شناسهٔ خبر: 66951 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

در نشست ارزیابی اولین مانور ریلی کانتینری در بندر شهید رجایی اعلام شد؛

راه اندازی قطار برنامه‌ای به عنوان رویکرد آتی در توسعه حمل ریل پایه/ لزوم افزایش سهم ریل در ترافیک بندری

جلسه مدیرکل امور لجستیکی سازمان بنادر گفت: سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال افزایش سهم ریل در ترافیک بندری است؛ چراکه هزینه‌های ناشی از سوخت، تلفات جانی و زیرساخت‌ها در حمل جاده‌ای، این ضرورت را بیش از پیش کرده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو سرایی در نشست اختتامیه و ارزیابی مانور ریل -  بندر، از احصای مشکلات حمل ونقل کانتینری از طریق راه آهن در سه بخش زمان، هزینه مضاعف و مشکلات عمومی خبر داد.

مدیرکل امور لجستکی سازمان بنادر، تاخیرات در هماهنگی‌های توزین کانتینرهای ریلی در بندر ؛ زمان بر بودن اسکن کانتینرهای ریلی؛ غیرسیستمی بودن فراخوان دیزل و واگن و همچنین خواب واگن در پایانه‌های اختصاصی ریل بندر از مهم‌ترین مشکلات و چالش‌های زمانی این مانور قلمداد می‌شود.

به گفته سرایی، هزینه پارکنیگ برای باسکول؛ هزینه جابه جایی کانتینر برای انجام فرایندهای توزین ارزیابی ایکس ری و هزینه جابه جایی کانتینر از محوطه‌های اختصاصی به محوطه ریلی، از جمله مشکلات حمل ریلی در بندر محسوب می‌شود.

سرایی افزود: بخش نامه‌های متعدد وزارت صنعت، معدن و تجارت و بدهکاری صاحبان کالا، مهم ترین مشکلات حوزه عمومی حمل و نقل ریلی در بنادر به شمار می‌آید.

مدیرکل امور لجستیکی سازمان بنادر در تشریح دستاورد‌های مانور ربلی کانتینری گفت: ایجاد پنجره زمانی برای اسکن کانتینرهای ریلی، تخصیص خط جداگانه برای کشنده‌های حامل کانتینرهای ریلی، ایجاد فضایی برای انجام تشریفات گمرکی درب خروج، نصب نرم افزار رایتیک برای کارگزارهای ریلی و تشکیل مرکز هماهنگی حمل ریلی، به عنوان دستاورد‌های مانور ریلی کانتینری در بندر شهید رجایی احصا شد.

سرایی  راه‌اندازی قطار برنامه‌ای، استفاده از ماینفست ریلی و به کارگیری اپراتور واحد ریلی و بندری را از مهم‌ترین برنامه‌های آتی برای توسعه حمل و نقل ریلی در بنادر کشور عنوان کرد.