شناسهٔ خبر: 67279 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر کارگروه ملی مخاطرات طبیعی تشریح کرد؛

جزییات زلزله ۵.۱ ازگله کرمانشاه/پس لرزه ای ثبت نشده است

علی بیت اللهی علی بیت اللهی با اعلام جزئیات زلزله ۵.۱ روز گذشته در منطقه ازگله کرمانشاه، اعلام کرد: اگرچه در محدوده‌های جنوب سومار، غرب سرپل ذهاب و جنوب تازه آباد، خوشه‌های لرزه‌ای محدودی شکل گرفته است اما زون غربی ازگله از نظر لرزه‌ای تنک است و احتمال وقوع زمین لرزه در این منطقه ضعیف است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روز گذشته زمین لرزه ای به بزرگای ۵.۱ در ۷.۵ کیلومتری غرب ازگله کرمانشاه در عمق کانونی ۸ کیلومتری زمین رخ داد که بر اساس آخرین اخبار، زمین لرزه فوق خسارات و تلفات جانی نداشته است.

در همین رابطه دکتر علی بیت اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان جزییات زمین لرزه فوق به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: عمق کانونی زلزله فوق ۸ کیلومتر بوده و جزو زلزله های کم عمق محسوب می شود. رومرکز زلزله نیز در ۷.۵ کیلومتری غرب ازگله واقع شده است.

به گفته رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، زمین لرزه ۵.۱ از رومرکز زلزله ۷.۳ آبان ماه ۹۶ازگله، ۸.۵ کیلومتر فاصله داشته و در شمال آن قرار دارد. همچنین رومرکز زلزله در فاصله حدود ۱.۵ کیلومتری خط مرزی ایران- عراق و در داخل خاک عراق قرار دارد.

بیت اللهی با اعلام اینکه پس لرزه ای از این زلزله ثبت نشده است، خاطرنشان کرد: تعداد اندک رخداد خردلرزه‌ها در اطراف نقطه کانونی زمین لرزه فوق حاکی از این مطلب است که منطقه در سکون نسبی به سر می‌برد.

به گفته وی، اگرچه در محدوده‌های جنوب سومار، غرب سرپل ذهاب و جنوب تازه آباد، خوشه‌های لرزه‌ای محدودی شکل گرفته است اما زون غربی ازگله از نظر لرزه‌ای تنک است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین در خصوص مراکز جمیعتی منطقه رخداد زلزله، اعلام کرد: رومرکز زلزله در منطقه ای کوهستانی با تراکم جمعیتی اندک در داخل خاک عراق است. رومرکز زلزله زلزله ۵.۱ در ۴۵ کیلومتری سرپل ذهاب و ۷.۵ کیلومتری غرب ازگله واقع شده است و آبادی های کوزه زرد، باویسی ماشیان، دوله خشک عزیز، داری زنگنه سفلی، دربنددهل و دره ژاله سفلی از نزدیک‌ترین آبادی‌های اطراف رومرکز در داخل خاک ایران هتسند.

وی افزود: ۶ آبادی حدود ۴۵۰ نفر جمعیت را شامل می‌شوند.

بیت‌اللهی همچنین اعلام کرد: با توجه به رخ ندادن پس لرزه در ساعات بعد از زلزله ۵.۱ به نظر می رسد که تنش ذخیره شده قابل ملاحظه ای در غرب ازگله باقی  نمانده است. در عین حال با احتیاط باید گفت که احتمال وقع زمین لرزه های دیگر در منطقه به مراتب کم است.