شناسهٔ خبر: 67220 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی:

ایجاد سامانه اعلام سریع حریق در بازار تبریز و کلیه بازارهای کشور ضروری است / صیانت از آثار تاریخی وظیفه ای ملی است

علی بیت اللهی علی بیت‌اللهی ضمن تشریح گزارشی از رخداد آتش سوزی در بازار ثبت ملی شده تبریز، بر ضرورت راه اندازی سامانه هشدار سریع حریق در بازار تاریخی تبریز و دیگر بازارهای کشور تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بخشی از بازار ثبت ملی شده تبریز؛ سرای ایکی قاپیلی (بازار لوازم آرایشی) ۱۸ اردیبهشت ماه دچار حریق شد و این آتش‌سوزی تا ساعات اولیه ۱۹ اردیبهشت ماه ادامه یافت که بر اساس مشاهدات کمتر از پنج ساعت با تلاش ماموران آتش نشانی آتش مهار شد.  

در همین ارتباط دکتر علی بیت اللهی دبیرکارگروه مخاطرات طبیعی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تهیه گزارشی مقدماتی از آتش سوزی بازار تبریز از سوی آن مرکز، به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته است: بر اساس گزارش‌های دریافت شده، ۲۹ نقر دچار جراحت شدند که ۱۹ نفر آنها از آتش نشانان تبریز بودند. بیش از ۱۳۰ باب مغازه دچار حریق شدند و بطور کامل اجناس داخل آنها از بین رفت. سقف شیروانی تیمچه آسیب دید.

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی با یادآوری حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، اعلام کرد: متاسفانه در بخش پیشگیری از مخاطرات و حوادث کارهای کمی انجام شده است که حوادث رخ داده در سال های اخیر لزوم پیشگیری قبل از حادثه را به همه ما گوشزد می کند.

بیت‌اللهی صیانت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی را وظیفه‌ای همگانی عنوان کرد و در بیان دلایل حادثه آتش سوزی بازار تبریز گفت: حوالی ساعت ۲۲:۱۵ شب ۱۸ اردیبهشت آتش سوزی آغاز شد که با تلاش آتش نشانان کمتر از پنج ساعت آتش سوزی در راسته ایکی قاپیلی که حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ مغازه دارد، مهار شد.

وی با اشاره به اینکه این راسته از بازار تبریز سابقه آتش سوزی در سال های گذشته (۱۳ آبان سال ۸۸) را داشته است، در بیان دلایل آتش سوزی و گسترش آن، توضیح داد: اتصال برق، وجود مواد با قابلیت اشتغال بالا، زمان رخداد که مصادف با تعطیلی بازار بوده، اطلاع با تاخیر به آتش نشانی، دسترسی سخت به محل حادثه برای ماشین های آتش نشانی، فقدان وجود پرسنل حفاظتی در محدوده وقوع حریق، فقدان وجود سامانه هشدار اتوماتیک حریق و فقدان وجود سامانه اطفای حریق از جمله دلایل گسترش آتش سوزی بوده است.

وی تصریح کرد: بررسی‌های میدانی نشان داده است که متاسفانه مجموع ارزشمند بازار تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا و یکی از آثار ملی و میراث جهانی کشور، فاقد زیرساخت های مناسب ایمنی و اطفای حریق بوده است. به همین دلیل با سابقه وقوع حریق در آن مجموعه و ضریب آسیب پذیری بالا در برابر انواع مخاطرات انسانی و طبیعی، ضرورت دارد تا مسئولان توجه بیشتری نسبت به این گونه مکان ها داشته باشند.

وی در عین حال، پیشنهادهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را نیز با توجه به اهیمت بازار تاریخی تبریز اعلام کرد و گفت: بازار تبریز با ۶۵۰۰ حجره، ۴۰ نوع شغل و صنف، ۲۰ راسته، ۳۵سرا، ۲۵ تیمچه، ۱۱ دالان، برخورداری از تعدادی مدرسه، مسجد، کاروانسرا و حمام، کامل ترین سازمان اجتماعی را در میان بازارهای ایران دارد که ضرورت دارد برای کاهش ریسک آتش و مخاطرات ناشی از رخداد حوادث طبیعی مواردی موردتوجه قرار گیرد.

به گفته وی، بررسی خطوط و تاسیسات برق، گاز و تعیین نقاط آسیب پذیر، نگهداری ایمن مواد قابل اشتعال توسط کسبه، راه اندازی سامانه‌های هشدار حریق، تجهیز محدوده به سامانه‌های اطفای حریق، انجام مطالعات و تحلیل ریسک مخاطرات طبیعی و انسان ساخت برای کل مجموعه بازار تبریز، پیشنهادهایی است که باید مدنظر قرار بگیرد.

گزارش اولیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را در خصوص آتش سوزی در بازار تبریز اینجا بخوانید.