شناسهٔ خبر: 67114 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

فرودگاه‌های کشور در مدار توسعه

فرودگاه مهرآباد هواپيما توسعه فیزیکی، نوسازی و بهسازی، خرید و نصب تجهیزات و سامانه‌های پیشرفته، تجهیز ناوگان هوایی و افزایش ظرفیت جابه‌جایی بار و مسافر از مهم‌ترین اقدامات توسعه‌ای است که فرودگاه‌های کشور در سال‌های اخیر در پیش گرفته‌اند؛ روندی که با ورود به سال "رونق ملی" توسط دولت تدبیر و امید با جدیت بیشتر و پرشتاب دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرودگاه‌ها از با ارزش‌ترین زیرساخت‌های جوامع محسوب شده و به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های مختلف، در رشد اقتصادی و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند. در واقع اهمیت فرودگاه‌ها در دنیای امروز به حدی است که کارشناسان حوزه حمل‌ونقل هوایی، فرودگاه‌ها را لکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف می‌کنند و وجود آن را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ پایدار می‌دانند.

توسعه فرودگاه‌ها دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی، زیست‌محیطی و رفاهی قابل‌توجهی است که ازجمله آن می‌توان به جذب توریسم، ایجاد فرصت‌های شغلی، تأمین حمل‌ونقل سریع و ایمن، دسترسی آسان به محصولات، آسودگی بیشتر برای مسافران و حفاظت از محیط‌زیست اشاره کرد. ازآنجایی‌که فرودگاه‌ها نقش به سزایی در پیشرفت و توسعه کشورها دارند، توسعه همه‌جانبه آن‌ها همواره از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این بخش برخی از مهم‌ترین اخبار توسعه فرودگاه‌های کشور از ابتدای سال جاری در قالب یک پرونده منتشر می‌شود.

 

توسعه فرودگاه بندرعباس موجب رونق و تسريع در خدمات فرودگاهی میشود

معاون عمراني استاندار هرمزگان در جريان بازديد از پروژه‌های در دست اجرای فرودگاه بندرعباس توسعه و گسترش فعاليت‌های اين فرودگاه را موجب رونق و تسريع در خدمات فرودگاهی دانست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی فرودگاههای استان هرمزگان، رضا مدرس در جریان بازدید از پروژه‌های فرودگاه بندرعباس، ضمن قدردانی از تلاشهای انجام شده، گفت: بهرهبرداری هرچه سریعتر از پروژههای فرودگاه باعث رونق و تسریع در خدمات فرودگاهی به مسافران و بازرگانان خواهد شد.

وی پس از بازدید از پاویون جدید، تجهیزات فرودگاهی و پروژههای عمرانی در حال اجرای فرودگاه در نشستی با مدیرکل، معاونان و مسئولان اداره کل فرودگاههای استان با مثبت و چشمگیر ارزیابی کردن پروژههای بهسازی اجرا شده و در حال اجرای فرودگاه بندرعباس و بهبود خدماترسانی در آن بر لزوم تسریع در اتمام پروژهها تاکید کرد.

گفتنی است؛ بازدید معاون عمراني استاندار هرمزگان سهشنبه، ۱۰ اردیبهشت، انجام شد.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

تاکيد مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران بر تسريع در اتمام پروژه‌های فرودگاه سقز

رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران در نشستی با راهبر عمليات فرودگاهی، نماينده مردم سقز و مدير فرودگاه سنندج بر پيگيری در اتمام هرچه سريع تر پروژه‌های فرودگاه سقز تاکيد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، محسن سیف زاده، مدیر فرودگاه سنندج به برگزاری جلسه ای برای هماهنگی در انجام پروژه های فرودگاه سقز اشاره و عنوان کرد: در این جلسه که ۱۴ اردیبهشت در دفتر رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد، سیاوش امیرمکری پس از استماع گزارش روند اجرای پروژه های فرودگاهی سقز بر اتمام هرچه سریع تر این طرح ها تاکید کرد.

سیف زاده افزود: رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در این نشست خبر داد که پس از ماه رمضان از پروژه های فرودگاه سقز بازدید می کند.

وی با بیان اینکه اکنون پروژه ساخت ترمینال فرودگاه سقز به پیشرفت ۵۲ درصدی رسیده است، گفت: دیگر پروژه فرودگاه سقز، توسعه عوامل پروازی است که تاکنون تنها سه درصد پیشرفت کرده است.

مدیر فرودگاه سنندج اظهار امیدواری کرد؛ عملیات پروژه های فرودگاهی سقز تا پایان سال ۹۹ به اتمام برسد.

گفتنی است؛ در این نشست محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه و حسین اسفندیاری عضو هیات مدیره و راهبر عملیات فرودگاهی نیز حضور داشتند.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرکل فرودگاه‌های کرمان خبر داد:

تسریع در انجام پروژه‌های فرودگاه کرمان با حمایت شرکت فرودگاه‌ها

مديرکل فرودگاههاي استان کرمان در حاشيه بازديد عضو هيات مديره و راهبر عمليات فرودگاهی گفت: با انجام اين بازديد تعدادی از مشکلات موجود در پروژههای فرودگاه کرمان بررسی و تصميمات لازم برای رفع آنها و تسريع اجرای پروژهها گرفته شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، علی قاسمزاده گفت: اکنون در فرودگاه کرمان چندین پروژه بزرگ شامل احداث باند، توسعه ترمینال داخلی، ساخت دیوار حفاظتی و بهسازی کلی فرودگاه در حال اجرا است و آقای اسفندیاری، عضو هیات مدیره و راهبر عملیات فرودگاهی، به همراه آقای زحمتکشان، سرپرست عمران و توسعه فرودگاهها و تعدادی از کارشناسان این اداره کل، ۱۰ اردیبهشت، به منظور نظارت و کنترل پروژههای مذکور به بازدید از آنها پرداختند.​

وی با اشاره به اینکه اسفندیاری و گروه همراه در بدو ورود به فرودگاه کرمان از پروژه توسعه ترمینال داخلی بازدید کردند، گفت: پس از این بازدید به سرعت جلسهای با حضور کارفرما، پیمانکار و مشاور تشکیل شد و موارد و مسائل مورد نظر به بحث گذاشته شد و تصمیماتی برای رفع آنها گرفته شد.

قاسمزاده ادامه داد: بازدید بعدی مربوط به پروژه ساخت باند جدید بود که با حضور پیمانکار و مشاور انجام شد و در مورد رفع مسائل مربوط به این پروژه نیز دستوراتی صادر شد.

وی با اشاره به اینکه راهبر عملیات فرودگاهی در مورد عملیات ساخت دیوارهای حفاظتی فرودگاههای کرمان، بم و جیرفت نیز دستوراتی داده است، گفت: همچنین با توجه به اینکه سامانه کمک ناوبری DVOR فرودگاه کرمان در محور باند جدید قرار گرفته است آقای اسفندیاری برای جابجایی هرچه سریعتر این سامانه تصمیماتی را اتخاذ کرد.

مدیرکل فرودگاههای استان کرمان در پایان در مورد فواید این بازدیدها گفت: این بازدیدها کمک بسیار زیادی به حل مسائل و مشکلات و تسریع در اجرای امور میکند و به طوری که در همین بازدید همانطور که اشاره شد با انجام مذاکره و تصمیمات گرفته شده بر اساس آن، تعدای از مشکلات موجود بزودی رفع میشود و این موجب سرعت گرفتن کار و افزایش کیفیت و بهبود روند آنها خواهد شد.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل خبر داد:

افتتاح ترمینال جدید فرودگاه اردبیل در تیرماه/ بهسازی ترمینال فرودگاه پارس‌آباد مغان

مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل از اتمام احداث ترمینال جدید فرودگاه اردبیل و افتتاح آن در تیرماه خبر داد.

سید فخرالدین هاشمی، مدیرکل فرودگاه‌های استان اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به اتمام عملیات احداث ترمینال جدید فرودگاه اردبیل گفت: این ترمینال تير ماه، همزمان با سفر رييس جمهور به استان اردبيل افتتاح می‌شود.

هاشمی با اشاره به مساحت ۸۱۰۰ متر مربعی این ترمینال افزود: این ترمینال به طور تقریبی ظرفیت پذیرش ۱۰۰۰ نفر و یا ۴ هواپیمای متوسط به صورت همزمان را دارد

وی ادامه داد: احداث این ترمینال از سال ۹۱ آغاز شده و ۶۰ میلیارد تومان هزینه داشته است. هرچند ارزش فعلی این ترمینال در حدود ۲۴۰ میلیارد تومان است.

به گفته هاشمی ترمینال جدید فرودگاه اردبیل برای برقراری پروازهای داخلی، بین‌المللی و حج مورد استفاده قرار خواهد گرفت.​

مديركل فرودگاه‌های استان اردبيل با بيان اينكه اكنون از فرودگاه اردبيل به مقاصد تهران، مشهد و عتبات عاليات پرواز انجام می‌شود، گفت: عمليات بهسازی باند ۱۵/۳۳ فرودگاه اردبيل به طول ۳۶۰۰ مترمربع به پیشرفت ۳۲ درصدی رسیده كه به ميزان ۱۵۰۰ متر زيرسازی انجام شده است.

وی با بیان اینکه این پروژه از آبان ۹۷ به دلیل برودت هوا تعطیل و هفته گذشته از سرگرفته شد، افزود: امیدواریم که بهسازی باند فرودگاه تا هفته دولت به پیشرفت ۷۰ درصدی برسد.

هاشمی همچنین به بهسازی ترمینال فرودگاه پارس‌آباد مغان اشاره کرد و گفت: این فرودگاه با بهسازی‌ها و استانداردسازی‌های انجام شده برای پروازهای مسافری آماده شد و در حال حاضر نیز بهسازی ترمینال این فرودگاه ادامه دارد.

وی افزود: در حال حاضر دو پرواز هفتگی به مقصد تهران با استفاده از هواپیمای ATR هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در فرودگاه پارس آباد مغان انجام می‌شود.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیر فرودگاه سمنان خبر داد:

پیشرفت ۴۰ درصدی احداث ترمینال جدید فرودگاه سمنان/ برنامه‌ریزی برای تجهیز فرودگاه با تجهیزات پیشرفته‌تر کمک ناوبری

مدیر فرودگاه سمنان از پیشرفت ۴۰ درصدی طرح احداث ترمینال جدید این فرودگاه خبر داد و گفت: در طرح‌های ۵ ساله و ۱۰ ساله، تجهیز فرودگاه با سایر تجهیزات کمک ناوبری دیده شده است.

حسین شجاعی، مدیر فرودگاه سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، از پیشرفت ۴۰ درصدی طرح احداث ترمینال مسافری این فرودگاه خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این ترمینال در دهه فجر به افتتاح خواهد رسید.​

وی ادامه داد: وسعت این ترمینال ۱۵۰۰ متر مربع است که با با احتساب محوطه سازی و تاسیسات به ۲۵۰۰ متر مربع می‌رسد. این ترمینال به صورت استاندارد ظرفیت پذیرایی از ۱۵۰ مسافر در هر پرواز را دارا خواهد بود

شجاعی با اشاره به ظرفیت باند فرودگاه سمنان نیز گفت: باند این فرودگاه با ۳۱۰۰ متر طول و مقاومت ۵۰ امکان نشست و برخاست هواپیمای ایرباس A۳۲۰ را در فرودگاه سمنان فراهم می‌کند. سطوح پروازی فرودگاه نیز به تازگی با ۵۵ عدد چراغ لبه رانوی سیستم پرتابل با فواصل ۱۲۰ متری در دو طرف باند و در ناحیه شولدر، ۱۲ عدد چراغ THR/End در ابتدا و انتهای باند، ۲۰ عدد چراغ TWY Edge در ناحیه تاکسی وی و اپرون و ۸۷ عدد ترانس ایزوله براي تغذیه چراغ های سیستم روشنایی سطوح پروازی پرتابل تجهیز شده است.

وی افزود: همچنین این فرودگاه از سامانه کمک ناوبری NDB/DME بهره می‌برد. البته در طرح‌های توسعه ۵ ساله و ۱۰ ساله تجهیز فرودگاه به سایر تجهیزات کمک ناوبری نیز دیده شده است.

رایزنی برای برقراری پروازهای مسافری

مدیر فرودگاه سمنان در ادامه با اشاره به وجود ترمینال موقت در این فرودگاه گفت: در حال حاضر فرودگاه عملیاتی است و مشکلی برای پذیرش پروازهای مسافری ندارد.

وی ادامه داد: به تازگی مجوز برقراری پروازهای مسافری را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده‌ایم و در حال رایزنی با شرکت‌های هواپیمایی برای برقراری پرواز هستیم.

گفتنی است احداث ترمینال اصلی فرودگاه سمنان، با ۱۰ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، از اردیبهشت سال گذشته کلید خورد و این ترمینال پس از افتتاح جایگزین ترمینال موقت فرودگاه سمنان خواهد شد.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

یک مقام شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد:

تاکید بر اتمام هرچه سریع‌تر ترمینال فرودگاه سمنان و آغاز پروازهای مسافری

عضو هيات مديره و راهبر عمليات فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران بر تکميل هرچه سريع‌تر ترمينال فرودگاه سمنان و آغاز پروازهای آن تاکيد کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران،حسین اسفندیاری در ديدار با نماينده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر بهره برداری هرچه سریع تر از ترمینال در حال ساخت فرودگاه سمنان اظهار امیدواری کرد که با تمهیدات اندیشیده شده هرچه سریع تر شاهد آغاز پروازهای فرودگاه سمنان باشیم.

احمد همتی، نماینده مردم سمنان و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی نیز از تلاش های انجام شده در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برای انجام به موقع و بهره برداری از پروژه های فرودگاه سمنان قدردانی کرد.

گفتنی است، این دیدار دوشنبه، ۹ اردیبهشت، در دفتر معاون عملیات فرودگاهی شرکت انجام شد.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

عضو هيات مديره و راهبر عمليات فرودگاهي شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران مطرح کرد:

تاکيد بر افزايش سرعت عمل و کيفيت مطلوب در اجرای پروژه توسعه ترمينال داخلی فرودگاه مشهد

اسفندياري در بازديد از پروژه در دست احداث توسعه ترمينال داخلي فرودگاه مشهد بر لزوم تسريع در مراحل اجراي اين پروژه تاکيد کرد و خواستار سرعت عمل و کيفيت مطلوبِ کار در عمليات احداث پروژه شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی فرودگاه های استان خراسان رضوی؛ عضو هيات مديره و راهبر عمليات فرودگاهي شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با حضور در فرودگاه مشهد از پروژه طرح توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد بازدید کرد و از نزدیک در جریان روند انجام این پروژه قرار گرفت.​

حسین اسفندیاری در این بازدید گفت: با توجه به موقعیت مشهد مقدس به عنوان بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) و انتخاب آن به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام و استفاده بخشی از زائران آن حضرت از فرودگاه، باید پروژه های در حال اجرای آن هرچه سریعتر تکمیل و به بهره برداری برسد.

وی بر لزوم تسریع در مراحل اجرای پروژه توسعه ترمینال داخلی این فرودگاه تاکید کرد و ضمن بیان توصیه هایی به پیمانکار مربوطه؛ خواستار سرعت عمل و کیفیت مطلوبِ کار در عملیات احداث پروژه شد.

اسفندیاری همچنین از زحمات و پیگیری های مدیران فرودگاه مشهد برای پیشبرد این پروژه و تلاش برای به ثمر رسیدن آن قدردانی کرد.

قاسم زاده مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی در این بازدید، ضمن ارایه گزارشی جامع از روند ساخت و ساز در پروژه طرح توسعه ترمینال داخلی فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد، ابراز امیدواری کرد: این پروژه با حمایت های مورد نیاز و تخصیص اعتبارات لازم در کوتاه ترین زمان ممکن به بهره برداری برسد، تا مسافران و زائران از تسهیلات مطلوب و امکانات بیشتری در بخش پروازهای داخلی بهره مند شوند.

گفتنی است؛ پروژه توسعه ی ترمینال داخلی به مساحت ۲۲ هزار مترمربع و در ۴ طبقه در حال اجرا است.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

در بازديد استاندار خراسان رضوی اعلام شد:

فرودگاه گناباد باعث تحول در توسعه منطقه و امدادرسانی به مردم میشود / فرودگاه گناباد در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد

استاندار خراسان رضوی در جريان بازديد از فرودگاه گناباد گفت: بهرهبرداری از اين فرودگاه باعث تحول در توسعه اقتصادی و همچنين امکان امدادرسانی سريع و آسانتر در صورت بروز بلايای طبيعی به اين شهرستان و شهرهايي که در مجاورت گناباد قرار دارند، خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی فرودگاههای استان خراسان رضوی، علیرضا رزمحسینی در بازدید از فرودگاه گناباد ضمن قدردانی از تلاشهای انجام شده، بر لزوم تسریع در انجام این پروژه تاکید کرد و گفت: احداث فرودگاه در گناباد باعث رونق اقتصادی این منطقه و شهرهای نزدیک به این شهرستان خواهد شد و رفاه حال مردم را در پی خواهد داشت.​

وی افزود: احداث این فرودگاه علاوه بر ایجاد دسترسی برای مردم مناطق کم برخوردار و استفاده آنان از تسهیلات فرودگاه برای سفر آسان به مقاصد خود، باعث تحول در توسعه و همچنین امکان امدادرسانی سریع و آسانتر در صورت بروز بلایای طبیعی به این شهرستان و شهرهایی که در مجاورت گناباد قرار دارند، خواهد شد.

همچنین مديرکل فرودگاههاي خراسان رضوي با بیان اینکه فرودگاه گناباد در دهه فجر امسال به بهرهبرداری خواهد رسید، گفت: ساخت فرودگاه گناباد از سال ۹۰ آغاز شده است و یکی از اهداف مهم آن فراهم کردن بستر امدادرسانی سریع هوایی در این منطقه است چراکه گناباد منطقهای زلزله خیز است.

محمدباقر قاسم‌زاده با بیان اینکه فرودگاه گناباد با مساحت ۲۷۵ هکتار در خارج از شهر گناباد قرار دارد، ادامه داد: هزینه احداث این فرودگاه ۲۰ میلیارد تومان است که تا کنون ۱۳.۵ میلیارد تومان هزینه شده و با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد تا دهه فجر تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه گناباد فقط فرودگاه این شهرستان نیست و میتواند به بیش از یک میلیون نفر در ۱۲ شهر جنوبی خراسان رضوی و شهرهای شمالی خراسان جنوبی خدمت رسانی کند، گفت: فرودگاه گناباد به دلیل شرایط اقتصادی منطقه و کارخانه‌هایی که در آن نواحی احداث شده یا در حال احداث است موتور محرکه خوبی برای رونق اقتصاد آن است و طبق نظر مسئولان منطقه، احتمال تعطیلی و رکود فرودگاه گناباد وجود ندارد و تقاضای لازم برای پرواز وجود دارد.

قاسم‌زاده با تاکید بر اینکه اولویت اتمام پروژه‌های نیمه تمام است و در حال حاضر هیچ‌گونه برنامه‌ای برای احداث فرودگاه جدیدی در خراسان رضوی وجود ندارد، گفت: تعداد، ظرفیت و مقصد پروازهای گناباد بعد از بهرهبرداری تعیین می‌شود و اکنون تصمیمی برای آن گرفته نشده است.

گفتنی است، گناباد از شهرستان‌های جنوبی خراسان رضوی است که در فاصله ۲۷۰ کیلومتری از مشهد و ۲۱۰ کیلومتری بیرجند قراردارد.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرکل فرودگاه مهرآباد:

فرودگاه مهرآباد در تلاش برای رفع موانع نصب سامانه ILS باند ۲۹ راست

مديرکل فرودگاه مهرآباد گفت: سعی کردهايم تا جايی که امکان دارد موانع نصب سامانه ILS باند ۲۹ راست را برطرف کنيم و باقی آن منوط به بررسی بيشتر و تعيين اعتبار خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی فرودگاه مهرآباد، میرسعید صفینیا در نشست  بررسی موانع موجود برای نصب سامانه کمک ناوبری ILS باند ۲۹ راست که ۴ اردیبهشت، با حضور معاون عملیات هوانوردی، مدیر ایمنی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی و دیگر کارشناسان مربوطه در فرودگاه مهرآباد برگزار شد، گفت: در رفع موانع و بهرهبرداری از باند ۲۹ راست، اولویت رعایت انکس و ضوابط جهانی و جلب رضایت فنی سازمان هواپیمایی کشوری خواهد بود.​

وی با اشاره به اینکه این فرودگاه در تلاش است که با عملیاتی کردن باند ۲۹ راست برای بهسازی باند ۲۹ چپ اقدام کند، گفت: مکانیابی نصب سیستم لوکولایزر و گلایدپس را با استاندارد انکسهای ایکائو جانمایی کردهایم و باید تمام موانع از جمله رودخانه کن در انتهای باند رفع شوند.

صفینیا ادامه داد: معاون عملیات هوانوردی در این جلسه موانع موجود و پیشنهادات لازم برای رفع آنها برای تعیین تکلیف و اختصاص بودجه به هیات مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ارسال خواهد شد و در صورت تایید به سرعت وارد مرحله اجرایی خواهیم شد.

گفتنی است، سامانه کمک ناوبری ILS به منظور افزایش توان خلبان برای فرود ایمن در زمان کاهش دید افقی در آب و هوای نامساعد و مهآلود مورد استفاده قرار میگیرد.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان:

افتتاح ترمینال جدید ایرانشهر از جمله مهم‌ترین اقدامات سال ۹۷ بود/ توسعه ترمینال فرودگاه زاهدان در دستور کار است

مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان از افتتاح ترمینال جدید فرودگاه ایرانشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات این اداره در سال ۹۷ یاد کرد و گفت: در سال ۹۸، توسعه ترمینال فرودگاه زاهدان و آغاز طرح‌های پروازی باند دوم این فرودگاه در دستور کار قرار دارد.

حسن اعرابی‌مقدم، مدیرکل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با تشریح اقدامات انجام شده در فرودگاه‌های این استان در سال ۹۷ گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در سال ۹۷، افتتاح ترمینال جدید فرودگاه ایرانشهر است. این ترمینال در ۲۵۰۰ متر مربع مساحت و با هزینه ۱۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومانی احداث شد و ظرفیت فرودگاه ایرانشهر به به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتقا داد.

وی ادامه داد: عملیاتی شدن باند دوم، نصب ساینینگ و عملیاتی شدن سیستم روشنایی باند دوم فرودگاه زاهدان، اخذ اسناد فرودگاه‌های استان و به روز رسانی سیستم روشنایی فرودگاه زابل از جمله دیگر اقدامات اساسی است که در سال ۹۷ در فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان انجام شد.

اعرابی مقدم از شروع عملیات ساخت ساختمان پلیس فرودگاه ایرانشهر، شروع عملیات ساخت ساختمان سپاه فرودگاه زابل، شروع عملیات ساخت مجموعه ورزشی فرودگاه زاهدان، احداث شبکه آبرسانی فضای سبز و اتصال به شبکه پساب شهری، افتتاح مرکز فرعی جستجو و نجات هوایی جنوب شرق کشور برای اولین بار، افزایش ظرفیت انشعاب آب فرودگاههای استان و احداث ایستگاه فشار گاز با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی به عنوان سایر اقدامات انجام شده در فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان در سال ۹۷ نام برد.

مدیر کل فرودگاه‌های‌ استان سیستان و بلوچستان در ادامه به تشریح برنامه‌های در دست اجرا در فرودگاه‌های این استان در سال ۹۸ پرداخت و گفتمطالعه و اجرای توسعه ی ترمینال داخلی کنونی  به مساحت ۴ هزار متر و افزایش به مساحت ۸ هزار متر، پیگیری ساخت برج و تکنیکال بلاک به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع و اجرایی شدن طرح های پروازی سطوح باند جدید از جمله برنامه‌های در دست اجرا در فرودگاه زاهدان هستند.

وی افزود: گازکشی اداره کل و منازل سازمانی ، اجرایی شدن طرح های پروازی باند جدید، نصب چراغ های اپروج باند دوم، رفع موانع پروازی از باند دوم و جابجایی دیوار شرقی و جنوبی فرودگاه زاهدان از دیگر برنامه‌هایی هستند که در سال ۹۸ در دستور کار اداره کل فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیر فرودگاه ایلام خبر داد:

برنامه ريزی برای نصب سامانه جديد کمک ناوبری فرودگاه ايلام در سال جاری

مدير فرودگاه ايلام تکميل ترمينال جديد و نصب سامانه جديد کمک ناوبری DVOR/ DME فرودگاه را از جمله برنامه‌های مهم اين فرودگاه در سال ۹۸ عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، علی متانت با اشاره به نصب سامانه جدید كمك ناوبریDVOR/ DME فرودگاه در سال ۹۸ گفت: در سال جاری تكمیل ترمینال جدید، بهسازی كامل مامورسراها و واحدهای اداری فرودگاه را در برنامه داریم.​

وی اظهار داشت:همچنین پیگیری لازم از اداره كل عمران و توسعه فرودگاه ها در خصوص استریپ سازی باند پروازی فرودگاه، محوطه سازی فرودگاه برای افزایش فضای پاركینگ خودروها به همراه زیباسازی محوطه و فضای جلوی ترمینال جدید و احداث موتورخانه مركزی فرودگاه صورت گرفته است.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرکل فرودگاه مهرآباد خبر داد:شمارش معکوس برای بهرهبرداری از سامانه

مديرکل فرودگاه مهرآباد از اجرای فاز دوم عمليات نصب سامانه سوئيچينگ اين فرودگاه به دست متخصصان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران و فرودگاه مهرآباد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی فرودگاه مهرآباد؛ میرسعید صفینیا با اشاره به اینکه تعویض و نوسازی این سامانه بعد از ۲۵ سال در حال انجام است، گفت: سامانه سوئیچینگ ارتباط بین گیرنده و فرستنده و همچنین مکالمات بین برج مراقبت پرواز و خلبان را برقرار میکند و منجر به تبادل اطلاعات کلامی میشود و فرودگاه مهرآباد به عنوان پرترافیک ترین فرودگاه کشور ملزم بهروزرسانی تجهیزات هوانوردی از جمله سامانه سوئیچینگ است.

وی با بیان اینکه تعویض تجهیزات عملیاتی به صورتی که خللی در عملیات هوانوردی ایجاد نشود کار بسیار فنی و ظریفی است، گفت: در این پروژه اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی به همراه اداره الکترونیک فرودگاه مهرآباد و تعامل و همکاری برج مراقبت مهرآباد با برنامهریزی دقیق عملیات نصب این سامانهها را در سه فاز نصب فرستندهها و گیرندهها و نصب سامانه سوئیچینگ و فاز سوم نصب رک سوئیچینگ و کنسول تکنیکال طراحی شده کرده است.

وی ادامه داد: متخصصان الکترونیک در فاز اول در طول سه هفته کاری موفق به نصب ۱۸ فرستنده برای پشتیبانی از ۹ فرکانس عملیاتی فرودگاه مهرآباد شدند و فاز دوم نیز از ۱۸ فروردین آغاز شده و قرار است در ۲۶ فروردین برای تست و تحویل گارانتی و کارشناسان شرکت خارجی سازنده سامانه تحویل داده شود.

صفینیا با تاکید بر اینکه این یک افتخار برای مهندسی بومی متخصصان داخلی است که بدون هیچگونه وابستگی به شرکت سازنده در حال نصب این سامانه هستند و باعث صرفهجویی ارزی قابل توجهی شده اند، گفت: تمام زیرساختهای نصب سوئیچینگ و پوزیشنهای آن برای تست و تحویل نهایی در حال انجام است و تقریبا ۹۰ درصد کار انجام شده است.

مدیرکل فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه این سامانه تا پایان خرداد ۹۸ عملیاتی میشود، گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در حال انجام است.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرکل فرودگاه گیلان خبر داد:

بهره برداری از سيستم يکپارچه نگهداری پيشگيرانه تجهيزات فرودگاهی در فرودگاه رشت

براي نخستين بار، سيستم تمام الکترونيکی نگهداری پيشگيرانه (PM)تجهيزات فرودگاهی در فرودگاه سردار جنگل رشت به بهره برداری رسيد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی فرودگاه گیلان، غلامرضا کریم آقایی، مدیرکل  فرودگاه گفت: شناسنامه دار کردن تمام تجهیزات فرودگاهی، استانداردسازی فرم های بازدید روزانه و هفتگی، مدیریت سبز در جهت کاهش مصرف کاغذ، امکان گزارش گیری دوره ای به صورت هفتگی، ماهیانه و غیره و همچنین عدم امکان پر کردن فرم های بازدید به صورت غیرحضوری، دارا بودن قابلیت اتصال به هرگونه شبکه اینترانت و اینترنت و امکان گسترش به تجهیزات دیگر واحدهای فرودگاهی همانند تجهیزات الکترونیک و برج مراقبت پرواز از مزایای این سیستم است.

کریم آقایی اضافه کرد: دیزل ها، چیلرها، دیگ ها، پست های برق و تجهیزات موجود در آن، دکل ها، در های اتوماتیک، تسمه نقاله ها، کانترها و ترازوها از جمله تجهیزاتی هستند که در فرودگاه سردار جنگل رشت به سیستم PM مجهز شده است.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

تکميل ترمينال حجاج فرودگاه همدان در سال ۹۸

مدير فرودگاه همدان تکميل و افتتاح رسمي ترمينال حجاج اين فرودگاه را مهمترين پروژه سال ۹۸ عنوان کرد و گفت: ساخت اين ترمينال ۴۵۱۰ مترمربعي تاکنون ۴۵ درصد پيشرفت داشته است.

به گزاش پایگاه خبری وزارت راه .شهرسازی، كلوندي در گفت و گو با روابط عمومي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در معرفي مهمترين اقدامات انجام شده در فرودگاه همدان طي سال ۹۷ عنوان كرد: يكي از مهمترين اقدامات ما در سال ۹۷، پيگيري افتتاح پروژه هاي عمراني بود. از جمله اين پروژه ها مي توان به ساختمان تكنيكال بلاك و برج مراقبت اشاره كرد كه با زيربناي ۲۰۰۰ مترمربع و اعتبار ۶۰ ميليارد ريالي ساخته شده و در انتظار افتتاح رسمي آن هستيم. اين برج ۵۲.۵ متر ارتفاع دارد و مرتفع ترين برج فرودگاهي كشور محسوب مي شود.​

مدير فرودگاه همدان افزود: همچنين سال ۹۷ با اختصاص ۳۰ ميليارد ريال اعتبار محوطه سازي فرودگاه همدان انجام شد. در اين راستا ۱۶ هزار مترمربع آسفالت شد، ۲۰۰۰ مترمربع سنگكاري كف انجام شد و ۵۰۰۰ متر نيز جدول گذاري كرديم. ساخت سردر اصلي فرودگاه با شش ميليارد ريال اعتبار، ساخت پاركينگ مستقبلين با زيربناي ۴۰۰۰ مترمربع و اعتبار چهار ميليارد ريال و نيز بهسازي ساختمان هاي فرودگاه با اعتبار ۳۸ ميليارد ريال نيز انجام شد.

وي همچنين گفت: سال گذشته، ۴۲۰۰ زاير بيت الله الحرام از استان هاي كردستان و همدان از اين فرودگاه اعزام شدند و توانستيم پروازهاي مسير تهران- همدان را برقرار كنیم.

كلوندي مهمترين برنامه مديريت فرودگاه همدان در سال ۹۸ را تكميل و افتتاح رسمي ترمينال حجاج عنوان كرد و افزود: ساخت اين ترمينال ۴۵۱۰ مترمربعي ۴۵ درصد پيشرفت كرده است.

وي همچنين از برنامه ريزي براي برقراري پروازهاي كيش- همدان و مشهد- همدان در نوروز ۹۸ خبر داد.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

پيشرفت ۴۵ درصدي ساخت ترمينال فرودگاه سقز

مدير فرودگاه سنندج از پيشرفت ۴۵ درصدي ساخت ترمينال و ساختمان هاي جنبي فرودگاه سقز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، حسن سيف زاده در گفت و گو با روابط عمومي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با بیان اینکه تمركز اصلي فعاليت هاي ما در سال ۹۷ بر پروژه هاي فرودگاه سقز بود، گفتدر اين  راستا با همكاري ستاد شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران سه مناقصه برگزار كرديم. يكي مناقصه ساخت ترمينال و ساختمان هاي جنبي فرودگاه سقز بود كه تاكنون ۴۵ درصد رشد فيزيكي داشته ديگري مناقصه توسعه باند بود كه زمستان ۹۷ ابلاغ شد و در مرحله تجهيز كارگاه قرار دارد و مناقصه ديگر نيز انتخاب مشاور و ناظر پروژه بود كه با انتخاب مهمترين مشاور مربوط در حال اجراست.​

مدير فرودگاه سنندج همچنین از برنامه ريزي براي تكميل جاده دسترسي فرودگاه سنندج در سال ۹۸ خبر داد و عنوان كرد: بهسازي ديوارهاي حفاظتي فرودگاه و تكميل زهكشي سطوح پروازي و هدايت آب هاي سطحي و نيز افزايش پروازها از ديگر برنامه هاي ما در سال ۹۸ است.

سيف زاده با بيان اينكه اكنون ۱۱ پرواز هفتگي تهران- سنندج برقرار است، گفت: اميدواريم با توجه به وجود تقاضا و فراهم بودن زيرساخت هاي موردنياز شاهد افزايش پروازهاي فرودگاه و نيز برقراري مجدد پروازهاي سنندج- سليمانيه باشيم.

مدير فرودگاه سنندج همچنين گفت: از جمله برنامه هاي اين فرودگاه در ايام نوروز مي توان به زيباسازي محوطه و سالن ترمينال، برپايي سفره هفت سين، پذيرايي و استقبال از مسافران نوروزي، تبليغات محيطي و برگزاري آيين هاي محلي و بومي و همكاري با اداره كل ميراث فرهنگي كردستان در استقرار راهنماي گردشگران در سالن ترمينال اشاره كرد.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

در بازديد اميرمکري از فرودگاه کرمانشاه عنوان شد؛

ضرورت برنامه ريزي براي برطرف کردن تمام کمبودهاي فرودگاه

رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در ادامه بازديدهاي خود از فرودگاه های مراکز استان های سیل زده در جريان نحوه خدمت رساني فرودگاه کرمانشاه به مسافران و نيز امکانات و کمبودهاي فرودگاه قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران، سياوش اميرمکري که به منظور بررسی وضعیت فرودگاه خرم آباد در سیل اخیر به غرب کشور سفر کرده بود، پس از بازدید از این فرودگاه، از راه زمینی به کرمانشاه رفت تا از اقدامات این فرودگاه برای خدمت رسانی به مسافران نیز بازدید کند.

امیرمکری در جريان اين بازديد که ۱۴ فروردين، همزمان با عيد مبعث انجام شد، عنوان کرد: در فرصت کم فراهم شده توانستم بازديدي کامل از حوزه عمليات هوانوردي فرودگاه کرمانشاه انجام دهم و در جريان امکانات و برخي از کاستي ها و کمبودهاي فرودگاه قرار گيرم.


رييس هيات مديره شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران اظهار اميدواري کرد: با توجه به به گستردگي کار و تنوع طرح هاي عمراني اين فرودگاه در سفر بعدي برنامه ريزي دقيقي درباره توسعه فضاهاي پروازي، ادامه طرح هاي در دست اجرا و نيز برطرف شدن کاستي هاي موجود انجام شود.

 این دهمین سفر مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در ایام نوروز محسوب می شود که برای بررسی وضعیت خدمت رسانی به مسافران انجام شد.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

پيشرفت ۹۵ درصدي بهسازي ترمينال خارجي فرودگاه يزد

مديرکل فرودگاه هاي استان يزد با اشاره به رشد مطلوب ۹۵ درصدي ساخت ترمينال خارجي فرودگاه يزد، از آغاز عمليات اجرايي احداث ساختمان تکنيکال بلاک و ايمني زميني در آينده نزديک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس محمدي در گفت و گو با روابط عمومي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با بیان اینکه در يك سال اخير توانستیم ماهانه سه پروژه كوچك و بزرگ را عملياتي كنيم، اظهار داشت: بهسازي ترمينال خارجي در سال ۹۷ به پيشرفت فیزیکی ۹۵ درصدي رسيده است.

وي در معرفي مهمترين برنامه هاي اداره كل فرودگاه هاي يزد در سال ۹۸ نيز گفت: مطالعات احداث ساختمان تكنيكال بلاك و ايمني زميني روبه پايان است و به زودي عمليات اجرايي شروع مي شود.

محمدي همچنين مهمترين برنامه نوروزي اداره كل فرودگاه هاي يزد را نصب المان هاي مرتبط با فرهنگ اهالي استان و اجراي برنامه هاي آييني در استقبال از مسافران عنوان كرد.

مديركل فرودگاه هاي يزد همچنین اظهار اميدواري کرد: در سال ۹۸ نخستين فرودگاه موفق در استقرار سامانه مديريت ايمني (SMS) باشيم.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیر کل فرودگاه‌های فارس خبر داد:

امسال عمليات بهسازی فاز دوم فرودگاه‌های استان فارس آغاز می‌شود

رضا بدیعیفرد گفت: در سال ۹۸ عمليات بهسازی فرودگاههای اين استان در فاز دوم در چندين جبهه کاری و با اعتبار ۲۰۰ ميليارد ریال ادامه خواهد يافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ رضا بدیعیفرد یکی از مهمترین اقدامات در فرودگاه شیراز را ادامه تکمیل پروژه ترمینال بینالمللی خواند و گفت: پوسته ترمینال یعنی نمای چهار طرف و پوشش چهار لایه سقف آن تمام شده است و در حال محوطهسازی در سمت ایرساید و لندساید هستیم که برای اینکار باید حدود ۸۵ هزار مترمکعب شنریزی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه فاز یک بهسازی فرودگاههای استان فارس در ۱۵ جبهه و با اعتبار ۱۰۰ میلیارد ریال به پایان رسیده است، ادامه داد: بهسازی سالن خروجی ترمینال خارجی قدیم فرودگاه شیراز، تکمیل شبکه فاضلاب و ایستگاه پمپاژ و اتصال به فاضلاب شهری، شروع عملیات اجرای احداث ترمینال فرودگاه جهرم با حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی و تکمیل حصارکشی فرودگاههای فسا، داراب و جهرم از جمله آن هستند.

وی در مورد اقدامات انجام شده در حوزه هوانوردی نیز گفت: عملیات پیچیده نصب سامانه مدیریت فرکانس موسوم به سامانه سوئیچینگ، بهسازی برج مراقبت پرواز، پیگیری خرید سامانه رادار MSSR که پس از گذراندن مراحل خرید و انتقال به ایران، اکنون در حال ترخیص از گمرک بندرعباس است تا به استان انتقال دهیم. این رادار در ۲۰۰ کیلومتری فرودگاه و در منطقه تنگریز در ارتفاعات کوه سپید نصب خواهد شد که جاده دسترسی به این منطقه را نیز احداث کردهایم.

بدیعیفرد در بحث تسهیل در روند ورود و خروج مسافران در پروازهای خارجی توضیح داد: برای این کار با هماهنگیهای انجام شده موفق شدیم لیبل ویزا از گذرنامه و مهر گذرنامه را حذف کنیم و با نصب سامانه خودکار عوارض خروج از کشور و ارتقای سیستمهای گذرنامه در این زمینه موجب تسهیل کار مسافران شدهایم.

بدیعیفرد با بیان اینکه در سال ۹۸ عملیات بهسازی فرودگاههای استان فارس در فاز دوم در چندین جبهه کاری و با اعتبار ۲۰۰ میلیارد ریال ادامه خواهد یافت، گفت: ادامه روند تکمیل ساخت ترمینال خارجی، درزگیری سطوح پروازی فرودگاه فسا، نصب و راهاندازی رادار MSSR، نصب سامانه کمک ناوبری DVOR، رفع ایرادات عملیاتی در حوزههای مختلف برای رسیدن به شرایط تمدید گواهینامه فرودگاهی، تدوین نظامنامه امنیتی فرودگاه و پروژه تکمیل و ارتقای سیستمهای دوربین مدار بسته فرودگاه از اقداماتی است که در فاز دوم اجرا خواهیم کرد.

مدیرکل فرودگاههای استان فارس با اشاره به اینکه فرودگاهها در مورد اقدامات نوروزی تابع دستورالعمل ابلاغی از سوی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هستند، گفت: بر اساس دستورالعمل حوزههای بازرگانی و عملیات هوانوردی براساس چک لیستهای آنها اقدام کردیم و با نورپردازی و آراستگی فضای سبز و گلکاری در محیط پیرامونی، چیدن سفره هفت سین، استقرار گروههای موسیقی محلی در ترمینالها، ایجاد شهربازی کوچک برای کودکان، استقرار میزهایی برای پاسخگویی به پرسشهای شرعی و مشاوره خانوادگی و غیره سعی کردیم فضایی متفاوت برای مسافران فراهم کنیم.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرکل فرودگاه گیلان خبر داد:

برنامه‌ریزی فرودگاه رشت برای بستر سازی توسعه

غلامرضا کریم آقایی از نصب و راه‌اندازی دستگاه ILS فرودگاه رشت تا شش ماهه اول سال ۹۸ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران؛ غلامرضا کریم آقایی، بهرهبرداری از طرحهای نیمه تمام سال ۹۷ را از جمله اقدامات مهم سال جاری عنوان کرد و گفت: نصب و راهاندازی دستگاه ILS یکی از این اقدامات است که پس از انتقال به فرودگاه با توجه به برنامهریزیهای انجام شده تا شش ماهه اول ۹۸ نصب خواهد شد.

وی افزود: ساخت مخزن آب بتنی ۵۰۰ مترمکعبی و ایستگاه پمپاژ با پیشرفت فیزیکی بیش از ۸۰ درصدی، نصب سیستم روشنایی تقرب پرواز دقیق (PALS) که ۸۰ درصد پیشرفت داشته است و به امید خدا تا پایان فرودین ۹۸ به بهرهبرداری خواهد رسید.

کریم آقایی با اشاره به اینکه هم اکنون از فرودگاه رشت به ۱۰ مسیر پرواز وجود دارد، گفت: ما در این فرودگاه چند فرصت سرمایهگذاری بزرگ داریم که یکی از آنها ساخت یک مجموعه تفریحی، فرهنگی و تجاری به وسعت ۳۶ هزار مترمربع است که با توجه به فاصله دو کیلومتری فرودگاه تا شهر فرصت بسیار خوبی است.

وی زهکشی و استریپ سازی ایرساید فرودگاه را پروژه مهم دیگر برای سال ۹۸ عنوان کرد و گفت: اعتبار این پروژه حدود ۲۴۰ میلیارد ریال است که مناقصه آن در انتهای سال ۹۷ منتشر شده است به امید خدا از ابتدای سال جدید اجرای آن کلید خواهد خورد.

وی با اشاره به این فرودگاه ۲۲۰ هکتار است که طبق طرح جامع ۱۶۰ هکتار نیز باید به آن اضافه شود، گفت: یکی از مهمترین مشکلات فرودگاه رشت برای رشد و توسعه کوچک بودن وسعت آن است طبق طرح جامع ۱۶۰ هکتار باید به آن اضافه شود اما با توجه به گرانی زمین در اطراف این فرودگاه بحث تامین منابع مالی آن پیچیده شده است و پیگیر هستیم که به عنوان یکی از مصوبات سفر ریاست جمهوری محترم از طریق استان مطرح و تصویب شود.

کریم آقائی با اشاره به اینکه اکنون طرح خرید ۱۰ هکتار توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در دست اقدام است، گفت: با اضافه شدن این مقدار زمین میتوانیم ظرفیت اپرون فرودگاه را تا دو برابر؛ یعنی ۱۴ موقعیت پارک هواپیمای متوسط و کوچک، افزایش دهیم و همچنین ترمینال پروازهای خارجی را طبق طرح جامع توسعه دهیم.

وی افزود: اکنون ترمینال خارجی ۳۰۰۰ مترمربع است که باید در طرح توسعه تخریب شود و در اراضی جدید یک ترمینال جدید خارجی ساخته شود.

غلامرضا کریم آقائی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد اقدامات نوروزی این فرودگاه گفت: در نوروز پروازهای فصلی به ترکیه و گرجستان اضافه می شود و اکنون هشت پرواز برای ازمیر ترکیه گذاشته شده است و در پروازهای داخلی مانند کیش و مشهد نیز تا ۳۰ درصد افزایش خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در راستای دستورالعمل ارسال شده از سوی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ما نیز ستاد نوروزی را تشکیل دادیم و جلسه آن را برگزار کردیم. در این زمینه چیدن سفره هفت سین در ترمینال، گلکاری محاوط، استقرار میز خدمت و برگزاری مراسم آیینی و محلی با همکاری سازمان گردشگری از جمله کارهایی است که انجام دادیم.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیر فرودگاه اراک عنوان کرد:

برنامه‌ريزی فرودگاه اراک برای حمايت از بخش خصوصی در تعمير تجهيزات زمينی پرواز

رحیم حسین نسب اظهار داشت؛ در سال جاری بر تکميل پروژه بهسازی ترمينال و استفاده از بخش خصوصی در تعمير تجهيزات زمينی پرواز متمرکز می‌شويم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، رحیم حسین نسب مهمترین برنامه این فرودگاه در سال آتی را انجام ۲۰ درصد باقی مانده از پروژه بهسازی ترمینال و محاوط اعلام كرد و گفت: به این پروژه ۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است. همچنین در نظر داریم از بخش خصوصی در ورود به تعمیر تجهیزات زمینی پرواز در فرودگاه اراك حمایت و تفاهمنامه هایی را برای توسعه گردشگری منعقد كنیم.

مدیر فرودگاه اراك همچنین با بیان اینكه جلسات متعددی برای اجرای بهینه برنامه های نوروزی بر اساس دستورالعمل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شده است، عنوان كرد: نوروز امسال شاهد برقراری پروازهای عسلویه- اراك و مشهد- اراك خواهیم بود.

حسین نسب بر برنامه های این فرودگاه در ارتقای رضایت شهروندان تاكید کرد و گفت: در این راستا اواسط سال ۹۷ تلاش كردیم با همكاری مدیران فرودگاه های خرم آباد و همدان كه همجوار ما هستند بر اساس اولویت ها و در نظر گرفتن شرایط خاص هر استان، به همپوشانی در برنامه پروازی بپردازیم.

وی همچنین افزایش درآمدهای فرودگاه با استفاده از ظرفیت های استان را مورد توجه قرار داد و گفت: در این راستا توانستیم نسبت درآمد به هزینه را از یك به ۱۲ در سال ۱۳۹۵ به یك به هشت در سال ۱۳۹۶ و یك به شش در سال ۱۳۹۷ برسانیم. از سوی دیگر بر توسعه پروازهای فرودگاه تمركز كردیم و از فضاهای بلااستفاده برای افزایش فضای ترمینال بهره بردیم كه هنوز نیز روند بهسازی در حال تكمیل است.

حسین نسب در ادامه به گام های بلند فرودگاه اراک برای توسعه هوانوردی عمومی اشاره کرد و گفت: در سه سال اخیر فرودگاه اراك روی تعطیلی پرواز را ندیده و شاهد افزایش روند پرواز و توسعه خدمات جانبی فرودگاه هستیم.

وی در پایان گفت: استان صنعتی مركزی كه زادگاه امام راحل است دارای لیاقت و ظرفیت پروزاهای بیشتر و گسترش صنعت هوانوردی است و تمام مجموعه فرودگاه اراك تلاش های بی شائبه ای برای توسعه كمی و كیفی خدمت رسانی صنعت هوانوردی داشته است.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرکل فرودگاه کیش خبر داد:

برنامه ريزی برای بهره‌برداری از باند جنوبی فرودگاه کيش

عزت اله محمدی از برنامه‌ريزی برای نصب و راه اندازی سيستم سوئيچينگ و بهره برداری از باند جنوبی فرودگاه کيش در سال ۱۳۹۸ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، عزت اله محمدی با بیان اینکه در آستانه نوروز ۱۳۹۸، بهسازی و تعویض ۲۰۰۰ مترمربع سقف ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه کیش انجام شد، گفت: دیگر برنامه های نوروزی فرودگاه كیش شامل زیباسازی ترمینال پروازهای داخلی، بهسازی و اجرای ۱۰۰۰ مترمربع سرامیک کف ترمینال ورودی،  بهسازی و روان سازی گیت های بازرسی، استقرار میز خدمت و راهنمای مسافر در ترمینال های ورودی و خروجی، جلسه های هماهنگی و برنامه ریزی جهت ارایه خدمات بهتر و تکریم مسافران و گردشگران نوروزی و برنامه های ویژه كودكان است.

وی همچنین از برنامه ریزی برای نصب و راه اندازی سیستم سوئیچینگ فرودگاه در سال ۱۳۹۸ خبر داد.

مدیرکل فرودگاه کیش اظهار داشت: از دیگر برنامه های سال ۱۳۹۸ می توان به بهره برداری از سایت یکپارچه هلی پورت فرودگاه کیش، پیاده سازی سیستم مدیریت ایمنی، ارتقای نرم افزار پذیرش مسافر، خرید دستگاه های جدید کمک ناوبری، دریافت گواهی نامه فرودگاهی از سازمان هواپیمایی کشوری، اصلاح مسیرهای هوایی و ساختار فضای تحت کنترل از CTRبه TMA، خرید خودروی تخصصی نجات فرودگاهی، پیگیری پروژه ترمینال جدید و بهره برداری از باند جنوبی فرودگاه کیش اشاره كرد.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

سرپرست فرودگاه قشم خبر داد:

برنامه‌ریزی فرودگاه قشم برای افزایش پروازها/ پیشرفت ۸۰ درصدی احداث ساختمان تکنیکال بلاک فرودگاه قشم

ناصر رجبی ضمن بيان اقدامات اين فرودگاه برای استقبال از نوروز ۹۸ گفت: بيش از ۸۰ درصد پروازهای اين فرودگاه با هدف گردشگری انجام می‌شود و ما به دنبال افزايش پروازهای داخلی و خارجی در فرودگاه قشم هستيم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، ناصر رجبی سرپرست فرودگاه قشم با بیان اینکه تعداد پروازهای این فرودگاه حدود ۱۶۰ پرواز ورودی و خروجی در هفته است که بیش از۸۰ درصد آنها با هدف گردشگری انجام میشود، گفت: اکنون شرکتهای هواپیمایی ایران ایر، قشم ایر، زاگرس، معراج، کاسپین، تابان و آسمان در این فرودگاه فعالیت دارند و شرکت هواپیمایی ماهان نیز برای مدتی فعالیت خود را در این فرودگاه قطع کرده بود، اما دوباره پروازهای خود را از سر گرفته است.

وی همچنین با اشاره به روند احداث ساختمان جدید تکنیکال بلاک در این فرودگاه، گفت: این پروژه بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش میکنیم تا اواخر خرداد سال ۹۸، آن را تکمیل و با نصب یک سیستم سوییچینگ جدید و انتقال سامانه‌ها از ساختمان قدیمی به جدید، آن را تجهیز و به بهرهبرداری برسانیم.

سرپرست فرودگاه قشم با اشاره به اینکه افزایش پروازهای یکی از دغدغه های این فرودگاه در سال جدید است، ادامه داد: میخواهیم در سال جدید پروازهایی را به مراکز استانها مانند رشت، ساری، کرمانشاه، تبریز و اهواز برقرار کنیم و تعداد پروازها به مقاصد قبلی را نیز افزایش دهیم تا فرصت حضور گردشگران داخلی را بیش از پیش فراهم کنیم. همچنین پروازهای خارجی جدیدی را به مقاصد دوحه، قطر و کابل و در صورت امکان به دیگر کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس برقرار کنیم.

وی تقویت سامانههای کمک ناوبری فرودگاه را یکی دیگر از برنامههای سال ۹۸ عنوان کرد و گفت: در این زمینه سامانه کمک ناوبری ILS خریداری شده است که به امید خدا در سال جدید آن را نصب و راهاندازی خواهیم کرد.

ناصر رجبی در بخش دیگری از این گفتگو در مورد اقدامات این فرودگاه برای استقبال  از مسافران و پروازهای نوروزی گفت: زیباسازی فضای فرودگاهی، زیباسازی مسیر تردد مسافران در ایرساید و لندساید، توسعه فضای سبز، نوسازی تابلوهای تبلیغاتی و اطلاعرسان، رنگ آمیزی جداول، چیدن سفره هفت سین در ترمینالهای ورودی و خروجی و وی آی پی، برگزاری برنامههای موسیقی محلی و خوشامدگویی به مسافران نوروزی از جمله کارهایی بود که به مانند سالهای گذشته انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های مسئولان فرودگاه تسهیل در پذیرش مسافران و کالاهای خریداری شده آنها و کاهش ایستایی است، گفت: برای تسهیل در انجام امور مسافران با همه عوامل عملیاتی و امنیتی فرودگاهی، گمرک و ایرلاینها طی جلسهای در مورد ارائه بهتر خدمات و کاهش مشکلات مسافران در انتقال بارهایشان هماهنگی لازم را انجام دادیم و امیدواریم به مانند سالهای گذشته و حتی بهتر از آن در این زمینه عمل کنیم.

رجبی در پایان با بیان اینکه در سال ۹۷ بر ناوگان تاکسیرانی افزوده شده است، گفت: به تاکسیرانی برای خدمترسانی خوب و به موقع به مسافران هماهنگیها و تاکیدهای لازم را انجام دادهایم.

..................................................................................................................................................................................................................................................................................

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی خبر داد:

اتمام توسعه و بهسازی اپرون فرودگاه تبريز تا خرداد ماه/ برنامه‌ريزی برای ساخت ترمينال بين‌المللی ۱۴ هزار مترمربعی

مديرکل فرودگاه‌های استان آذربايجان شرقی با اشاره به پيشرفت مطلوب پروژه توسعه و بهسازی اپرون بتنی و تاکسی‌وی‌های ارتباطی فرودگاه تبريز از بهره برداری اين دو پروژه تا خرداد ماه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، مصطفی صفایی با بیان اینکه فرودگاه تبریز به صورت Open Sky  و ۲۴ ساعته عملیاتی است، گفت: این فرودگاه به دلیل واقع شدن در مرز و کریدور هوایی بین المللی در ارایه خدمات ناوبری، رادار و هوانوردی به پروازهای داخلی و بین المللی به ویژه پروازهای عبوری بین المللیOver Fly)) که اغلب از مبدا کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مقصد کشورهای آسیایی جنوب شرقی و آسیای میانه و برعكس انجام می شود، نقش بسیار مهمی دارد.

وی اظهار داشت: یكی از پروژه های مهم فرودگاه تبریز، توسعه و بهسازی اپرون بتنی و تاکسی وی های ارتباطی با اعتباری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبار شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی است که با اتمام آن ظرفیت پذیرش پارکینگ هواپیمای فرودگاه تبریز به بیش از دو برابر افزایش می یابد.

صفایی گفت: همچنین پروژه توسعه ترمینال ۳ فرودگاه تبریز را در دست اجرا داریم كه طی آن ترمینال ۳ فرودگاه تبریز با هزینه یی بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبار شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به مساحت ۸۰۰ مترمربع توسعه می یابد.

وی درباره برنامه های فرودگاه شهید مدنی تبریز در سال ۹۸ توضیح داد: مهم ترین برنامه این فرودگاه در سال ۹۸ آغاز عملیات احداث ترمینال بین المللی ۱۴۰۰۰ مترمربعی است که طبق برنامه ریزی های انجام شده با مشارکت بخش خصوصی به انجام می رسد. همچنین سوم خرداد ۹۸ شاهد بهره برداری از دو پروژه مهم(پروژه توسعه و بهسازی اپرون بتنی و تاکسی وی های ارتباطی فرودگاه و پروژه توسعه ترمینال ۳ فرودگاه تبریز) خواهیم بود.

صفایی در خصوص برنامه های فرودگاه سهند نیز گفت: با توجه به لزوم برقراری پروازهای زیارتی که همواره یکی از درخواست های مردم منطقه بوده است رایزنی های گسترده ای برای ایجاد جایگاه سوخت در فرودگاه سهند با فرمانداری شهرستان مراغه انجام شده و همچنین به دنبال رایزنی برای برقراری مجدد پروازهای فرودگاه سهند هستیم.

صفایی همچنین درباره مهمترین برنامه‌‌های نوروزی فرودگاه تبریز توضیح داد: طی سال های اخیر گذشته اقدامات خوب و توسعه ی گسترده‌ای در فرودگاه تبریز انجام شده و اکنون زیرساخت‌های مناسبی برای استقبال از مسافران نوروز فراهم شده است. تهیه لیست پروازهای فوق العاده نوروزی، راهاندازی پورتال نوروزی فرودگاهها و بارگذاری محتوای کاربردی برای مسافران، حضور نماینده تام الاختیار شرکت های هواپیمایی در هر پرواز، نصب و راه اندازی کیوسک الکترونیکی صدور کارت پرواز، راه اندازی سیستم پیامکی به منظور نظرخواهی از مسافران، کانترهای پذیرش مسافر، سیستم FIDS، برنامه ریزی برای آراستگی، نظافت محوطه های مسافری و ترمینال ها، بازدید از نمازخانه ها، رنگ آمیزی جداول، گل کاری محوطه و آراستن سفره هفت سین در ترمینال ها از جمله برنامه های نوروزی فرودگاه های آذربایجان شرقی است.

مدیركل فرودگاه های آذربایجان شرقی در جمع بندی کارنامه چهار ساله مدیریت خود گفت: در چهار سال گذشته میزان جابه جایی مسافر در فرودگاه تبریز از افزایش ۵۷ درصدی برخوردار شده و شاهد رشد ۶۱ درصدی تعداد پروازهای این فرودگاه شده ایم. اكنون هر هفته  ۲۵۰ پرواز (۴۰ پرواز خارجی ، ۲۱۰ پرواز داخلی) از این فرودگاه توسط شركت های هواپیمایی ایران ایر، ایرتور، آتا ایر، آسمان، كاسپین، كیش ایر، ماهان، تركیش ایر، قشم ایر، زاگرس، معراج، وارش، کارون، سعودی و خدمات هندلینگ آرمان  به مقاصد تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، كیش، بندرعباس، اهواز، کرمان، رشت و عسلویه در مسیرهای داخلی و استانبول، بغداد، باکو، جده، مدینه ، آدانا، قاضی انتب، ازمیر، اسپارتا در مسیرهای بین المللی انجام می شود.

وی افزود: خوشبختانه در چهار دوره اخیر ارزیابی كیفیت خدمت رسانی فرودگاه ها، فرودگاه تبریز توانسته به ترتیب نمره های  ۳.۵ ، ۳.۶ و ۳.۹۲ ، ۳.۷۸ را از ۵ کسب كند.