شناسهٔ خبر: 67288 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان عنوان کرد:

بندر امام خمینی(ره) شهر لجستیک غلات کشور می‌شود/ توسعه شبکه خطوط ریلی در بندر

بندر امام خمینی عادل دریس با اشاره به توسعه شبکه خطوط ریلی در بندر امام خمینی(ره) گفت: منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) با دستیابی به جایگاه نخست تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی کشور به سمت تبدیل شدن به شهر لجستیکی غلات است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، عادل دریس با بیان این مطلب اظهار داشت: بندر امام خمینی(ره) از دیرباز مرکز عمده تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و غلات کشور بوده و طی دو دهه گذشته توانسته بیش از ۷۰ درصد از سهم بازار تخلیه و بارگیری این گروه از کالاها را به خود اختصاص دهد.

وی با اشاره به تدوین و ابلاغ سند آمایش لجستیک کشور و انتخاب بندر امام خمینی(ره) به‌عنوان شهر لجستیک غلات، تصریح کرد: به دنبال این ابلاغ، ایجاد شهر لجستیک از سال گذشته در دستور کار قرارگرفته و به همین جهت فضای کسب‌وکار بندر امام خمینی(ره) متأثر از این چشم‌انداز،  اقدام به تأمین تجهیزات تخصصی و تأمین زیرساخت‌های لازم از قبیل اسکله تخصصی، ظرفیت و مراکز انبارش غلات و نیز توسعه شبکه خطوط ریلی کرده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، تهیه چهار دستگاه برج مکنده غلات و یک دستگاه جرثقیل ۱۵۰ هزار تنی، پروژه تعمیرات اساسی اسکله‌های ۲۶ تا ۳۲ ، پروژه تعمیر اساسی خط B شبکه ریلی بندر و تعمیر جاده دسترسی و ایجاد جاده کمربندی در شهر بندر امام خمینی(ره) را از جمله اقدامات در راستای تحقق این هدف و چشم‌انداز عنوان کرد.

وی اذعان داشت: تکمیل زنجیره  اقتصادی کسب‌وکار غلات و توسعه صنایع پایین‌دستی آن از دیگر اهدافی بوده است که بر اساس این چشم‌انداز موردتوجه مدیریت و بخش خصوصی فعال در این حوزه قرار گرفته است؛ پروژه ساخت کارخانه بیواتانول و غذای دام طیور که از طریق جذب و هدایت سرمایه بخش خصوصی  عملیات اجرایی آن آغاز شده از جمله این اقدامات است.