شناسهٔ خبر: 66929 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه‌ گیلان خبر داد:

اضافه شدن دو پرواز به پروازهای هفتگی فرودگاه رشت/برقراری مجدد پرواز عتبات در اواخر اردیبهشت ماه

فرودگاه رشت مدیرکل فرودگاه گیلان از افزایش پروازهای این فرودگاه به مقاصد مشهد و بندرعباس خبر داد.

غلامرضا کریم‌اقایی، مدیرکل فرودگاه گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از اضافه شدن دو پرواز به پروازهای هفتگی فرودگاه سردار جنگل رشت خبر داد و گفت: از تاریخ ۸ اردیبهشت ماه، پرواز‌های رشت-مشهد افزایش یافته و ۴ سورتی پرواز در روزهای یکشنبه، دوشنبه، چهارشنبه و پنج‌شنبه توسط شرکت‌های هواپیمایی کاسپین و وارش در این مسیر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین دو سورتی پرواز هفتگی نیز به مقصد جزیره کیش، در روزهای یکشنبه و چهارشنبه به مقاصد پروازی فرودگاه سردار جنگل رشت اضافه شده است. این پروازها توسط هواپیمایی وارش انجام می‌شود. 

کریم‌آقایی با بیان اینکه پیش از این نیز پروازهایی به مقاصد کیش و مشهد در فرودگاه رشت وجود داشت، گفت: با اضافه شدن این پروازها، تعداد پروازهای هفتگی فرودگاه سردار جنگل رشت به ۹۰ سورتی رسید.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر، آسمان، ايران‌اير تور، كيش‌اير، کاسپین، وارش و کارون در فرودگاه سردار جنگل رشت فعال هستند و پروازهایی به مقاصد تهران، بندرعباس، مشهد، کیش، عسلویه، اهواز، شیراز، اصفهان، تبریز و قشم برقرار است.

مدیرکل فرودگاه گیلان در ارتباط با پروازهای خارجی این فرودگاه نیز گفت: پروازهای خارجی فرودگاه رشت به صورت فصلی و در دو بازه نوروز و تابستان، به مقاصد گرجستان و شهرهای ترکیه برقرار است. به عنوان مثال در ایام نوروز امسال پروازهایی به مقصد ازمیر در فرودگاه رشت فعال بود.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۷ یک پرواز هفتگی به مقصد عتبات عالیات در فرودگاه سردار جنگل رشت وجود داشت که در نیمه دوم سال به علت وضعیت اقتصادی کشور، متوقف شد. اما برای برقراری مجدد این پرواز در اواخر اردیبهشت امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

کریم‌آقایی در پاین گفت:  فرودگاه رشت از زیرساخت‌های عملیاتی خوبی برخوردار است و آمادگی پذیرش پروازهای داخلی و بین المللی را در تمام ساعات شبانه روز دارد.

نصب و راه‌اندازی سامانه سرويس خودکار اطلاعات فرودگاهي در فرودگاه رشت

در تحولی دیگر، سامانه جدید سرویس خودکار اطلاعات فرودگاهی با عنوان Farid ATIS توسط متخصصان الکترونیک واحد نصب و نگهداری اداره مهندسی تجهیزات ارتباطی اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی با همکاری کارشناسان فرودگاه رشت نصب و راه اندازی شد.

سامانه جدید سرویس خودکار اطلاعات فرودگاهی  در این فرودگاه به منظور ارتقای سرویس های هوانوردی منطبق با الزامات و مستندات ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) و افزایش ضریب ایمنی ترافیک هوایی با برقراری بسترهای لازم دیتا و شبکه در فرودگاه رشت نصب شد.  

از جمله مزایای این سامانه می توان به بومی بودن فناوری ساخت آن، صرفه جویی ارزی، دریافت اطلاعات هواشناسی METAR و SPECI از بستر شبکه AFTN و تهیه و ارسال خودكار پیام ATIS به فرستنده پس از پردازش های لازم، سادگی نگهداری از سیستم، به روز بودن اطلاعات، افزایش کیفیت پخش اطلاعات هوانوردی، کاهش خطای انسانی، کاهش حجم کاری همکاران کنترل ترافیک هوایی و کاهش خطای شنیداری خلبان اشاره کرد.

اطلاعات مورد استفاده در این سامانه جهت انتشار بدون وقفه شامل اطلاعات ثابت فرودگاه شامل نام فرودگاه، اطلاعات باند و فرکانس و طرح های تقرب و سپس اطلاعات هواشناسی روی ATIS بارگذاری می شود.هنگامی که خلبان گیرنده خود را برروی فرکانس تعیین شده تنظیم کند، می تواند این اطلاعات ضبط شده را به صورت شنیداری دریافت و بدون اتلاف وقت و مکالمه اضافه آخرین داده های هوانوردی فرودگاه را جهت ادامه سیر پروازی به کار گیری کند.