شناسهٔ خبر: 66921 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر تصریح کرد:

بزرگ‌ترین امتیازات بنادر بزرگ انتقال کالا از طریق ریل است / نقش به‌سزای تفاهمنامه‌های حمل و نقلی بین ایران و ترکیه در توسعه کریدور خلیج فارس – دریای سیاه

محمدعلی حسن‌زاده حسن‌زاده گفت: در بحث افزایش سهم ریل سازمان بنادر و دریانوردی هم یک تکلیف قانونی و هم یک تکلیف سازمانی دارد تا بتواند سهم قابل توجهی از بار با ریل به بندر یا از آن خارج شود.

محمدعلی حسن زاده، عضو هیات مدیره و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در زمینه برگزاری مانور ریل – بندر در بندر شهید رجایی اظهار کرد:  افزایش سهم ریل، سازمان بنادر و دریانوردی جدا از یک تکلیف قانونی، یک تکلیف سازمانی دارد. با توجه به مزیت بهره‌گیری ریل یکی از بزرگ‌ترین امتیازات بنادر بزرگ این است که بتوانند سهم قابل توجهی از بار را با ریل به بندر وارد یا از آن خارج کنند.

وی ادامه داد: در همین خصوص با هماهنگی‌های صورت گرفته با راه‌آهن شاهد اتفاقات خیلی خوبی در این حوزه هستیم. مدیریت ریلی داخل بندر به سازمان بنادر و دریانوردی گذاشته و در همین خصوص بابت قانون تکلیفی سازمان به دنبال ایجاد استانداردها و معیارهای جهانی در این زمینه هستیم.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: با توجه به این موضوع و لازمه آن در کشور مانور بندر – ریل در راستای ایجاد ظرفیت‌های افزایش بارگیری کالا به ریل یا تخلیه برگزار شد تا در ادامه بتوان سنجشی هم روی ظرفیت‌های بندر، راه‌اهن، گمرک و شرکت‌های غیردولتی داشته باشیم.  خوشبختانه در بحث هماهنگی و شناسایی چالش‌ها به عنوان بخشی از اهداف مانور کار به خوبی پیش رفت تا نقاط ضعف و قوت شناسایی شود.

حسن زاده تصریح کرد: با نگاه ویژه روی موضوع انتقال بار از ریل به بندر یا برعکس سازمان بنادر برای ترغیب صاحبان کالا مشوق‌های لازم را در تعرفه‌ها در نظر گرفته که می‌تواند نقش به‌سزایی در ترغیب جهت بهره‌گیری از این موضوع در بحث حمل و نقل ترکیبی و چند وجهی باشد. سازمان بنادر به دنبال توسعه هرچه بیش‌تر بحث ریلی در بندر شهیدرجایی و دیگر بنادر بزرگ کشور بوده و اقدامات و کارهای مطالعاتی در این زمینه در حال انجام است.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه درخصوص تفاهمنامه های امضا شده در ابعاد مختلف حمل و نقل در هشتمین اجلاس کمیسیون حمل و نقل ریلی ایران و ترکیه،‌ با تاکید بر نگاه ویژه در بحث ارتباطات بندری اظهار کرد: بدون شک تفاهمنامه‌های امضا شده بین دو کشور در ایجاد ظرفیت‌های توسعه حمل و نقل ترکیبی به خصوص در کریدور خلیج فارس – دریای سیاه نقش بسزایی خواهد داشت. این تفاهمنامه‌ها می‌تواند زمینه‌ساز رسیدن بار به اروپا بوده و نقش مهمی را در این مسیر توسعه‌ای در بالا بردن حجم بار ایفا کند.

معاون معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی در بحث توسعه ریل بندر چابهار که وزیر راه و شهرسازی تاکید ویژه‌ای روی آن داشته و آن را یکی از مباحث مهم توسعه‌ای این بندر اقیانوسی دانسته، اظهار کرد: طبق تاکید مقام عالی وزارت و همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کارهای مطالعاتی توسط گروه مشاوران تا پس از اتمام و تصویب اقدامات مربوطه پیگیری شود. بدون شک بحث توسعه شبکه ریلی چابهار و اتصال آن به ایرانشهر و زاهدان یکی از مباحث مهم در توسعه این بندر بوده که اگر این امر محقق نشود و اتفاق نیفتد نمی‌توان از مزایای بندر چابهار در حوزه ریل بهره برد.