شناسهٔ خبر: 66916 - سرویس فایل‌ خبری
نسخه قابل چاپ

پرونده:

مسکن مهر پردیس؛ تکمیل تمام واحدها تا پایان سال ۹۸/ عملیات ساخت مترو تا پایان سال اجرایی می‌شود

پردیس مسکن مهر پردیس از جمله پروژه‌های بزرگ مسکن مهر در کشور است که بخشی از واحدهای مسکونی این شهر جدید همچنان نیمه‌کاره و در حال ساخت است اما وزارت راه و شهرسازی در دوره کنونی عزم آن دارد که تمام واحدهای مسکن مهر این شهر جدید را تا پایان سال جاری، تکمیل و به متقاضیان تحویل دهد و عملیات اجرایی ساخت مترو این شهر را نیز تا پایان سال جاری آغاز کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ساخت و تکمیل واحدهای مسکونی در شهرهای جدید همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های وزارت راه و شهرسازی بوده و در دوره کنونی توجه به این مهم باهدف تعادل بخشی بازار مسکن و خانه‌دار شدن اقشار متوسط و کم‌درآمد در اولویت این وزارتخانه قرارگرفته است.

مسکن مهر پردیس ازجمله پروژه‌های ناتمام مسکن مهر در کشور است که روند ساخت و تکمیل واحدهای آن در دوره کنونی وزارت راه و شهرسازی با شتاب قابل‌ملاحظه‌ای در حال انجام است. در پرونده حاضر به جدیدترین تحولات صورت گرفته پیرامون این موضوع پرداخته‌ایم.

 

ضرورت تأمین زیرساخت پیش از آغاز ساخت واحدهای مسکونی/ وزارت راه و شهرسازی عهده‌دار تعادل بخشی در بازار عرضه و تقاضای مسکن است

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه وزارت راه و شهرسازی به موجب قانون عهده‌دار تعادل بخشی در بازار عرضه و تقاضای مسکن به ویژه برای اقشار متوسط و کم‌درامد جامعه است، گفت: این اقدام نوعی اعتمادسازی به جامعه، سرمایه‌گذاران و سازندگان محسوب می‌شود تا شرایط با دراختیار گذاشتن زمین برایشان آماده شود. در این صورت است که جریان تولید مسکن اغاز و شتاب گرفته و اعتماد لازم پدید می‌آید.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح و کلنگ زنی پروژه های عمرانی پردیس با بیان اینکه یک اهتمام ویژه برای تکمیل مسکن مهر در سطح کشور به ویژه شهرهای جدید آغاز شده است گفت: خوشبختانه امروز شاهد افتتاح بیش از پنج هزار واحد مسکن مهر در پردیس هستیم و در کنار تکمیل واحدها تاکید داریم که باید محیط زندگی برای مردم متبوع باشد.

وی ادامه داد: از این رو احداث سرانه های آموزشی درمانی، فرهنگی، مذهبی را پیش‌بینی کرده‌ایم که برای به سرانجام رساندن آن نیاز به سرمایه گذاری قابل ملاحظه‌ای داریم و این سرمایه‌گذاری‌ها با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب اقدام ملی برای تولید و عرضه مسکن شهری آغاز شده است ادامه داد: سهم شهر جدید پردیس از این واحدها ۱۶ هزار واحد مسکونی است که امروز بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ واحد آن کلنگ زنی می شود و ساخت مابقی هم به محض محوطه سازی ها شروع خواهد شد.

اسلامی درباره افزایش قیمت مسکن دربازار اظهار داشت: تحولاتی که در بازار مسکن رخ می دهد متاثر از بخش مسکن نیست و تحت تاثیر اقتصاد کلان کشور قرار دارد اما ما به موجب قانون باید در بازار مسکن تعادل ایجاد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه وزارت راه و شهرسازی به موجب قانون عهده‌دار تعادل بخشی در بازار عرضه و تقاضای مسکن به ویژه برای اقشار متوسط و کم‌درامد جامعه است گفت: این اقدام نوعی اعتمادسازی به جامعه، سرمایه‌گذاران و سازندگان محسوب می‌شود تا شرایط با دراختیار گذاشتن زمین برایشان آماده شود. در این صورت است جریان تولید مسکن اغاز و شتاب گرفته و اعتماد لازم پدید می‌آید.

اسلامی با تأکید بر ضرورت حمایت از سیاست پابرجایی جریان تولید مسکن در کشور گفت: ما برای کنترل قیمت باید قیمت تمام شده تولید مسکن را کاهش دهیم که برای این مهم لازم است زمین در اختیار سازنده قرار گرفته و شرایط صدور مجوز برای آن تسهیل شود که به این منظور در نیمه دوم اسفندماه سال گذشته وام ساخت مسکن برای سازندگان را که قابلیت انتقال به خریدار را نیز دارد افزایش دادیم.

به گفته وزیر راه وشهرسازی زوج‌های جوان به ویگه خانه‌ اولی‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از این وام ۶۰ تا ۶۵ درصد قیمت مسکن در پردیس را تأمین کرده و خانه‌دار شوند.

وی تاکید کرد: یکی از راه‌های کاهش قیمت مسکن در بازار کاهش قیمت تمام شده تولید است بنابراین اقداماتی هم در راستای کاهش هزینه های ساخت صورت گرفته است.

اسلامی تاکید کرد: قطعا ساختن خانه در بیابان بدون امکانات برای مردم جذاب نیست و مردم هم از آن استقبال نمی‌کنند و به همین دلیل است که به دنبال ساخت واحدهای مسکونی در یک محیط متبوع با امکانات و زیرساخت‌های شهری هستیم ./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح پروژه های عمرانی پردیس:

تکمیل و تحویل واحد‌های باقی مانده مسکن مهر تا پایان امسال تکلیف اساسی ما است/ ماموریت دوم وزارت راه و شهرسازی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در سطح کشور است

محمد اسلامی تکمیل و تحویل واحد‌های باقی مانده مسکن مهر را تکلیف اساسی وزارت راه وشهرسازی در سال جاری دانست و گفت: خوشبختانه در این دوره شاهد فعال شدن بسیاری از پروژه‌های متوقف شده مسکن مهر بودیم که تصمیم داریم این روند را ضمن افتتاح و تحویل واحد‌ها تاپایان سال ۹۸ در سراسر کشور ادامه دهیم و پرونده مسکن مهر را ببندیم.

محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی در مراسم افتتاح و کلنگ زنی پروژه های عمرانی شهر جدید پردیس با بیان اینکه باید در خانه دار کردن مردم اعتقاد راسخ داشنه باشیم گفت: معنای این حرف من صرفا ساخت خانه برای مردم نیست بلکه معنای آن تسهیل گری، ایجاد هماهنگی، اعمال مدیریت و فراهم کردن زمینه خانه دار شدن آن‌ها است.

اسلامی تکمیل و تحویل واحد‌های باقی مانده مسکن مهر را تکلیف اساسی وزارت راه وشهرسازی در سال جاری اعلام کرد و گفت: خوشبختانه در این دوره شاهد فعال شدن بسیاری از پروژه‌های متوقف شده مسکن مهر بودیم که تصمیم داریم این روند را ضمن افتتاح و تحویل واحد‌ها تاپایان سال ۹۸ در سراسر کشور ادامه دهیم و پرونده مسکن مهر را ببندیم.

وزیر راه وشهرسازی آغاز ۴۰۰ هزار واحد مسکونی جدید در سطح کشور را ماموریت دوم این وزارت خانه در حوزه مسکن در سال جاری دانست و گفت: قطعا این اقدام در تعادل بخشی بازار مسکن تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت چراکه جامعه هدف آن اقشار متوسط و کم درآمد هستند که باید خانه دار شدن آن‌ها را طبق الگو‌های تعریف شده در این برنامه تا حد ممکن تسهیل کنیم.

وی تحویل محیط مناسب زندگی به مردم را نکته کلیدی در اجرای این برنامه دانست و گفت: مردم تنها به یک‌سرپناه احتیاج ندارند بلکه تمامی خدمات لازم برای زندگی آن‌ها باید در شهر‌های جدید فراهم شود. 

این مقام مسئول با تاکید بر ضرورت هویت بخشی به شهر‌های جدید بیان کرد: ما باید شخصیت و هویت شهر‌ها را با کمک مردم فراهم و معرفی کنیم.

وی ادامه داد: در این راستا ایجاد اعتماد متقابل بین سرمایه گذاران و سرمایه پذیر امری ضروری است که قطعا در افزایش راندمان اجرای پروژه‌ها نقش موثری خواهد داشت.

اسلامی افزود: برای افزایش جذابیت و راندمان کاری نیاز به ارتقای کیفیت خدمات مدیریتی در این مناطق داریم به گونه‌ای که در نتیجه باعث افزایش سرمایه گذاری در این مناطق شود.

وزیر راه وشهرسازی در پایان ضمن قدردانی از استاندار و دستگاه‌های خدمات را برای همکاری در تکمیل واحد‌های مسکن مهر گفت: در این راستا حمل و نقل درونی و اتصال به پردیس به کلان شهر تهران نیز برای ما در اولویت قرار دارد تا در نهایت شهری فاخر را با محیط و کیفتی مطلوب به شهروندان ارائه دهیم./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

معاون وزير راه و شهرسازي در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی پروژه‌های عمرانی پردیس اعلام کرد:

مشاركت با بخش خصوصی، اولويت اصلی در تكميل خدمات روبنایی و آماده‌سای پروژه‌های مسكن مهر / پرهیز از برجسته‌سازی افتراق بين شهرهای جديد و سايت مسكن مهر

طاهرخانی مشاركت با بخش خصوصي را اولويت اصلي در تكميل خدمات روبنايي و اماده سازي پروژه هاي مسكن مهر اعلام كرد و گفت: پروژه هاي روبنايي افتتاح شده فعلی پردیس نتيجه همين مشاركت با بخش خصوصي است كه بدون استفاده از منابع بخش دولتي تا كنون اجرا و به بهره برداري رسيده است.

حبيب اله طاهرخاني معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد در مراسم افتتاح و كلنگ زني پروژه هاي عمراني شهرجديد پرديس كه با حضور وزير راه و شهرسازي برگزار شد با اشاره به هم‌افزايي شكل گرفته در مجموعه وزارتخانه براي تكميل و بهره برداري از تمامي واحدهاي باقيمانده مسكن مهر كشور بيان كرد: تكميل سايت هاي مسكن مهر اولويت اول شركت عمران در برنامه هاي سال جاري در مجموعه شهرهاي جديد بوده كه قطعا بخش عمده اي از ان به جز واحدهاي معارض دار و يا واحدهايي كه داراي پرونده حقوقي هستند تا پايان امسال به متقاضيان تحويل داده خواهد شد.

طاهرخاني در ادامه تحويل محيط مسكوني مناسب را مهمترين موضوع مورد توجه در فرايند تكميل واحدهاي مسكن مهر دانست و گفت: قطعا تحويل واحدها بدون زيرساخت هاي لازم، خود مقدمه ايجاد بدمسكني خواهد بود كه در صورت بروز در اين حوزه، دولت آغاز كننده آن خواهد بود.

معاون وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنان خود مشاركت با بخش خصوصي را اولويت اصلي در تكميل خدمات روبنايي و اماده سازي پروژه هاي مسكن مهر اعلام كرد و گفت: پروژه هاي روبنايي افتتاح شده امروز نتيجه همين مشاركت با بخش خصوصي است كه بدون استفاده از منابع بخش دولتي تا كنون اجرا و به بهره برداري رسيده است.

اين مقام مسئول با تاكيد براينكه وعده داديم تا در اجراي خدمات روبنايي از دستگاه هاي خدمات رسان عقب نمانيم گفت: امروز ٩٠٠ ميليارد تومان قرارداد مشاركتي با سرمايه بخش خصوصي در پرديس اغاز شده كه تنوعي از مجموعه خدمات درماني، آموزشي، تجاري و فضاي سبز را با خود به همراه خواهد داشت.

وي احتراز از برجسته سازي افتراق بين شهرهاي جديد و سايت مسكن مهر را از ديگر نكات مورد توجه در برنامه اجرايي شركت عمران شهرهاي جديد اعلام كرد و افزود: سايت هاي مسكن مهر زماني قابل استفاده مناسب خواهند بود كه جريان معكوس از شهرهاي موجود به اين سايت ها اتفاق بيفتد، در اين راستا بايد هرگونه اقدام لازم جهت جلب توجه ساكنين به اين نواحي را انجام دهيم.

طاهرخاني با اشاره به موضوع توليد و عرضه ٢٠٠ هزار واحد مسكوني در شهرهاي جديد تا افق ١٤٠٠ بيان كرد: اساس كار ما در اين پروژه مشاركت بخش خصوصي بوده و ديگر نميخواهيم تا در اجراي آن از يك پيمانكار بزرگ دولتي استفاده كنيم.

اين مقام مسئول مكان يابي، استفاده از ظرفيت بخش خصوصي ، تنوع اقشار اجتماعي و رعايت اصول شهرسازي را از مهمترين تفاوت هاي طرح توليد و عرضه مسكن با پروژه مسكن مهر دانست و گفت: قطعا در اين برنامه شاهد افزايش محدوده شهري و توسعه انها نبوده و به دليل جلوگيري از اتلاف منابع از بخش خصوصي استفاده خواهيم كرد، همچنين در اين پروژه محدوديتي براي متراژ و اقشار اجتماعي نداشته و اصول شهرسازي را در اماده سازي و محوطه سازي قبل از اغاز ساخت واحدها به جد رعايت خواهيم كرد./

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس خبر داد:

تکمیل فرآیند تخصیص واحدهای ۶ هزار متقاضی بلاتکلیف پردیس تا پایان خرداد/ آغاز ۹۰۰ میلیارد تومان پروژه روبنایی به صورت مشارکت با بخش خصوصی

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس از تکمیل فرآیند تخصیص واحدهای شش هزار متقاضی بلاتکلیف پردیس تا پایان خرداد خبر داد و گفت: امروز احداث ۹۰۰ میلیارد تومان پروژه روبنایی به صورت مشارکت با بخش خصوصی آغاز شد.

مهدی هدایت، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در مراسم افتتاح وکلنگ زنی پروژه‌های عمرانی این شهر جدید که امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، اعلام کرد: پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی به شرکت عمران شهرهای جدید، تعهد کردیم تا پایان سال ۹۸ تمامی واحدهای باقی مانده مسکن مهر پردیس را به جز معدود پروژه‌هایی که دارای مشکل حقوقی بودند و یا پس از چند سال توقف مجددا فعال شدند، با همکاری همه مجموعه‌های ذی‌ربط به متقاضیان تحویل دهیم.  

هدایت ادامه داد: در چندماه گذشته ۳ هزار فرآیند تخصیص واحد برای ۳ هزار نفر از مجموع حدودا ۶ هزار نفری که تاکنون موفق به انجام تخصیص واحد نشده بوده و بلاتکیف بودند، انجام شده و طبق برنامه‌ریزی مابقی این تعداد نیز تا پایان خردادماه تخصیص واحد خواهند شد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با بیان اینکه تاکنون ۵۲ هزار قرارداد ۵ برگی به متقاضیان مسکن مهر این شهر جدید تحویل داده شده است، گفت: در حال حاضر تمامی پروژه‌های پردیس که از سوی قرارگاه خاتم الانبا و چه از سوی مجموعه راهسازی ایران فعال بوده و قرار است تا پایان سال ۹۸ بخش عمده‌ای از پروژه‌های آماده‌سازی در این منطقه تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین اضافه کرد: پروژه متروی پردیس نیز در سال جاری از سوی مجلس شورای اسلامی در ردیف بودجه قرار گرفت و نقشه‌های اجرایی آن در حال حاضر توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا در حال نهایی شدن بوده و عملیات اجرایی آن تا پایان سال آغاز خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود از اخذ مجوز ساخت تصفیه خانه شماره ۲ پردیس خبر داد و گفت: تلاش داریم تا در کنار تحویل واحدهای مسکن مهر، پروژه‌های روبنایی را نیز تکمیل و به افتتاح برسانیم. در این راستا می‌توان گفت که تا امروز حجمی مانند مجموعه پروژه‌های روبنایی امروز با ارزش ۹۰۰ میلیارد تومان به طور همزمان آغاز نشده بود که خوشبختانه در این مراسم شاهد عملیاتی شدن آن هستیم.

هدایت ادامه داد: ساخت مراکز محلات در تمامی فازهای مسکن مهر از اولویت‌های برنامه‌های امروز شرکت عمران شهرهای جدید است، چراکه علاوه بر افزایش سطح خدمات رسانی به شهروندان، می‌توانیم از محل مشارکت ساخت واحدهای تجاری، در تامین خدمات سایت‌های مسکن مهر از آن کمک بگیریم.

 

وی در ادامه از خرید نصبیات واحدهای مسکن مهر با سازوکار قانونی و همکاری پیمانکاران در این دوره خبر داد و گفت: خوشبختانه طی چند ماه گذشته نه تنها موفق شدیم کسری واحدهای مسکن مهر پردیس را جبران کنیم، بلکه پروژه‌های مسکونی جدیدی را نیز در این شهر جدید اغاز کردیم که امروز شاهد کلنگ زنی ۷ هزار و ۶۳۵ واحد آن با حضور وزیر راه و شهرسازی خواهیم بود.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ مشکل شناسایی نشده و بدون برنامه‌ای در شهر جدید پردیس وجود ندارد، گفت: تصویب آیین‌نامه اجرایی برای استفاده از ردیف‌های طرح شده در لایحه بودجه برای تکمیل مسکن مهر، تشکیل ماهانه جلسه شورای مسکن با حضور دستگاه‌های خدمات‌رسان و همچنین تشکیل کمیته تامین مالی پروژه‌های مسکن مهر پردیس به صورت هفتگی مهم‌ترین نیازهای این شهر جدید است که از وزیر محترم راه و شهرسازی درخواست داریم‌ آن‌ها را بررسی و پیگیری کنند.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

با حضور وزير راه و شهرسازي انجام شد:

افتتاح بيش از پنج هزار واحد مسكن مهر شهر جديد پرديس با حضور وزیر راه و شهرسازی/ بهره برداري از هفت پروژه روبنايي در شهر جديد پرديس

مراسم افتتاح و كلنگ زني پروژه هاي عمراني شهر جديد پرديس امروز با حضور وزير راه و شهرسازي انجام شد.

مراسم افتتاح و كلنگ زني پروژه هاي عمراني شهر جديد پرديس امروز ٧ ارديبهشت ماه با حضور محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي، محسني بند پي استاندار تهران،حبيب اله طاهرخاني معاون وزير و مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و ساير مقامات منطقه اي و شهرستاني برگزار شد.

در اين مراسم ٥ هزار و ٢١٧ پروژه مسكن مهر به تفكيك ٢ هزار و ١٨٢ واحد در فاز ٨، يكهزار و ٩٤٧ واحد در فاز ١١، ١٨٤ واحد در فازهاي ٥ و ٩ جديد و ٩٠٤ واحد در فاز ٩ قديم افتتاح و مراكز آموزشي ١٠ كلاسه شهيد عقدا، ١٦ كلاسه زكرياي رازي، ١٤ كلاسه ابن سينا، ١٠ كلاسه ابوريحان، ١٠ كلاسه خوارزمي، ١٠ كلاسه فارابي و همچنين يك مركز درماني جمعا به ارزش ٦١٢ ميليارد ريال به بهره برداري خواهد رسيد.

در اين مراسم همچنين ٧ هزار و ٦٣٥ واحد از برنامه توليد و عرضه مسكن به دو روش مشاركت در ساخت و مشاركت در محله سازي با حضور وزير راه و شهرسازي كلنگ زني و عمليات اجرايي سه مركز محله سهند، دنا و جنوب دره آرا با رقم سرمايه گذاري ٩ هزار ميليارد ريال آغاز خواهد شد./

.................................................................................................................................................................................................................................................................................

.گزارش تصویری از افتتاح بيش از پنج هزار واحد مسكن مهر شهر جديد پرديس با حضور وزیر راه و شهرسازی