شناسهٔ خبر: 67154 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با هدف همکاری نزدیکتر بین هواشناسی و کشاورزی صورت گرفت؛

کشت مکانیزه بادام زمینی در ایستگاه هواشناسی بندر کیاشهر

کاشت بادام در هواشناسی برای هم افزایی بیشتر بین ایستگاه هواشناسی و جهاد کشاورزی ، ۳هزار متر مربع از زمین ایستگاه هواشناسی بندر کیاشهر اختصاص به کشت مکانیزه بادام زمینی یافت.

     به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل هواشناسی استان گیلان,  در این مراسم که با حضور  رحیم حیدری فرماندار شهرستان آستانه اشرفیه، اکبرزاده مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی , حجت الاسلام امیدی  امام جمعه بندر کیاشهر ، جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی  حضور داشتند محمد دادرس مدیر کل هواشناسی با بیان اینکه  رویکرد هواشناسی کاربردی کردن اطلاعات هواشناسی در سایر بخشهای مورد نیاز جامعه می باشد ایستگاه هواشناسی بندر کیاشهر به عنوان لایه سوم تهک(توسعه هواشناسی کاربردی) شهرستانی وتحت پوشش قرار دادن حوزه شرقی استان انتخاب شد که با برگزاری جلسات هفتگی هواشناسی کاربردی وصدور توصیه های تخصصی در طی ۲ سال اخیر نقش مهمی در هم افزایی بین هواشناسی وسازمان جهاد کشاورزی ایفا کرده است.

 محمد دادرس افزود: این مرکز از  ایستگاه های نمونه استان در این زمینه می باشد  و از فعال شدن سایر ایستگاههای استان با الگو قرار دادن فعالیتهای تهک(توسعه هواشناسی کاربردی)در این ایستگاه در سال ۹۸خبر داد.

 رحیم حیدری فرماندار آستانه اشرفیه نیز عنوان کرد: هواشناسی کیاشهر نقش ویژه ای در همه امور مختلف شهرستان ایفا می کند و در  موضوعهای  گردشگری ، ماهیگیری ، صید و صیادی در دریا و رودخانه و توصیه های مربوط به کشت و برداشت نباتات و سایر موضوعات کشاورزی فعالیتهای مؤثری انجام می دهد که بسیار ارزشمند است.

اکبرزاده   مدیر زراعت  سازمان جهاد کشاورزی استان بیان کرد: این اقدام نقش مژثری در مدیریت چگونگی کشت ، رشد و مبارزه با آفات داشته و اینکه اطلاعات وداده ها ی هواشناسی در میزان تولید محصولات کشاورزی وبخصوص بادام زمینی نقش بسزایی دارد.

مدیر زراعت  سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد:  کشت بادام زمینی در۳ هزارهکتار از باغ های گیلان آغاز شده و پیش بینی  می شود  بادام کاران  گیلانی امسال بیش از ۱۲ هزار تن محصول به ارزش ۱۳۵ میلیارد تومان برداشت کنند.

 گفتنی است  آستانه اشرفیه دارای ۲۵۷۰ هکتار زمین زراعی بادام زمینی است که سالانه ۱۲ هزار تن پیله تر  به ارزش اقتصادی بالای ۱۰۰ میلیارد تومان  که از این میزان ۴هزار تن بادام آجیلی در این شهرستان تولید می شود  و نزدیک به ۴هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم در بخش فرآوری های بادام و آجیل در این شهرستان  اشتغال دارند و۹۰ درصد بادام زمینی ایران را بادام کاران این شهرستان تولید می کنند.

برچسب‌ها: