شناسهٔ خبر: 67336 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی:

فعالان صنعت ساختمان برای همکاری در تدوین قرارداد مشارکت همکاری کنند/ تأکید بر ضمانت اصل و سود آورده مالی توسعه‌گران در پروژه‌های بازآفرینی

جلسه سید محمد پژمان در نشست هم اندیشی با فعالان صنعت مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه امروز مفاد قرارداد را در اختیار توسعه‌گران قرار دادیم تا نظرات آنها را برای نهایی کردن متون قراردادها جویا شویم، گفت: این مقدمه‌ای است برای اینکه در عرصه‌های مختلف عمومی مسکن و بافت‌های فرسوده از ظرفیت مدیریتی، فنی و مالی توسعه‌گران بهره‌مند شویم و روند نوسازی بافت‌ها را سرعت بخشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید محمد پژمان در سومین نشست هم‌اندیشی با تامین‌کنندگان مالی، کانون‌ها و انجمن‌‌های صنفی و حرفه‌ای فعال در صنعت مسکن و ساختمان، گفت: با توجه به اینکه پیش‌نویس قراردادهای مشارکت نهایی و برای ابلاغ به استان‌ها آماده شده، تصمیم گرفتیم این قراردادها را از زاویه دید توسعه‌گران و انبوه‌سازان که طرف قرارداد هستند، نیز بررسی کنیم.

وی ادامه داد: عموما در بخش دولتی و نهادهای عمومی افراد تلاش می‌کنند تضمین و مصونیتی برای خود ایجاد کنند تا اگر عدول از طرف قرارداد پیش آمد بتوانند حقوق خود را استیفا کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: شایسته است به گونه‌ای قراردادها را تنظیم کنیم که حتی اگر طرف قرارداد توجه به حقوق خود ندارد ما این حقوق را برای او لحاظ کنیم.

پژمان با اشاره به اینکه امروز مفاد قرارداد را در اختیار توسعه‌گران قرار دادیم تا نظرات آنها را برای نهایی کردن متون قراردادها جویا شویم، گفت: این مقدمه‌ای است برای اینکه در عرصه‌های مختلف عمومی مسکن و بافت‌های فرسوده از ظرفیت مدیریتی، فنی و مالی توسعه‌گران بهره‌مند شویم و روند نوسازی بافت‌ها را سرعت بخشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر اعتماد متقابل و رفتار مدبرانه و منصفانه بود به سادگی امکان فعالیت وجود داشت اما متاسفانه شاهد این هستیم که با همه سخت‌گیری‌ها در مفاد قراردادها، عده‌ای فضای اعتماد را بر هم می‌زنند.

وی گفت: دستگاه‌های نظارتی رفتارهای سودجویانه برخی افراد را مبنا قرار می‌دهند و از ما می‌خواهند برای این موارد استثنا، پیش‌بینی‌هایی داشته باشیم و مفاد قراردادها را سختگیرانه تنظیم کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در نظام اداری، اجرایی و قراردادی اعتماد را باید در سطرهای قرارداد، ایجاد کنیم، بیان کرد: باید مفاد قراردادها با جزئیات و دقت تنظیم و در عین حال نگاه منصفانه و از سر همکاری نیز لحاظ شود.  

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید کرد: امروز اگر حتی در بخش خصوصی اتفاقی می‌افتد مردم از دولت مطالبه می‌کنند و مدعی حاکمیت می‌شوند چراکه ما به عنوان حاکمیت باید در تعیین و تدوین صلاحیت‌ها و در نظر گرفتن قوانین درست عمل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در قراردادهای مشارکت نمی‌توان حوادث غیرمترقبه و اتفاقات ناگهانی مانند مرگ و ورشکستگی را پیش‌بینی نکرد اما اینکه همه موضوعات با نگاه سختگیرانه بررسی شود درست نیست و باید همه جوانب را منصفانه بررسی کرد.  

پژمان با اشاره به اینکه ریسک یکی از ارکان قراردادهاست که باید در قراردادهای مشارکت به درستی روشن شود، افزود: در این وضع اقتصادی، ریسک جدی و سنگینی متوجه قراردادهاست و باید مشخص شود چه کسی این ریسک را تقبل می‌کند.  

وی با تاکید بر اینکه ما باید ضامن اصل و سود آورده مالی توسعه‌گران و انبوه‌سازان باشیم، بیان کرد: به هیچ وجه نباید اجازه دهیم که توسعه‌گران متحمل زحمت شوند و در نهایت با هزار و یک نگرانی به منابع خود دست پیدا کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید این موضوع را نیز در بررسی‌ها لحاظ کرد که اگر با توسعه‌گری به تفاهم رسیدیم، دچار حاشیه‌هایی مانند اینکه چرا با توسعه‌گر خاصی به تفاهم رسیده‌ایم یا چرا امتیازی به کسی داده‌ایم که دیگران از آن محروم شده‌اند، نشویم.

وی با تاکید بر اینکه انبوه‌سازان باید پیشنهاد دهند که این اعتماد چطور در مفاد قرارداد گنجانده شود، تصریح کرد: در نظام اداری و بوروکراتیک ایجاد اعتماد با حرف و توصیه امکان پذیر نیست و باید چارچوبی برای آن ایجاد شود که در عین حال، پیچیده و طولانی نباشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نظام اداری کشور گرفتار عوارض سنگینی شده، گفت: قادر به اصلاح همه ساختارها نیستیم و نمی‌توانیم در خصوص امور مربوط به سایر دستگاه‌ها مانند بیمه، مالیات و ... تصمیم‌گیری یا نقش‌آفرینی کنیم اما تاجایی که بتوانیم در راستای اصلاح امور گام برمی‌داریم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهارکرد: در حوزه بافت‌های فرسوده به دنبال محوریت دادن به شهرداری هستیم و خود نیز نقش پشتیبان را بر عهده خواهیم گرفت.

وی همچنین با اشاره به تشکیل هیئت اجرایی در راستای امور بازآفرینی در استان‌ها، گفت: این هیئت اجرایی متشکل از معاون استانداری، شهرداری و مدیرکل راه و شهرسازی است و هر تصمیمی که در این هیئت اتخاد شود، اجرا خواهد شد.

پژمان با اشاره به لزوم کاهش تشریفات و لزوم انجام کار اصولی و مهندسی، بیان کرد: باید بپذیریم اگر از ابتدا صلاحیت‌های خود را تقویت می‌کردیم، بهتر بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان خطاب به توسعه‌گران و انبوه‌سازان گفت: باید برای شروع کار این تفکیک را قائل شوید که می‌خواهید در املاک دولت با ما شریک شوید یا اقدام داخل بافت را انجام دهید و از مشوق‌ها و امتیازات آن استفاده کنید و سپس در راستای نوع فعالیت خود اصول و ضوابط لازم را در جهت همدلی، همکاری، اعتماد و پذیرش مخاطرات و ریسک تعیین کنید./