شناسهٔ خبر: 67153 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

تحریم صنعت هوانوردی را پشت سر خواهیم گذاشت/ سال ۹۸ اولین سال بدون بدهی انباشته برای «هما»

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کشور از تحریم صنعت هوانوردی عبور می‌کند، گفت: سال ۹۸ اولین سالی خواهد بود که بدهی انباشته «هما» به صفر می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه «هما» یک برند ملی و جهانی است، گفت: تلاش خواهیم کرد در ایران‌ایر ایجاد ارزش کرده و سهم این شرکت را از بازار جهانی به صورت روزافزون افزایش دهیم.

وی ضمن تشکر از مدیرعامل پیشین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» افزود: سرکار خانم دکتر شرفبافی در دوره پیشین زحمات زیادی را متحمل شدند و از امروز در مقام  ریاست مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارتخانه  نقش آفرین خواهند شد.

اسلامی سپس به سوابق مدیر عامل جدید ایران ایر اشاره کرد و ادامه داد: کاپتان زنگنه که یکی از مفاخر صنعت هوانوردی هستند و در هفت سال گذشته به صورت پیوسته در انجمن شرکت‌های هواپیمایی فعالیت داشته‌اند. ایشان با تصویب هیات دولت به عنوان مدیرعامل ایران ایر انتخاب و معرفی شده‌اند.

وی افزود: همه ما اطمینان داریم با حضور کاپیتان زنگنه که استاد خلبانی هستند و با سازوکار شرکت‌های هواپیمایی آشنایی دارند، تحولات جدیدی در ایران‌ایر رخ داده و شاهد فراز جدیدی از نقش آفرینی ایران ایر در کشور و جهان خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه صنعت هوانوردی کشورمان گفت: تحریم‌های ظالمانه آمریکا به صورت غیرقانونی و با یکجانبه‌گرایی و توهمی که آمریکایی‌ها دارند، در راستای ساقط کردن جمهوری اسلامی ایران و تسلیم کردن مردم به کشور تحمیل شده است. این کشور  از روز اول پیروزی انقلاب تاکنون در صنعت هوایی مداخله کرده و این صنعت را تحریم کرده  است. رشد صنعت هوایی در سال‌های گذشته در همین شرایط رخ داده است.

وی ادامه داد: این شرایط امروز نیز وجود دارد و سخت تر از گذشته نیز هست، اما با یاری حق تعالی، با توجه به حجم پیشرفت های قابل ملاحظه، نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند، ظرفیت های صنعتی و تکنولوژی که در کشور هست و شبکه همکارانی که در منطقه و کشورهای گوناگون داریم، به شایستگی از این وضعیت عبور کرده و رشد خواهیم کرد.

اسلامی با اشاره به اینکه بدهی انباشته «هما» از سال ۶۴ به وجود آمده است، گفت: برای تهاتر بدهی دولت به هما و بدهی انباشته هما برنامه‌ریزی شده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارت راه  شهرسازی برای ایجاد رونق در تولید گفت: در پنج محور رونق تولید را در دستور کار خود قرار داده‌ایم از ظرفیت ساخت داخل کشور برای تولید در بخش حمل و نقل نهایت استفاده را خواهیم برد.

وی ادامه داد: 27 اسفندماه سال گذشته 9 شرکت تولیدکننده واگن مسافری در جلسه‌ای با 16 شرکت ریلی حمل و نقل بار و مسافر تفاهم‌نامه‌ای را به امضا رساندند تا هزار دستگاه لکوموتیو یا واگن در سال جاری به تولید برسد. ‌در بخش زمینی و در صنعت پشتیبان صنایع هوایی هم در صنعت اداری و صنایع ناوبری ظرفیت‌های داخلی برای تولید وجود دارد. در صنعت هواشناسی هم برای تامین تجهیزات مورد نیاز به صنایع داخلی تکیه می‌کنیم.

اسلامی با اشاره به تامین تجهیزات دریایی از صنایع داخلی کشور گفت: با سازمان صنایع دریایی ایران تفاهمی به امضا رسانده‌ایم که از محل وجوه اداره شده 250 شناور ساخته شود و در اختیار بهره‌برداران قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ساخت 400 کیلومتر آزادراه در دست اجرا است گفت: قطعا این میزان از تولیدات و پروژه‌های عمرانی می‌تواند رونق را در حوزه عمران ایجاد کند.

این عضو کابینه دوازدهم با بیان اینکه ساخت 400 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور آغاز شده است گفت: ضمن تکمیل و تحویل مسکن مهر، پروژه 400 هزار واحدی هم آغاز کرده‌ایم که این نشانه را به بازار می‌دهد که رونق در تولید مسکن آغاز شده است.

اسلامی با بیان اینکه در پروژه‌های ساخت مسکن سهم قیمت زمین حذف خواهد شد، ادامه داد: سهم زمین از سبد سازندگان خارج می‌شود و به صورت مشارکتی با بخش خصوصی سهم زمین تعیین می‌شود که این مشوق مهمی برای رونق در تولید مسکن محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین شانزدهم اسفندماه سال گذشته در شورای پول و اعتبار سهم وامی که به سازنده تعلق می‌گیرد را 65 درصد افزایش دادیم که قابل انتقال به خریداران است.

این عضو کابینه تدبیر و امید با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و بانک مسکن شرکتی را به صورت کارگزاری تاسیس کردند که طرح کارت اعتباری مصالح ساختمانی از طریق آن به اجرا برسد، گفت: با اجرای طرح کارت مصالح ساختمانی، مصالح مورد نیاز سازندگان به صورت انبوه در اختیار آنها قرار می‌گیرد که با این سازوکار تخفیفی در تهیه مصالح اخذ خواهد شد. به طور قطع با اجرای این برنامه‌ها کارخانه‌های تولید مصالح هم از رکود خارج می‌شوند و رونق تولید در کارخانه‌های مصالح ساختمانی و بازار مسکن اتفاق می‌افتد.

 

 

وی افزود: در سال ۹۷ از ظرفیت قانون بودجه استفاده کردیم و حدود ۱۶۴۵ میلیارد تومان از این بدهی را با توجه به مجوزهایی که در سلسله مراتب قانونی اخذ شد، تسویه حساب کردیم. ان‌شالله سال ۹۸ اولین سالی خواهد بود که هما زیان انباشته نخواهد داشت.