شناسهٔ خبر: 67280 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پژمان در دیدار با استاندار اصفهان مطرح کرد:

ضرورت اولویت‌بندی پروژه‌های بازآفرینی از سوی هیئت‌های اجرایی/ تأکید بر افزایش نقش مشارکت‌های مردمی در بازآفرینی شهری

سید محمد پژمان معاون وزیر راه و شهرسازی تاکیدکرد: پروژه‌های بازآفرینی شهری باید به گونه‌ای تعریف شود که اتمام آنها سه تا چهار سال بیشتر به طول نینجامد. یعنی به جای اینکه ۵۰ پروژه بازآفرینی تعریف شود که اتمام آنها سالیان سال به طول می انجامد، ۱۰پروژه تعریف شود که مردم ساکن در این بافت ها از نعمات آن زودتر بهره مند شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمد پژمان در دیدار با استاندار اصفهان، گفت: هیچ سیاست، آرمان و آرزویی بدون در نظر گرفتن ساختارهای اولیه آن و ساز و کارهای لازم به سرانجام نخواهد رسید.

وی تاکید کرد: دلیل ناکامی ها در نوسازی بافت های فرسوده در سال های گذشته عدم توجه به ساختارها و لزوم وجود سازوکارهاست.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه باید نقش مشارکت مردم در بازآفرینی شهری افزایش یابد، گفت: باید بستر ورود سرمایه گذاران به بازآفرینی فراهم شود.

وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری در متن و محور اقدامات و به عنوان مسئولیت اصلی مدیریت شهری قرار دارد، اظهارداشت: باید منابع و امکانات اجرای بازآفرینی شهری از قبل مهیا شود و نباید منتظر دریافت منابع عمومی از دولت و خزانه باشیم.

پژمان با اشاره به اینکه در اجرای بازآفرینی خودباوری در میان مدیران شهری امری ضروری است، گفت: این تصور که برای اجرای بازآفرینی باید منتظر بودجه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار باشیم و در صورتی که بودجه نرسد، پروژه های بازآفرینی شهری متوقف می شوند، اشتباه است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، با اشاره به اینکه در هر شهر و استان بضاعت ها و امکاناتی وجود دارد و باید یک سازو کار جدید برای آن تعریف شود، گفت: تنها در صورت در نظر گرفتن روش های اصولی و علمی دقیق می توان گفت، بازآفرینی شهری تحقق یافته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت نقش خود را در حمایت از اجرای بازآفرینی شهری ایفا خواهد کرد، گفت: در چنین شرایطی بسنده کردن صرف بازآفرینی به منابع و بودجه دولتی درست نیست.

پژمان گفت: یک نظام بوروکراتیک، طولانی و خسته کننده اداری باعث از بین رفتن انرژی برای اجرای بازآفرینی می شود.

 وی با بیان اینکه با واگذار کردن اختیارات و اعتماد داشتن به مقامات و مدیران محلی و شهری در استان ها می توان اقدامات مطلوبی در بازآفرینی انجام داد، افزود: تشکیل  هیئت اجرایی بازآفرینی سه نفره متشکل از معاون عمرانی استانداری، شهردار و مدیرکل راه و شهرسازی در استان ها می تواند راهکار مناسبی برای رسیدن به اهداف بازآفرینی و همچنین حل بخشی از مشکلات موجود در مسیر بازآفرینی شهری باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: اجرای بازآفرینی شهری با بخش های مختلف نظیر مسائل اجتماعی، حقوقی ، فرهنگی، عمرانی و غیره درگیر است و بازآفرینی شهری به دلیل داشتن لایه های متنوع و پیچیده کار ساده و روتین نیست که با یک تصمیم ساده  بتوان آن را انجام داد.

وی با اشاره به اینکه تصمیمات هیئت اجرایی استان ها نافذ و دارای اعتبار است، گفت: هیئت اجرایی باید یک مدیر اجرایی مورد اعتماد و توانمند را انتخاب کند و با حمایت این هیئت، فرد انتخاب شده در خصوص پروژه های بازآفرینی شهری تصمیم گیری کند و دیگران تبعیت کنند.

پژمان با بیان اینکه هیئت اجرایی با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده، باید در خصوص انجام پروژه ها اولویت بندی کند، اظهارکرد: پروژه های بازآفرینی شهری باید با مطالعات و بررسی کامل سنجیده و تعریف شوند.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید برلزوم در اولویت قرارگرفتن پروژه های بازآفرینی نیمه تمام، افزود: پروژه های بازآفرینی شهری باید به گونه ای تعریف شود که سه تا چهار سال بیشتر به طول نینجامد. یعنی به جای اینکه ۵۰ پروژه بازآفرینی تعریف شود که اتمام آنها سالیان سال به طول می انجامد، ۱۰پروژه تعریف شودکه مردم ساکن در این بافت ها از نعمات آن زودتر بهره مند شوند.

وی با اشاره به اینکه نباید به پروژه های بازآفرینی شهری با نگاه سودآوری نگاه کرد، گفت: باید این پروژه ها جنبه ثروت آفرینی داشته باشند و مردم به این نتیجه برسند که در نتیجه مشارکت در این پروژه ها  کیفیت زندگی خودشان تغییر پیدا خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم ثروت آفرینی در محدود های مورد هدف بازآفرینی شهری، گفت: باید با  هنرمندی در اقداماتی که انجام می دهیم هزینه ها را تامین کنیم و اگر در محدوده هایی پتانسیل لازم وجود ندارد از ظرفیت سایر نقاط شهر برای آباد کردن این مناطق استفاده کنیم.

پژمان اظهارکرد: در حال حاضر می توان امکانات ارائه شده را به صورت مستقیم هزینه کرد یا به صورت سرمایه در گردش به کار گرفت، ضمن اینکه رییس جمهور نیز بر حسب قانون دستور داده اند سایر دستگاه ها زمین مازاد خود را به شرکت بازآفرینی شهری ایران انتقال دهند تا برای پیشبرد اهداف بازآفرینی شهری در اختیار شهرها قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: برای وجوه اداره شده نیز که تملک دارایی ها نامیده می شود تا ۳۱ تیر اجازه هزینه کرد داده شده و بعد از این تاریخ باید مجددا باید مورد تصمیم گیری قرار گیرند. 

وی با اشاره به لزوم تشکیل هیئت اجرایی سه نفره در استان ها گفت: این هیئت با نظارت استاندار می تواند فرآیند تصمیم گیری را کوتاه کند، فاصله های بین دستگاه ها را از بین ببرد و تصمیم گیری های موثری در راستای بازآفرینی اتخاذ کند.

پژمان با اشاره به اینکه تمام امکانات و اختیارات به هیئت اجرایی داده می شود تا برای بازآفرینی استان مورد استفاده قرارگیرد، گفت: امیدواریم کم شدن فاصله ها و تمرکز در تصمیم گیری فواید مثبتی برای استان داشته باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: در حال حاضر حدود ۷ هزار متر زمین در همت آباد وجود دارد که هیئت اجرایی پس از تشکیل می تواند در خصوص آن تصمیم گیری کند و اگر امکانی وجود دارد با مالکین آن ها وارد رایزنی شود.  

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تامین منابع، سازو کار اجرایی و تامین اختیار برای هیئت سه نفره اجرایی انجام شده است، بیان کرد: قبلا نیز تجربه هایی در این خصوص به صورت محدود داشته ایم و امروز نیز امیدواریم به شکل رسمی این کار را انجام شود. /