شناسهٔ خبر: 67313 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان:

بزرگ‌ترین لنج باری ساخت داخل به خارج از کشور صادر شد/ حمایت ویژه سازمان بنادر از شناورسازان ایرانی در سال "رونق تولید"

لنج باری عفیفی پور با اشاره به حمایت ویژه سازمان بنادر از شناورسازان ایرانی در سال "رونق تولید" از صادر شدن بزرگترین لنج باری فایبرگلاس ساخت کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، اله مراد عفیفی پور درباره تولید و صادرات بزرگترین شناور باری ساخت داخل، اظهار داشت: پس از ساخت لنج چوبی یک هزارتنی تولید داخل که سال گذشته در استان هرمزگان به آب اندازی شد، بزرگترین لنج باری فایبرگلاس تولید شده در استان هرمزگان به سفارش یک سرمایه گذار و تاجر خارجی زیر نظر اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ساخته و به مالک شناور تحویل داده شد.

وی با اعلام حمایت جدی سازمان بنادر از شناورسازان داخلی در سال "رونق تولید" ادامه داد:بزرگترین شناور باری ساخت داخل در جزیره قشم به آب اندازی شد و پس از صدور گواهینامه ها و تاییدیه های لازم از سوی موسسات معتبر رده بندی، این شناور لنج فایبرگلاس به خارج از کشور انتقال یافت.

عفیفی پور با بیان اینکه تمامی فرآیندهای طراحی، تولید و آب‌اندازی این شناور سنتی به همت متخصصان و جوانان بومی فعال در صنعت شناورسازی بزرگترین جزیره خلیج فارس انجام شده است، تصریح کرد: این شناور لنج طی ۳۶۰ روز کاری (کمتر از یکسال) طراحی و تولید شد که امکان ترابری دریایی انواع کالا با ظرفیت حمل یک‌هزار و ۳۰۰ تُن را داراست. 

ساخت شناور مطابق با استانداردهای بین المللی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان گفت: شناورهای تولید شده در کارگاه های لنج سازی استان هرمزگان مطابق با قوانین و مقررات ملی و بین المللی و همچنین با رعایت استانداردهای مربوطه تحت کلاس موسسات رده بندی ایرانی تولید و صادر می شوند.

وی رقم قرارداد ساخت این شناور بزرگ باری را دوهزار و ۷۰۰ درهم اعلام و خاطرنشان کرد: این شناور دریایی مجهز به دو موتور با قدرت مجموع  ۲۵۰۰ اسب بخار است و ۵۵ متر طول، ۱۶ متر عرض و حدود شش متر آبخور دارد. 

این مقام مسئول همچنین وزن خالص سازه این شناور را ۱۵۰ تن و وزن ناخالص آن حدود ۵۰۰ تن اعلام کرد.

عفیفی پور ساخت و تحویل بزرگترین لنج باری فایبرگلاس صادراتی در یکسال اخیر را اثبات کننده  توانمندی‌های فنی جوانان هرمزگانی در صنعت شناورسازی ایران دانست و ادامه داد: این شناور از امکان دریانوردی با سرعت ۲۰ مایل دریایی(حدود ۳۷ کیلومتر بر ساعت) در زمان حمل کالا برخوردار است و برای الحاق به ناوگان حمل و نقل دریایی در آب‌های اقیانوس هند مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رکورد ساخت بزرگترین لنج باری ایران

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان بیان کرد: شرکت سازنده این شناور سنتی که در جزیره قشم مستقر است، رکورد ساخت بزرگترین لنج باری ایران با ظرفیت حمل دو هزار تن کالا را در کارنامه خود دارد و در مجموع برای ۳۲۰ نفر به طور مستقیم و حدود یک هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال آفرینی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران به عنوان یکی از زیرمجموعه های اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان متولی پیگیری و اجرای مقررات ملی و بین المللی و تمامی امور نظارت بر ساخت شناور در کارگاه ها و کارخانجات شناورسازی استان و همچنین ارائه خدمات ثبتی به شناوران تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران است.

عفیفی پور اظهار داشت: با توجه به تدابیر اتخاذ شده و تمهیدات صورت گرفته، طی سالیان اخیر نه تنها روند واردات شناورهای سنتی (لنج های چوبی و فایبرگلاس باری و صیادی) به داخل کشور متوقف شده بلکه هم اکنون استان هرمزگان به جایگاه مهم صادر کننده شناورهای دریایی در منطقه خلیج فارس دست یافته است.

استان هرمزگان با بهره مندی از ۶۰ کارگاه و کارخانه فعال تولید شناورهای چوبی، فایبر گلاس، فلزی و آلومینیومی کانون تولید شناورهای دریایی در ایران است.