شناسهٔ خبر: 67165 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کاهش۱۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خوزستان در نوروز ۹۸

تصادف جاده‌ای مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان از کاهش۱۶ درصدی تصادفات جاده ای خوزستان در نوروز ۹۸ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان خوزستان، غلامعباس بهرامی نیا در اولین جلسه کمیسیون ایمنی راه ها که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان ششمین استان کشور در طول راه‌های برون شهری بدون احتساب راه‌های روستایی و هفتمین استان کشور در میزان طول راه‌های شریانی و ترانزیتی کشور است.

وی افزود: ۶.۱ درصد از راه های برون شهری،  ۶.۷ از راه های شریانی و ترانزیتی و هفت درصد از راه های روستایی کل کشور در استان خوزستان قراردارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان گفت: با وجود افزایش ۱۰درصدی تردد خودروها در استان طی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶،  تنها نیم درصد افزایش تلفات جاده ای نسبت به مدت مشابه به ثبت رسیده است.

وی افزود: هرسال حدود ۱۴۵ میلیون تردد در جاده های استان صورت می پذیرد که در سال ۹۷ حدود ۱۵ میلیون افزایش تردد داشتیم.

بهرامی نیا با بیان اینکه استان خوزستان ۵.۵ درصد جمعیت کشور ، حدود ۷ درصد راه های آسفالته کشور و ۴.۹ درصد از تلفات جاده‌ای کشور را دارد، بیان کرد: در سال گذشته، پنج درصد از تلفات راه های بین شهری و سه درصد از تلفات راه‌های روستای کشور در استان خوزستان بوده همچنین ۴.۵ درصد از تلفات عابران پیاده کشور، هفت درصد از تلفات موتور سواران و ۲.۴ از تلفات وانت بار کشور مربوط به استان خوزستان است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان تعداد دوربین ثبت تخلفات رانندگی جاده ای را ۴۳دستگاه و تعداد دوربین ثبت تخلفات در حال نصب را ۵۰ دستگاه برشمرد و گفت: ۳۸ درصد از تصادفات سال ۹۷ استان در محورهای اهواز –اندیمشک، اهواز – سربندر، آبادان-اهواز، ایذه – دهدز، اندیمشک – شاوور، دزفول – شوشتر، مسجدسلیمان-اندیکا، آزاد راه خلیج فارس، امیدیه-دیلم، سربندر-رامشیر رخ داده است.

۵۷۶ مورد تصادف فقط در مسیر اهواز - اندیمشک

بهرامی نیا یادآور شد: در این مدت ۵۷۶ مورد تصادف در مسیر اهواز -اندیمشک رخ داد که بیش‌ترین میزان را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی در این مسیر ۴۳ تصادف منجر به فوت و ۵۲ تصادف جرحی صورت گرفته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان بیان کرد: علاوه بر ۵۷۶  نفر کشته شده در راه های تحت پوشش طی سال ۹۷، تعداد ۳۴ نفر در راه هایی که عمدتا تحت پوشش و نگهداری شرکت نفت هستند اتفاق افتاده و ضررت دارد نسبت به ایمن سازی این محورها از طریق شرکت ملی مناطق نفت خیر جنوب اقدام شود.

بهرامی نیا با بیان اینکه در نوروز ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه، شاهد کاهش۱۶ درصد تصادفات جاده ای در خوزستان بودیم، بیان کرد: در این بازه زمانی ۶۴ فقره تصادف منجر به فوت و جرح در راه های استان رخ داده است که ۵۲ فقره در راه های اصلی و ۱۲ فقره در راه های فرعی و روستایی بوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان در خصوص آمار تصادفات نوروز ۹۸ گفت: براساس آمار پزشکی قانونی استان در ایام طرح نوروز۹۸  یعنی از ۹۷/۱۲/۲۵ تا۱۷/۱/۹۸ تعداد۳۶ نفردر تصادفات راه های برونشهری و روستایی استان کشته شده اند.

وی بیان کرد: ۴۴ فقره از این تصادفات در صحنه تصادف منجر به جرح و ۲۰فقره نیز منجر به فوت حداقل یک نفر شده است و در مجموع این تصادفات ۲۴ نفر  در صحنه تصادف فوت کرده و ۶۰ نفر نیز مجروح شده اند.

 بهرامی نیا ادامه داد: ۴۰ درصد تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو و خستگی و ۲۳.۵ درصد ناشی از تجاوز از  سرعت غیر مجاز و ۱۵ درصد نیز ناشی از انحراف به چپ اعلام شده و این عوامل همچنان از علت های اصلی وقوع حوادث در راه های استان هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان اذعان کرد: در ۶ فقره از این تصادفات یعنی معادل ۹ درصد، ناوگان عمومی سنگین درگیر بوده است که همگی جرحی بوده در ۳ تصادف  معادل ۴.۵ کامیون ها مقصر حادثه و در یک تصادف  نیز اتوبوس مقصر تصادف جرحی بوده است و در ۶۰ مورد نیز خودروهای سواری مقصر حادثه بوده اند.

بهرامی نیا با بیان اینکه در ۲۶.۵درصد از تصادفات موتورسیکلت ها درگیرحادثه بوده اندکه در ۱۱ درصد از آن مقصر بوده اند، تصریح کرد: ۱۱ فقره از تصادفات موتورسیکلت در راه های اصلی و ۶ فقره در راه های فرعی و روستای رخ داده است .

۵۱ درصد از کل تصادفات جاده ای استان متعلق به خوروهای سواری است

وی با بیان اینکه بیشترین سهم وسایل نقلیه مقصر حادثه در بازه طرح نوروزی  سال ۹۸ مربوط به خوروهای سواری به میزان ۵۱ درصد از کل تصادفات جاده ای است، اظهار کرد: سهم تصادفات موتورسیکلت ها در نوروز سال گذشته ۲۳ درصد بود اما این آمار به ۱۱ درصد در نوروز ۹۸ کاهش پیدا کرده اما هنوز بسیار قابل تامل است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان اذعان کرد: در ۲۰درصد از تصادفات نوروزی امسال سواری پراید مقصر حادثه بوده است.