داشت، اظهار کرد: بدون شک مجلس تمام توان خود را برای جبران خسارت‌های سیل به‌کار خواهد گرفت. منابع دولت و بودجه عمرانی کشور مشخص است. یک واقعیت در این خصوص داریم که با مواجهه سالانه با ده‌ها مورد اتفاق، بودجه‌ای اختصاص نداده‌ایم که بنا داریم این اتفاق بیفتد.

وی افزود: بودجه عمرانی کشور در حال حاضر ۱۵ هزار میلیارد تومان است. در حالیکه خسارت وارد شده از سیل تاکنون بیش از ۴۰ هزار میلیارد تخمین زده شده،‌که احتمال افزایش این خسارت تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وجود دارد. با این شرایط مجلس چه برنامه‌ای می‌تواند داشته باشد و این وظیفه دولت است که بودجه مورد نیاز را از منابع مختلف برای جبران معرفی کند.

وی گفت: زیرساخت‌ها باید آماده شده و همان طور که مهندس اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی اعلام کردند این کار بحث یک یا دو روز نیست، چرا که احتیاج به مطالعه و تمهیدات بیش‌تر دارد و شاید زمان زیادی طول بکشد. مهم این است که در این مقطع چاره‌اندیشی‌ها در راستای بازگشایی‌ها، کسب و کار و معیشت مردم باشد تا درآرامش و پس از تثبیت اوضاع با رویکردی جدید کار پیش برود. در این خصوص هر دستگاهی موظف است کار خودش را انجام دهد. بنیاد مسکن از طرف مقام رهبری ماموریت پیدا کرده تا جانمایی‌های خوبی داشته باشد و در این زمینه وزارت راه و شهرسازی در پی اقدامات مناسبی که این مدت داشته در ادامه بتواند با کمک دیگر دستگاه‌ها با جانمایی‌های صورت گرفته هموطنان‌مان را اسکان داده تا مشکلی پیدا نکنند