شناسهٔ خبر: 67293 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی:

ضرورت ایجاد سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه ایمنی ریلی / لزوم تدوین قانون مادر برای حمل کالاهای خطرناک

مرتضی باقری مشاور وزیر راه و شهرسازی تشکیل سمن ایمنی ریلی، تدوین دستورالعمل نظارت و بازرسی ایمنی ریلی در شورای عالی فنی امور زیربنایی، تهیه و تنظیم قانون مادر حمل کالاهای خطرناک، توجه به عبورهای غیرمجاز و تقویت حوزه آموزش را پنج اقدام موثر در راستای ارتقاء ایمنی ریلی عنوان کرد.

مرتضی باقری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر برگزاری موفق هفته ایمنی ریلی از تاریخ هفتم اردیبهشت ماه اظهار داشت: در روزهای 8 و 9 اردیبهشت ماه به ترتیب در شرکت راه‌آهن و دانشگاه علم و صنعت ایران، دو همایش با موضوع ایمنی ریلی برگزار و حوادث ریلی همچون حادثه خیام-نیشابور و سایر سوانح ریلی در سال گذشته رخ داد مرور شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت، البته تا پایان هفته در نواحی مختلف راه‌آهن سراسر کشور برنامه ها و مانورهای ایمنی با موفقیت برگزار شد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی یکی از خلأها را نبود یک سازمان مردم نهاد فعال در حوزه ایمنی ریلی عنوان کرد و گفت: در حوزه جاده‌ای سازمان‌های مردم نهاد مختلفی تشکیل شده که فعالیت‌های گوناگونی از جمله برگزاری کمپین‌های مختلف انجام می‌دهند:به طور مثال می‌توان به برگزاری همایش روز ایمنی حمل‌ونقل از سوی جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها اشاره کرد.

باقری دومین اقدام را تدوین دستورالعمل‌های مصوب شورای عالی فنی امور زیربنایی در حوزه بازدید و بازرسی ایمنی راه‌آهن بیان کرد و گفت: در حوزه ایمنی جاده‌ای دستورالعمل‌های «بازرسی ایمنی راه « و «بازدید ایمنی راه» مصوب شورای عالی فنی امور زیربنایی حمل‌ونقل وجود دارند که از زمان طراحی موضوع ایمنی دیده می‌شود، اما در حوزه ریلی دستورالعمل مشابه وجود ندارد!

وی افزود: اگر چه برخی موارد ایمنی در زمان ساخت راه‌آهن رعایت و در زمان بهره‌برداری بازدیدهای ایمنی انجام می‌شود، اما درصورتی که موارد ایمنی از زمان طراحی و ساخت بر اساس ضوابط و راهنما دیده شوند از بسیاری از سوانح ریلی جلوگیری می‌شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی سومین اقدام را تهیه و تنظیم قانون مادر حمل کالاهای خطرناک خواند و خاطرنشان کرد: حمل کالاهای خطرناک نیازمند قانون مادر مصوب مجلس شورای اسلامی است تا وظایف دستگاه‌های ذی‌ربط بر اساس آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های زیر مجموعه آن قانون مشخص شود.

باقری ضرورت توجه به عبورهای غیرمجاز را چهارمین اقدام دانست و اظهار داشت: افزایش تعداد عبورهای غیر مجاز در ایران رو به افزایش است که اکثریت منجر به فوت و اقلیت منجر به جرح شدید می‌شود  و از دلایل آنکه ضرورت توجه بیشتر به موضوع «ایمنی برای همه کاربران ریلی « را می‌طلبد.

وی در ادامه با تاکید بر تقویت حوزه آموزش گفت: با توجه به تغییر شکل و ماهیت اداره آموزش شرکت راه‌آهن، برای صاحب نظران حوزه ایمنی حوزه ایمنی نگرانی‌هایی پدید آمده است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ایمنی موضوعی نیست که توجه به آن محدود به یک روز یا هفته شود اما اختصاص روزها و هفته ها را می‌توان فرصتی مغتنم برای توجه بیش از پیش به موضوع ایمنی دانست.