شناسهٔ خبر: 67052 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

قرقیزستان می‌تواند از ظرفیت‌های بنادر ایران استفاده کند/ تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور ایران و قرقیزستان

جلسه محمد اسلامی در دیدار با معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان با اعلام اینکه کمیسیون مشترک دو کشور ایران و قرقیزستان به زودی تشکیل می‌شود، گفت: قرقیزستان می‌تواند از ظرفیت‌های تمامی بنادر ایران در چارچوب‌های مشخص، استفاده کند. هیأت‌های کارشناسی قرقیزستان در این زمینه با سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کنند و در اجلاس پیش‌رو، در مورد زمینه‌های همکاری تصمیم‌گیری شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی کشورمان عصر امروز ۱۴ اردیبهشت ماه به درخواست نوران نیاز علی‌یف معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان و هیات همراه در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی دیدار و گفت‌وگو کرد.

اسلامی در این دیدار با اعلام این مطلب که ایران و قزقیزستان فعالیت‌های متنوعی در زمینه تجاری و اقتصادی با یکدیگر داشته‌اند که باید گسترش یابد، بر تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور تاکید کرد و گفت:  ایران و قرقیزستان مسایل گوناگوی را در تفاهم نامه‌های گوناگون با یکدیگر توافق کرده‌اند که برخی از آنها به امضای سند رسیده است که در کمیسیون مشترک دو کشور که به زودی تشکیل می‌شود به بحث و تبادل نظر گذاشته خواهد شد.

امضای ۲۰ سند همکاری بین ایران و قرقیزستان

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه از زمان واگذاری مسئو.لیت کمیسیون مشترک به وزارتخانه‌های راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و حمل و نقل و راه قرقیزستان ۲۰ سند همکاری امضا کرده‌اند، افزود: زمینه های فراوانی برای همکاری دو کشور وجود دارد و شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران فرصتی مناسب برای گسترش همکاری های دو کشور است.

اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در زمینه بنادر با قرقیزستان فعالیت داشته باشد.

عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با اعلام اینکه به زودی از سوی ایران تاریخی برای تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور ایران و قرقیزستان اعلام می‌شود، گفت: قبل از برگزاری کمیسیون مشترک، تجار و بازرگانان دو کشور با هم مذاکراتی داشته باشند تا سرفصل‌های همکاری دو طرف در مذاکرات مشخص شود. انتظار می رود تا در زمان تشکیل کمیسیون مشترک دو کشور، با مذاکراتی که تجار دو کشور داشته اند شاهد امضای قراردادهایی در زمینه های مختلف باشیم.

بخش خصوصی عامل تحرک بخشیدن به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی

وزیر راه و شهرسازی کشورمان با تاکید بر این مطلب که عامل تحرک فعالیت‌ها در جمهوری اسلامی ایران، بخش خصوصی است، اعلام کرد: قبلا توافقاتی بین دو کشور انجام شده است که بخشی از آنها عملیاتی نشدند. به همین دلیل نیاز است تا هیات‌های دو کشور قبل از تشکیل کمیسیون مشترک سرفصل های همکاری را که می‌تواند به عقد قرارداد منجر شود، در دیدارهای مختلف نهایی کنند.

توانمندی ایران در زمینه‌های راهسازی و تولید انبوه مسکن

وی افزود: شرکت‌های قدرتمندی در ایران وجود دارد که تجارب فراوانی دارند. در حال حاضر شرکت‌های عمرانی که می‌توانند زیرساخت‌هایی همچون راه، راه آهن، پل،‌ فزرودگاه و... بسازند یا شرکت‌هایی که تولید انبوه مسکن داشته باشند و یا شرکت‌هایی که در زمینه فعالیت های فنی و مهندسی در قرقیزستان فعالیت داشته باشند، برای همکاری با آن کشور آمادگی کامل دارند.

اسلامی در ادامه با یادآوری اینکه قدرت های استکباری در تلاش برای تضعیف کشورهای منطقه و از جمله ایران هستند، گفت: به رغم تحریم ها و رایزنی های استکبار، جمهوری اسلامی ایران رشد کرده است.

وی گفت: اراده رهبران دو کشور دوست، جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان، توسعه تبادلات و تجارت بوده است که اینها در سایه تعامل بین دو کشور تداوم می یابد و در اراده رهبران دو کشور است.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش تجارت با جمهوری قرقیزستان، اعلام کرد: جمهوری قرقیزستان می‌تواند از ظرفیت های تمامی بنادر ایران در چارچوب های مشخص شده، استفاده کند. هیات های کارشناسی قرقیزستان می‌توانند در این زمینه با سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو کنند و در اجلاس پیش رو، در مورد زمینه‌های همکاری تصمیم‌گیری شود.

تردد جاده‌ای ایران در مرزهای قرقیزستان تسهیل شود

اسلامی همچنین در بخشی از گفت‌وگوی خود با معاون اول وزیر خارجه جمهوری قرقیزستان، خواستار ایجاد تسهیلاتی برای تردد جاده‌ای ایرانیان از مرز قرقیزستان شد و گفت: بخشی از کامیون داران ما به مدت ۴۰ روز در مرز کشور قرقیزستان با مشکلاتی مواجه بودند که انتظار داریم تا این قبیل از مشکلات با سرعت حل و فصل شود. بخش حمل و نقل جاده‌ای باید از سوی طرف‌ها تسهیل شود.

وی رفت و آمد هیات‌های ایرانی و قرقیزستانی دو کشور را برای درک و شناخت ظرفیت‌های طرفین به منظور همکاری‌های آتی و گسترش آن موثر دانست و افزود: رفت و آمدهای دو طرف موجب تحکیم روابط و دوستی‌های دوجانبه می‌شود. ما برای کشور قرقیزستان احترام فراوانی قائل هستیم و معتقدیم که پتانسیل روابط تجاری دو کشور فراتر از چند میلیون دلار است. آمادگی برای ارتقای روابط همه جانبه اقتصادی،‌ بازرگانی، علمی، فنی و فرهنگی وجود دارد.

اسلامی همچنین با اعلام اینکه بحث اوراسیا بحث مهمی است، بیان کرد: بحث اوراسیا، شتاب دهنده است و ما می‌توانیم در قالب ظرفیت اوراسیا به تعاملات سرعت بدهیم.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان همچنین در خصوص بررسی درخواست معاون اول وزیر خارجه قرقیزستان درباره صدور روادید به مدت شش ماه برای رانندگان ماشین‌های سنگین که از ایران عبور می‌کنند، قول همکاری و مساعدت در چارچوب  کمیسیون مشترک کنسولی، مرزی و گمرکی داد.

اسلامی همچنین با اعلام اینکه بنادر جمهوری اسلامی ایران ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری ۲۵۰ میلیون تن کالا در سال را دارد خواستار همکاری دو کشور در زمینه بنادر شد.