شناسهٔ خبر: 67321 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از آمار پروازهای فروردین ماه

جابه‌جایی بیش از چهار میلیون مسافر در فروردین ۹۸/ افزایش پروازهای عبوری و کاهش تاخیرها نسبت به فروردین ۹۷

هواپیما هما در فروردین سال ۱۳۹۸ جابه‌جایی بیش از چهار میلیون مسافر و انجام بیش از ۳۲ هزار نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور ثبت شده و پروازهای عبوری از آسمان کشور نیز نسبت به ماه مشابه در سال گذشته دو درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره عملکرد فروردین‌ماه این شرکت نشان می‌دهد در فروردین ماه سال جاری در مجموع ۳۴ هزار و ۷۷۴ نشست و برخاست در فرودگاه‌های کشور انجام شده و ۴ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۳۵ مسافر و ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۲۴۵ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابه‌جا شده‌اند. این آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۵، ۱۴ و ۱۱ درصد کاهش و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۶،  ۶ و ۲۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این ماه در فرودگاه مهرآباد تهران ۱۰ هزار و ۷۳ نشست و برخاست انجام و ۱ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۳۹۸ نفر جابه‌جا شده‌اند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۱ و ۸ درصد و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۰ و ۲ درصد کاهش داشته است. فرودگاه مهرآباد با این تعداد پرواز ۲۸.۹۷ درصد کل پروازهای کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه اول فرودگاه‌های پرتردد کشور ایستاده است.

رتبه‌های دوم و سوم فرودگاه‌های پر پرواز کشور در فروردین ماه متعلق به فرودگاه‌های شهید هاشمی‌نژاد مشهد با ۴ هزار و ۴۴۹  نشست و برخاست و ۶۷۰ هزار و ۹۸۵ مسافر و امام خمینی (ره) با ۳ هزار و ۹۹۳ پرواز و ۶۵۷ هزار و ۹۸۵ مسافر است که به ترتیب ۱۲.۷۹ درصد و ۱۱.۴۸ درصد از کل پروازها در این فرودگاه‌ها انجام شده‌اند. فرودگاه‌های کیش، شیراز، اصفهان، اهواز، تبریز، بندر عباس و قشم نیز در رتبه‌های ۴ تا ۱۰ پر تردد ترین فرودگاه‌های کشور قرار دارند.

در فروردین‌ماه ۱۳۹۸ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست کل پروازها به ترتيب در ۸ فرودگاه مهرآباد، مشهد، امام خمينی(ره) کيش، شیراز، اصفهان، اهواز و تبریز انجام شده است. همچنین ۸۳.۳ درصد کل پروازها داخلی، ۱۴.۱ درصد خارجی و ۲.۶ درصد به مقصد عتبات بوده‌اند.

جابجایی بیش از ۳ میلیون نفر در پروازهای داخلی

در فروردین‌ماه ۱۳۹۸ مجموعا ۲۸ هزار و ۹۷۵ نشست و برخاست داخلی در کشور انجام شده که ۳ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۹۴۱ نفر با استفاده از این پروازها جابجا شده‌اند. این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۲ و ۱۰ درصد کاهش و نسبت به ماه پیش از آن ۳ و ۱ درصد افزایش داشته است.

از آنجا که فرودگاه مهرآباد تهران مختص پروازهای داخلی است، این فرودگاه در رتبه اول پروازهای داخلی کشور نیز قرار دارد و در مجموع ۳۴.۷۶ درصد از پروازهای داخلی در این فرودگاه انجام شده است.

بعد از فرودگاه مهرآباد، فرودگاه‌ شهید هاشمی‌نژاد مشهد با ۳ هزار و ۷۱۲ نشست و برخاست و ۵۶۷ هزار و ۱۵۱ مسافر در رتبه دوم و فرودگاه کیش با ۲ هزار و ۹۴۲ نشست و برخاست و ۳۸۶ هزار و ۹۰۵ مسافر در رتبه سوم فرودگاه‌های پر رفت و آمد کشور قرار دارند و به ترتیب ۱۲.۸۱ و ۱۰.۱۵ درصد کل پروازهای داخلی را به خود اختصاص داده‌اند.

در فروردین‌ماه ۱۳۹۸ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای داخلی به ترتيب در ۸ فرودگاه مهرآباد، مشهد، کيش، شیراز، اهواز، اصفهان، بندرعباس و تبریز  انجام شده است.

نزدیک به ۶ هزار پرواز خارجی

در فروردین‌ماه ۱۳۹۸، ۵ هزار و ۷۹۹ نشست و برخاست خارجی در فرودگاه‌های کشور انجام شده و  ۸۹۳ هزار و ۹۴ نفر با این پروازها جابجا شده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۹ و ۲۷ درصد کاهش و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۲۱ و ۲۹ درصد افزایش داشته است.

در این ماه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به عنوان فرودگاهی که تنها پروازهای خارجی انجام می‌دهد، در مقام نخست فرودگاه‌های پر تردد خارجی کشور قرار دارد و ۶۸.۱۲ درصد از پروازهای خارجی از این فرودگاه انجام شده است.

بعد از فرودگاه امام خمینی (ره)، فرودگاه‌های مشهد با ۷۳۷ پرواز و ۱۰۳ هزار و ۸۳۴ مسافر خارجی و شیراز با ۳۱۴ پرواز و ۴۱ هزار و ۴۸۱ مسافر خارجی در رتبه‌های دوم و سوم فرودگاه‌های پرتردد بین‌المللی کشور قرار دارند و به ترتیب ۱۲.۷۱ و ۵.۴۱ درصد پروازهای خارجی را به خود اختصاص داده‌اند.

در فروردین ماه ۱۳۹۸ حداقل ۸۰ درصد نشست و برخاست پروازهای بين المللی به ترتيب در ۲ فرودگاه امام خمينی(ره) تهران و شهید هاشمی‌نژاد مشهد انجام پذیرفته است. همچنین فرودگاه‌های شیراز،  تبریز، اصفهان، لارستان، قشم، کیش، ارومیه، اهواز، بندرعباس، کرمان، ساری، یزد، چابهار، رشت، یزد و کرمانشاه دیگر فرودگاه‌هایی بودند که در آن‌ها پرواز خارجی صورت گرفته است.

افزایش پروازهای عبوری

با بررسی آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، می‌توان مشاهده کرد که در فروردین ماه سال جاری نشست و برخاست‌های فرودگاه‌های امام خمینی (ره)  با متوسط ۱۶۵ مسافر در هر پرواز و در فرودگاه ایرانشهر با متوسط ۲۳ مسافر در هر پرواز بیشترین و کمترین تراکم مسافر را شامل می‌شوند. همچنین در فروردین‌ماه سال جاری، ۲۹ درصد از پروازهای برنامه‌ای شرکتهای هواپیمایی داخلی، دارای تأخیر بوده و در همین مدت متوسط زمان تأخیر ۸۲  دقیقه است.

از سوی دیگر این آمار نشان می‌دهد که در فروردین ماه ۱۳۹۷ در ۲۴ ساعت شبانه روز، اوج پروازها در ساعت ۶ و در روزهای هفته، اوج پروازها در روز چهارشنبه بوده است. همچنین در پروازهای عبوری از فراز کشور در آبان‌ماه سال جاری حدود ۵ درصد نسبت به ماه مشابه سـال گذشته افزایش دیده  میشود.

گفتنی است فرودگاه زنجان با ۸ نشست و برخاست و انتقال هزار و ۲۵۰ مسافر، کم ترددترین فرودگاه کشور در فروردین ماه سال جاری بوده است.